Ads by Google X

رواية الضيف الخفي الفصل العشرون 20 - بقلم فاطمة عيد

الصفحة الرئيسية

 رواية الضيف الخفي الفصل العشرون 20 - بقلم فاطمة عيد

الفصل العشرون:
في غرفه ميرال كانت تبكي وتقول ل لينا:انا مش عارفه انا عملت ليها اي ليه مصممه تجرحني وخلاص انا ذنبي اي ان امير سابني زمان وملقتش حد ينسيني بعده واحس معاه بالأمان هو انا يعني لازم اتجوز وخلاص عشان هما متجوزين
لينا:لا ياحبيبتي احنا المفروض نتجوز لما نلاقي الشخص اللي نحس معاه بالأمان والراحه اللي بجد اللي هما أساس القبول أو حتي نحس بالقبول ناحيته بشكل عام مش عشان نتجوز وخلاص بس الناس بقت بتتجوز وخلاص فعلا عشان كده الخيانه كترت والطلاق كتر والخناق وحاجات كتير اوي الناس فاهمه الموضوع غلط في ناس بتجيب حد متعرفش عنه حاجه وتتخطب لي شهرين ويتجوزو وأما تعرفه علي حقيقته تطلق وتقول أصله كان صالونات المشكله مش ف صالونات ولا حب المشكله فالتصنع الناس بقت بتمثل كل حاجه وفالاخر يكشفو بعض ويطلقو ويقولو بعد ما يعايرونا بيبي احنا اتحسدنا
ميرال بابتسامه:والنبي انتي رايقه قال بيبي قال
لينا:طب تعالي نخرج
ميرال:يلا وهناخد معانا فهد عشان زهقان وخلاص مبقاش في ناس كتير والوقت أتأخر يعني كله ف صالحه
لينا طب بلغيه عشان يجهز
ميرال :هجهز اعقبال ما تبلغيه انتي
لينا:ماشي هبلغه واجهز
وبالفعل أخبرته وارتدي هو بدله باللون الرمادي وقميص باللون الاسود وحذاء باللون الاسود اللامع يناسبها كان في غايه الاناقه
اما ميرال ارتدت بلوزه باللون الازرق وكانت رائع التصميم وبنطلون باللون الاسود وحذاء عالي يبناسبهم وحقيبه باللون الاسود اللامع
ولينا أيضا ارتدت فستان قصير باللون الاسود وكان تصميمه بسيط وراقي يناسب الخروج ليلاً
نزلت الفتاتان ولكن اوقفهم صوت مؤمن قائلا :ميرال انتي خارجه
ميرال:ايوه في حاجه
مؤمن :كنت عايز اعتذرلك علي اللي قالتو صبا
ميرال:لا هي مقالتش حاجه غلط انا مش متجوزه فعلا بس فخوره بكده عن اذنك 
خرجت وقابلت فهد ليقول :شكلك حلو اوي النهارده
ميرال:ميرسي لتضيف الي كلماتها ..ممكن انت اللي تسوق
فهد:اها طبعا
انطلقو جميعا بسيارتها بسرعه كبيره وسط أجواء مرحه واغاني عاليه نسبيا ليقول فهد:هنروح فين
ميرال:في مكان حلو اوي قريب من هنا تعالو نسهر في
فهد:لا ماليش فالكلام ده
ميرال:يابني ده مكان عادي جدا شبه الكافيهات بالظبط بس فاتح 24ساعه وعلي طول في ناس بتغني وفي باند تبع المكان نفسه بس مش بيغنو علي طول
فهد:ماشي بس بعدها نروح مكان هادي
ميرال:كده هنرجع الصبح 
وصلو الي المكان وكانت ليله مميزة وبدايه جديده بين فهد وميرال كل واحد منهم اكتشف اشياء كثيره عن الآخر جعلتهم في غايه الانبهار بتلك الاشياء رغم اختلافهم
في ڤيلا ياسين الرفاعي ..
