Ads by Google X

رواية ضحية جاسر الفصل العشرون 20 - بقلم نور

الصفحة الرئيسية

 رواية ضحية جاسر الفصل العشرون 20 - بقلم نور

الفصل العشرون
في إحدى  قاعات الأفراح المتميزة بالطابع العصري و المخصصة لحفلات الزفاف الاسطورية يقف بحلته السوداء الانيقة ينتظر عروسه و حورية قلبه التي سحرته بجمالها الخلاب فرحا و السعادة تسري في كل ذرة من جسده لنتخفض الأنوار و تسلط الاضواء على اعلى المنصة لتطل بثوبها الابيض اللامع المنقى من احد اكبر بيوت الازياء الفرنسية ليلائم جسدها بذلك الحجاب الذي يضيف سحرا رائع الجمال ، تتأبط ذراع جدها و البسمة تعلو ثغرها الوردي المزين باحمر شفاه رائع اللون حسنا سوف يعاقبها على هذا الجمال لاحقا ولكن الآن سوف يتمتع بلحظته الفريدة معها سلمها جده له مع توصيات عديدة يقابلها برحابة صدر و فرح شديد لانه قادر على حماية حوريته وزرع السعادة على اوتار قلبها .+
ضمها اليه بعشق و شوق اثناء الرقصة الخاصة بالعروسين حاضنا خصرها يهمس لها بكلمات تجعلها تذوب خجلا
جاسر. انا مش مصدق الي انا فيه انت اخيرا بقيتي ليا ومحدش هياخدك منى ابدا
حور. ان شاء الله هنفضل مع بعض على طول
احتضنها بقوة قائلا.  ان شاء الله يا عشق جاسر
في ناحية أخرى تقف نغم بثوبها الازرق القاتم تتابع ما يحدث بأعين دامعة حزينة تتمنى ان تجد حبا مثل حب جاسر و حور كم تتمنى رجلا يحبها يعشقها مثلما تقرأ في الروايات والقصص الرومنسية لتفيق على يد تحاوط خصرها لتشهق بقوة ليقول . هشش دا انا تعالي نرقص
نغم باختناق . مش عايزة ارقص
حازم . انا قولت ايه لتتذكر ما حدث منذ اخر لقاء بينهم لتسير معه الى منصة الرقص ليبدأ بالرقص معها ببطء سارحا في عينيها الحزينة كم احس بالشفقة عليها و ايضا بالندم الشديد فهو السبب بتلك الدموع العالقة ببندقيتيها الساحرتين ليهمس بجانب أذنها قائلا.  انا اسف يا نغمي والله ما كنت اقصد بس انت الى استفزتيني انا اسف بجد
طالعته بدموع متحجرة لتقول بهمس مختنق.  بس انت جرحتني اوي يا حازم
يا الله هل اسمه بتلك الحلاوة ام انه اصبح كذلك بعد ما نطقته بصوتها الناعم ليسحب شهيقا عميق مردفا بحنان.  معلش اوعدك مش هتعصب عليكي تاني سامحيني
نغم بعناد . لاحازم بمرح. طب عشان خاطر تيتة+
نغم . برضو لا
حازم . طب ايه رايك اعزمك على الغدا بكرة و افسحك و نروح الملاهي
لمعت عينيها بفرحة قائلة بحماس طفولي. وتجبلي غزل البنات
حازم.  طبعا يا نغمي
نغم بحماس اكبر. وشبسي برضو
حازم. و شيبسى يا ستي بس المهم ما متزعليش 
نغم بفرحة طفلة.  خلاص مش زعلانه
حازم.  ايه ده بجد
نغم. ايوا يلا بقى عسان نبارك لحور و تعلقت بذراعه بسعادة ليردف بهمس. متجوز طفلة
تستمر القصة أدناه
على الجانب الاخر على احد الطاولات يجلس ثنائي العشق الثالث يهمس لها بكلمات الغزل الهائمة بجمالها لتبتسم لخجل وتحمد ربها على زواجها منه فقد اخذت من تحب ولا تريد شي اخر
رعد. ما تيجي افرجك على الفيلا
منى. لا متشكرة انت مش مضمون
رعد. ليه بس دا حتى مؤدب 
رفعت حاجبها المنمق مردفة . ما هو على يدي 
رعد. على فكرة انت ظالماني دا كنت هحكيلك حدوتة بس
منى. حدوتة ايه
رعد بغمزة وقحة . حدوتة بتجيب عيالمنى بخجل.  انت انسان وقح و سافل+
رعد. مقبولة منك بس الحساب يجمع يا قطة
منى. طب يلا نرقص 
رعد بحماس. يلا يا قلب رعد
في المكان المخصص لجلوس العروسين جاء سليم ليبارك لهما بفرحة جد يرى سعادة أحفاده ليردف بابتسامة. الف مبروك يا ولاد ربنا يسعدكم 
حور. الله يبارك فيك يا جدو
جاسر بغمزة مرحة. عقبالك يا سلومة
سليم بحدة مصطنعة.  اتلم يلا وتابع بجدية بنت عمتك لسه موصلتش ليه
جاسر.  انا بعت السواق يجبها من المطار و زمنها جاية
حور بغيرة . من دي يا جاسر
جاسر بخبث. دي بنت عمتي وحشاني جدا جدا
حور بغيظ. كده طب كويس
جاسر.  يا عبيطة بهزر معاكي دي دنيا بنت عمتي داليا كانت مسافرة تكمل دراستها و لسه راجعة
حور.  ماشي بس مش غريبة انك عمرك ما كلمتني عنها 
جاسر.  عادي بس اول ما تشوفيها هتحبيها اوي انا الي مربيها على فكره
حور.  طيب يا بابا تعيش و تربي
جاسر.  بقيتي بيئة اوي يا حبيبتي و اكمل بخبث و بعدين مش عيب ابقى بابا بعد الي حصل بينا
حور بخجل.  سافل
جاسر باستفزاز.  عارف
...... ... جسورة قلبي
التفتوا الى مصدر الصوت فإذا بفتاة شابة ممشوقة القوام ذات جمال مهلك بأعين خضراء و شعر اسود قصير يصل الى اكتافها بفستان اسود لامع كأنها خارجة من أسطورة خيالية رائعة
دنيا . كده تتجوز غيري و تخلى بيا لتشهق عاليا قائلة  بصدمة . حوربادلتها الصدمة هي الاخرى بأعين متسعة . دنيا
لتقفز دنيا في أحضانها بفرح و دموع تحت نظرات جاسر المندهشة ليردف.  انتو تعرفو بعض+
حور بدموع. دي دنيا صحبتي كنا مع بعض في المدرسة بس هي سافرت
دنيا. بس غريبة انك تطلعى بنت عمي وانا معرفش
تستمر القصة أدناه
حور بمرح. و مرات ابن عمك
جاسر.  و عشق ابن عمك
دنيا بعبوس . انا سنجل على فكرة
مالت حور على اذنها تهمس بعبث . اومال مازن ده ايه كسباه في كيس شيبسى
دنيا. بس يا بتاعة جاسر
حور بفرح. مازن لتلتفت الاخرى بلهفة شديدة لترى معذب قلبها ذلك المازن التى لم تستطع التخلص من عشقه حتى وهي تبعده لمسافات
مازن. حورية قلبي الف مبروك
جاسر بغضب مكتوم.  انا بس الى اقول حورية قلبي انت تنساها خالص فاهم
مازن ببرود. لا مش فاهم واخذ حور بين احضانه وقبل جبهتها مع ابتسامة خبيثة تشق شفتيه و حرب نظرات حارقة بينه و بين جاسر لو كانت تقتل لسقط قتيلا بفعلها ، ليجذب حور عنوة منه يحتل خصرها بتملك و يبعدها عنه
اما مازن فقد كان في عالم آخر عندما سقطت عيناه على تلك الواقفة بجانب حور تنظر له بهيام و شوق واضح نعم انها هي معذبته و سارقة النوم من جفنه هي و من غيرها دنياه الفاتنة ، فاق على صوتها الرقيق+
دنيا. اذيك يا مازن
مازن بهيام . بقيت كويس لما شوفتك
دنيا. وحشتني
مازن ومازال تخت تأثيرها.  هااا
بسمة.  بتقولك وحشتني يا عم الامور
فاق اخيرا على صوت بسمة الساخر لينظر لها بغضب
بسمة. مالك يا حبيبى انت كويس
دنيا . اذيك يا بسمة وحشاني والله لتضمها اليها بشوق
بسمة. وانت اكتر يا دندن رحتى و قولتي عدولي
دنيا.  واديني جيب اهو عشان نعيد امجاد زمان
بسمة بمرح.  اشطا يا معلم لتتابع ناظرة لمازن . وانت يا زيزو مش هتيجي معانا نعيد امجاد زمان
مازن بحماس . طبعا معاكم انت متعرفيش انتو وحشني اد ايه كنت هموت و اشوفكم لتخجل دنيا من نظراته المسلطة عليها بقوة
بسمة.  طب يلا نرقص
ليرافقها دنيا و مازن بفرحة وسعادة تحتل قلوبهم بلقاء انتظراه كثيرا . 
بعد انتهاء الزفاف ركب الجميع سيارتهم متجهين الى منازلهم الا جاسر الذي اخذ سيارته واخذ حوريته الى مكان تجهله لانه لا يريد الافصاح عنه وتركها مفاجأة لتستعد بحماس لها كان يقود وهي بجانبه تحتضن ذراعه و ترسم بسمة واسعة على شفتيها بتبادلون النظرات العاشقة لتظهر فجأة شاحنة تعترض طريقهم حاول جاسر تفاديها لكنه لم يستطع فانحرفت السيارة عن المسار وانقلبت حتى طار جسده خارجا من شدة الانصدام اما هي فكانت لا تزال عالقة بالداخل لتنحدر السيارة و تسقط من فوق الجبل تحت نظرات جاسر المصدومة و دوى صوت انفجار هائل هذا ما سمعه قبل ان تاخذه دوامة من الظلام استقبلها برحابة.الجميع في حالة هرج ومرج عالية يقفون امام غرفة العمليات لا احد يصدق ما حدث و معظمهم يحسبه كابوس مرعب سيفيقون منه بعد قليل ولكن الواقع كان اصدم خاصة سليم الذي يقف لا يقوى على الحركة فحفيده بالداخل يصارع الموت وحفيدته لا يعلم ان كانت على قيد الحياة ام لا ، اقترب منه كلا من حازم و رعد والدموع فى أعينهم+
حازم. متقلقش يا جدي ان شاء الله جاسر هيقوم بالسلامة
سليم بانهيار. حور يا حازم حفيدتي و حفيدي بيضيعو مني
رعد. متقولش كده يا جدي جاسر هيقوم و حور كمان هنلاقيها فريق البحث قال انها مش مكنتش في العربية لما انفجرت
سليم برجاء.  يارب يا بني يارب
كانت دنيا تجلس بعيدا تبكي في احضان انعام بشدة على تلك الاحداث التى فطرت قلبها لا تقوى على الحديث تريد الاتصال بمازن لأخباره ليقف بجانبها ولكنه سافر لمتابعة مشروعه الجديد فلم ترد ان تقلقه
انعام ببكاء. هيرجع يا بنتي جاسر ابني قوي انا عارفاه
دنيا. يارب يا داده يارب
خرج الطبيب اخيرا يتنهد بتعب ركض اليه حازم يسأله بخوف ولهفة
حازم . جاسر كويس يا دكتور
الطبيب. والله ما خبيش عليك جاسر بيه إصابته كانت قوية جدا واحنا عملنا الي علينا بس للاسف هو دخل في غيبوبة
انصدم الجميع من حديث الطبيب فلم يستطع احد التفوه بكلمه من اثر الصدمة
رعد و هو يحاول التماسك. طب هو هيفوق امتى
الطبيب. للاسف ما قدرش احدد يمكن يوم يومين شهر سنة الله اعلم ادعوله لينصرف متأسفا على حالاتهم . 
سمعت كلا من منى و نغم عن الحادثة فأتوا  مسرعين لتقف كل واحدة بجانب زوجها تواسيه
تقف نغم تنظر له بحزن شديد والدموع في عينيها لا تدري لماذا تشعر بقلبها يتمزق لرؤيته بتلك الحالة اقتربت منه تضع يدها على كتفه لينظر لها بعيون دامعة مؤلمة ليرتمي فجأة بين أحضانها يبكي بقهر على حالة صديقه ضمته اليها بحنان و ربتت على ظهره تواسيه بكلمات مطمئنة
نغم. متقلقش يا حازم ان شاء الله حور هترجع انا عارفة صاحبتي كويس وحاسة انها بخير وجاسر كمان هيقوم بالسلامة انا متأكدة ادعيلهم انت بسحازم بحزن وما زال يضمها . انا هموت لو جراله حاجة انت متعرفيش جاسر ده بالنسبالي ايه+
نغم. ان شاء الله هيبقى كويس و يرجع يضربك زي الاول كمان لتشعر به يبتسم على كتفها يقربها اليه اكثر. 
على الجانب الاخر
يستند برأسه على صدرها و هي تربت على كتفيه برقة تواسيه
منى. ان شاء الله هيبقى كويس صدقني انا قلبي حاسس بكده و حور كمان هنلاقيها خليك قوي هو اكيد محتاجلك
تستمر القصة أدناه
رعد. يارب يا منى انا مش عارف جاسر لو فاق و ملاقاش حور هيعمل ايه
منى بدموع . هنلاقيها ان شاء الله قبل ما هو يفوق يارب بس تبقى بخير
رعد . يارب
بعد مرور أسبوعان افاق جاسر من غيبوبته و الجميع من حوله كل واحد ينظر للآخر بتوتر شديد فلم يتمكنوا من العثور عليها بعد خاصة بعد تصريحات فريق البحث حيث أكد استحالة نجاتها بعد الوقوع من هذا الارتفاع و جاري البحث عن جثتها ان وجدت مع ذلك لم يفقدوا الامل فكان رعد و حازم يبحثون في كل مكان حتى يجدوها بمساعدة مروان الذي امر فريقه بالبحث اكثر من مرة و في كل الاماكن القريبة والبعيدة من موقع الحادث
نظر اليهم بتعب يسأل عنها
جاسر.  حور فين يا جدي لم يجد اي اجابة سوى دموع تنزل على خده ليعاود السؤال مرة اخرى
جاسر بغضب. ما تردو عليا حور فين
حازم.  يا جاسر انت تعبان
جاسر بحدة.  بلا تعبان بلا زفت حور فين يا حازم
سليم. يا بني انت عارف ان الاعمار بيد الله وحده
جاسر بصدمة . يعني ايه ليصرخ بشدة. ما تفهموني
رعد . جدو ما يقصدش حاجة هو بس كان عايز يقول ان خور لغاية دلوقتي مش لاقينها
جاسر بغضب . يعني ايه مش لاقينها
سليم بدموع. جاسر يا بني حور اكيد في مكان احسن من هنا ياريت تتقبل دهجاسر بصرامة . لو انت اقتنعت بموتها انا مستحيل اعمل كده عشان كده ان هثبتلك انها عايشة انا هدور عليها لحد ملاقيها لو كان اخر يوم في عمري
لينهض متجاهلا الآلام جسده واعتراض الجميع حتى الطبيب لم يستطع ايقافه ليخرج باحثا عن زوجته و حوريته الضائعة.
1
ثلاثة أشهر نعم لقد مرت ثلاثة اشهر منذ غيابها بحث عنها في كل مكان لم يترك طريق يدله اليها الا و سلكه ليجدها لقد سبلت قلبه و تركته بلا روح عندما ذهبت اصبح اكثر ضخامة بسبب كثرة ممارسته للرياضة نمت ذقنه لتعطيه جاذبية اكثر حياته باتت مملة بدونها فقد طعم الحياة و تجرع مرارة فراقها فأصبح لا ينام الا بغرفتها يحتضن منامتها الطفولية التى تحمل عبيرها الذي يشعره بقربها ، لم يفقد الأمل يوما في لقائها بل كانت تشعل شرارتها يوم بعد يوم في قلبه ليتأكد من انها ستأتي إليه قريبا ...1 
كان حازم يجلس في مكتبه مع رعد يناقشون أحوال الصفقة الجديدة ليتنهد رعد بضيق مردفا 
رعد.  جاسر هيفضل كده لغاية امتى
حازم بحيرة. والله مش عارف ده لحد دلوقتي مش مصدق انها ماتت
رعد. انت مصدق انها ماتت
حازم. والله كل حاجة جايزة المشكلة اننا مخلناش مكان مدورناش فيه
رعد.  عندك حق بس هو حاسس انها عايشه و هترجع
حازم.  ربنا يقدم الي فيه الخير ليعودوا لإكمال اعمالهم داعين المولى ان يريح قلب صديقهم المجروح. 
في بيت منى كانت تجلس مع نغم و الحزن بادي على وجههم لفقدهم صديقتهم دخلت عليهم دنيا و الدموع في عينيها تلمع بحزن
دنيا . انا حاسة انها كويسة و هترجع صدقوني
منى. وانا كمان واللهنغم. تعالوا نصلي و ندعي انها ترجع بالسلامه
ليخرج الجميع للصلاة متضرعين لله متوسلين ان ترجع رفيقتهم الضائعة.
+
في احد المستشفيات كان جالسا في مكتبه يرتدي نظراته الطبية يراجع بعض الاوراق الخاصة بالمرضى لتدخل عليه احدى الممرضات تقول بلهفة فرحة
الممرضة. دكتور يوسف الحق المريضة الى في غرفة ٤٠٨ فاقف
انتصب واقفا بصدمة لا يصدق عودتها للحياة بعد ان فقد الامل لرجوعها مرة اخرى
يوسف. انت متأكدة يا سلوى
سلوى . اه والله يا دكتور تعالى معايا بنفسك
ذهبوا مسرعين الى غرفتها يقف امامها ليبدأ عمله كطبيب يفحصها ليتاكد من سلامتها فقال بابتسامة لتلك التى بدى عليها الذهول
يوسف.  حمد الله على سلامتك يا انسه حور
حور. حور مين انا مش فاكرة حاجة
نظر اليها و لكنه لم يصدم لانه توقع ذلك فبعد الحادثة التى تعرضت عليها كان و لابد من حدوث مضاعفات محتملة وضعها هو من ضمنها فقدان الذاكرة
يوسف. انا اسف بس حضرتك جيتي هنا بعد حادثه شكلها كانت فظيعة و بسبب ده انت حصلك فقدان ذاكرة
حور بدموع. يعني انا مش هفتكر ابدا
يوسف. لا طبعا هترجعي تفتكري تاني بس مش دلوقتي لانك لو حاولتي تجهدي نفسك في التفكير هيحصل مضاعفات ممكن بسببها مش هترجعلك الذاكرة ابدا
حور. طب انت ازاي عرفت ان اسمي حور
يوسف بابتسامة جذابة. احنا لقينا اسورة على ايدك عليها اسم حور فقولت اكيد ده اسمكحور بتوهان . اه ماشي+
يوسف بعملية لسلوى. سلوى عايزك تعملي لها فحوصات شاملة و لما تتطلع النتيجة تجيبها على المكتب
سلوى. حاضر يا دكتور 
يوسف. انت لازم ترتاحي دلوقتي وانا هرجع تاني عشان اطمن عليك
حور بخجل. تمام انا متشكرة جدا ليك 
يوسف. على ايه ده واجبي عن اذنك
خرج يوسف و بدأت تهطل دموعها بغزارة فهي لا تدري عن نفسها شيئا ذهنها لا يعمل و عقلها صفحة بيضاء لا يخطو عليه شئ اخذت تدعو الله حتى يساعدها لتتذكر اي شيء عن ماضيها و ظلت تفكر حتى غلبها النعاس واخذتها دوامة النوم. 
دخلت سلوى على مكتبه بيدها نتائج الفحوصات الخاصة بحور لتعطيه إياها و تخرج بهدوء ، بدأ ينظر اليها و يراجعها حتى توسعت عيناه بصدمة الجمته ليقول بدهشة بالغة.  حامل

 •تابع الفصل التالي "رواية ضحية جاسر" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent