رواية ديجور الشاهين الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم ايلا ابراهيم
الثاني والعشرين
كان شاهين كان واقف برا ومش راضي يدخل عليها .. وسندس دخلت عليها وهي مش فاهمه اللي بيحصل..
سندس : انتي كويسه ياعلا
علا : ايوا كويسه ... شاهين فين
سندس بضيق حاولت تخفيه : شاهين برا .. وقعدت جمبها وسألتها بضيق انتي عملتي كده ليه ياعلا ..
علا ...
سندس عارفه اللي عملتيه ده حرام ربنا هيزعل اوووي عشان عملتي كده.. قوليلي يا علا ايه اللي مزعلك.انتي عارفه ان كل حاجه وليها حل..
علاا...مش بترد عليها ابدا..
سندس بطيبه : احمدي ربنا انتي لسا صغيره وبتدرسي ولسا الدنيا قدامك غيرك بيتمنى يعيش عيشتك.. غير كده انتي حلوه وزي القمر..
علا بصت ناحيتها وعيطت..
سندس حضنتها. طبطبت عليها وهي بتقولها مفيش حاجه مستاهله تزعلي نفسك عليها..لازم تاخدي بالك من نفسك ودراستك وان شاء الله تنجحي وتبقى حاجه مهمه بالمستقبل.
كل ده وشاهين بيراقبهم .. وبيفكر هيعمل ايه مع علا. وازاي هتيصرف وغير كده طيبه سندس وساذجتها بتشده ليها اوووي وكل يوم بيتعلق بيها اكتر....
دخل عليهم وبعدت سندس عنها..
شاهين بجديه عامله ايه دلوقتي..
علا مسحت دموعها وهزت رأسها وهي بتقول بخفوت كويسه..الحمد لله
شاهين بص لسندس واتكلم بجديه : الدكتور سمحلنا نخرجها ساعديها تجهز نفسها..
سندس بابتسامه عنيا ...
علا بصت ناحيته بغصه وهو مبصش ناحيتها ابدا واتكلم : انا هستناكم براا وخرج...
في البيت
سندس في اوضتها بتتكلم في التليفون ..
سندس بانزعاج : اعمل ايه ياشهد البنت صعبت عليا..
شهد بغيظ : ميصعبش عليكي غالي ياحبيبتي ...صعبت عليكي ايه ياختي ياريتها ماتت وارتاحت وريحت..
سندس حرام عليكي متقوليش كده .. دي لسا صغيره.
شهد انتي هتفضلي عبيطه كده لحد امتى دي اكيد خطه جديده عملاها عشان تخطف جوزك..
سندس : لا يا شهد البنت كانت هتموت. بجد .
شهد : بلاش عبط.. انتي لازم تعرفي هما اتخانقوا على ايه وايه اللي وصلها تعمل في روحها كده
سندس اعمل ايه يعني سألتهم ومحدشش رد عليا.
شهد بغيظ : طبعا مش هيقولولك انتي تفضلي تراقبي العقربه دي وبلاش تسيبيهم لوحدهم انتي غبيه اصلا ازاي تسيبيهم لوحدهم ..
سندس : حاضر يا شهد حاضر.
********
بعد مرور أسبوع
خرجت علا وكان شاهين قاعد بيدخن في الصاله وسرحان ازاي هيتصرف مع علا لازم تفهم اللي عملته واللي بتعمله ده غلط .. ولازم تفوق لنفسها.. فاق على صوتها لما ندهت عليه علاا بحرج : شاهين.
شاهين بص ناحيتها وهي قربت منه وقعدت جنبه.. وهمست بكسوف : انا اسفه..
شاهين بانزعاج : على ايه بالضبط على اللي عملتيه والا على تصرفك المريض لما حاولتي تموتي نفسك وخليتني عايش على اعصابي بسببك ..
علا بدموع اسفه على كل حاجه ..والله مكنش قصدي كنت خايفه اخسرك .. مش عايزه اخسرك يا شاهين ارجوك.. عشان خاطري متبعدش عني..
شاهين : تخسريني ليه.. ياعلا .. انا قلتها لك قبل كده وارجع اقولها لك تاني انا مستحيل اتخلى عنك ابدا انتي اختي ..ياعلا .
علا بصت ليه بدموع : بس انا بحبك
شاهين وانا بحبك برضو بس زي اختي.. ومش هعرف اشوفك غير كده.. انا عارف الحق عليا أنا اللي وصلتك للمشاعر دي بس انتي لازم تفهمي أننا مش ممكن نكون غير اخوات انا متجوز ومراتي كم شهر وهتخلف واللي انتي فيه ده مجرد مشاعر مراهقه هتروح لحالها مع الوقت.
علا بدموع انت لسا زعلان مني يا شاهين .
مش هعرف ازعل منك بس تبطلي الأفكار دي ..
علا مسحت دموعها وهي بتقول انا والله بحبك يا شاهين لكن انت..
بالوقت ده دخلت عليهم سندس بغضب بعد ما سمعت كلام علا وكانت هتتجن وهي بتقول : حب مين ياروح امك..
شاهين ..
علا...
يتبع ...
•تابع الفصل التالي "رواية ديجور الشاهين" اضغط على اسم الرواية