عاد ياسين من المستشفى ليجد أجواء هادئه ومختلفه  طاوله عشاء مميزه علي ضوء الشموع وموسيقي هادئه للغايه ومريحه للاذن ورائحه عطر مميز في الجو ولتخرج هي في كامل أناقتها كانت ترتدي فستان طويل باللون الاحمر بدون اكمام وكانت تضع بعض مساحيق التجميل بطريقة محترفه وتركت لشعرها العنان لينبهر هو من تلك الأجواء ومظهرها ويقول بابتسامه:كل ده عشاني 
زينه:ايوه عشانك انا عارفه أن الوقت مش مناسب للرومانسيه دي والمبالغه فالمشاعر بس
قاطعها هو قائلا:مبالغه فالمشاعر لا انتي تسكتي احسن
زينه: لا بجد حبيت اعملك جو تريح بالك في شويه كنت خايفه تضايق وتحس اني مش مقدره اللي بتمر بيه بس بجد انا عارفه انك محتاج تخرج من الجو ده شويه
ياسين:اضايق من اي ياعبيطه انتي وبعدين لازم اراعي أن في زوجه معايا ليها حقوق عليا انا كنت ناوي اخرجك اصلا بس انتي عامله جو مريح اجمل من الف خروجه
زينه:صح انا ليا حقوق عليك بس انا فعلا متنازله عن جميع حقوقي مقابل انك تبقي كويس ومرتاح بس
احتضنها بقوه وقال:بحبك 
زينه:انا اكتر
ياسين:انتي اثبتيلي أن الوقت مش مهم ف اي حاجه يا زينه لانك قدرتي تكوني كل حاجه في حياتي بسرعه
زينه:في ناس بتحاول سنين عشان يوصلو لبعض وبيفشلو انت حاولت اسبوع ولا اتنين ووصلت وده دليل أن الوقت ممكن يكون ضدك مش لصالحك
ياسين:والدليل الاقوي انك أعظم انتصاراتي انتي الانتصار اللي كنت هخسر شغلي عشان واقعد افكر اعمل اي حاجه انا مش مقتنع بيها عشان اعيشك ف نفس المستوي بس عشان كانت نيتي كويسه من ناحيتك ووقفت جنبك بجد ربنا عوضني بيكي وكملت ف شغلي من غير ما اخسر حد فيكو مهما اوصفلك مش هقدر اشرحلك انتي بالنسبالي اي
زينه بهمس:انا مراتك 
ياسين:عارف
زينه بمرح:وممكن اطلقك ف اي وقت عادي يعني
ياسين:ماشاء الله عضلاتك مقوية قلبك طب تعالي بقا
لتركض هي وسط اجواء مرحه وتقول:خلاص مش هطلقك خلاص
علي الجانب الآخر وصلو جميعا الي ڤيلا البحيري وقالت له ميرال:بجد ميرسي علي كل حاجه وكمان ميرسي علي الورد الجميل ده
فهد:رغم أن المفروض مكنتيش تبقي معايا وانا بشتريه بس ماشي اليوم كان حلو بجد من بدري اوي ما فرحتش كده
لينا :وانا كمان
فهد بمرح:اسكتي انتي كلامك بيجيب مشاكل
دخلو الڤيلا في أجواء مرحه ودخل هو ذلك الشاليه
لتقول صبا:هو انتي في اي بينك وبينه انا شايفاكم من البلكونه
ميرال:انا مش مجبره اشرحلك اي حاجه تخصني روحي نامي ياصبا كان يوم اسود يوم ما رجعتي مصر
صبا:انا مش فاهمه ليه بتعملي كده انا بحبك
ميرال:وانا بحبك بس انتي اسلوبك وحش وبتخليني اقولك حاجات مش المفروض اقولها اخر حاجه هقولهالك مفيش حد حياته كامله انتي فاهمه 
يتابع......

 •تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent