Ads by Google X

رواية عذرا لقد نفذ رصيدكم الفصل الخامس و العشرون 25 - بقلم فاطمه طه

الصفحة الرئيسية

       

 رواية عذرا لقد نفذ رصيدكم الفصل الخامس و العشرون 25 - بقلم فاطمه طه

‏أحن نص قرأته منذ فترة طويلة:
العالَم
لا يهمّه
كونكِ حزينة،
لكن أنا أهتمُّ،
أيكفيكِ ذلك
نيابةً عن العالَم؟
#مقتبسة
التَوقُف يَقلقني، وأنا أفَضل أَن أُواصل السَير، أَن أَسير دائِماً، أَن أَسير حتىٰ الانهاك، لَم أكُن أرغَب في التَفكير، لأن المَضي قدماً يَمنحني الشُعور بأنني سَأصل إلىٰ مَكان ما، بَينما يؤكِد ليّ التَوقف أنّي لَست في أيّ مَكان .
– إريك سميث
في نيتي أن أخبرك؛ أنه ليس ثمة قصيدة أكثر اكتمالًا
‏من معرفتك
‏— أغوستين بورّاس
______________
في المقهى..
بعد عقد قرأن سامية وحمزة…
يجلس نضال مع دياب وسلامة..
الحقيقة لا يتذكر نضال من منهما قام بدعوته ورغب أن يذهب معه إلى المقهى هل سلامة؟! أو دياب؟!.
أم الاثنان معًا..
كان نضال يشرب قهوته بينما سلامة ودياب يتبادلان النظرات فيما بينهما وكأنهما يشعران بالخوف أن يكون نضال يشعر بالضيق من أجل زواج سامية.
تمتم نضال حينما لاحظ أن صمتهما قد طال:
-جرا إيه يا جماعة مالكم ساكتين كده ليه؟!.
ثم نظر إلى سلامة هاتفًا:

-وبعدين أنتَ قاعد معانا ليه وسايب مراتك.
رد سلامة عليه ببساطة:
-مراتي عند امها قولت أقعد معاكم شوية أنا عايز أكون راجل حر وحشتني حياة العزوبية.
ضحك دياب ثم قال بنبرة ساخرة وهو ينظر إلى سلامة:
-أنتَ لحقت يا ابني تحس أن الحرية أحسن؟! محدش عاجبه حاله صحيح.
تحدث سلامة بنفاذ صبر:
-اما صحيح العين علينا حق أنا عرفت العكوسات جاية منين..
عقب نضال على حديث شقيقه ساخرًا:
-بقولك إيه يا بني أنتَ متوجعش دماغنا وتقول محسود ومش محسود يلا روح خد مراتك وروح بقا.
تمتم سلامة بغضب واضح واستنكار شديد:
-هو أنتَ عايز تمشيني ليه؟! هو أنا قاعد فوق دماغك سيبني براحتي أنا هطلب ليا واحد عناب وقاعد على قلبكم.
ثم رفع صوته إلى الصبي الذي يقوم بوضع الطلبات عند الطاولة التي تتواجد بجوارهم:
-واحد عناب معاك يا حودة.
هز الصبي رأسه بهدوء وابتسامة لا تخفي إرهاقه:
-من عنيا..
ثم اختفى من أمامهما وهنا تحدث نضال بنبرة أكثر جدية وهو يخبرهما بما يدور في رأسه منذ مدة:
-في موضوع من بدري برتب ليه، وجه الوقت اللي اقولكم عليه يعني ولسه كنت هفاتح بابا فيه..
لا يدري سلامة كان يشعر بالقلق وذهب عقله بأن الأمر يخص سلمى لذلك غمغم بدون تفكير أو تريث:
-حرام عليك يا نضال ليه تعمل كده يا شيخ؟!.

ضيق نضال عينه متحدثًا بعدم فهم:
-اعمل إيه في إيه؟!.
قال سلامة بغضب تحت نظرات دياب الفضولية:
-مهوا القعدة الصامتة دي مش هيطلع من وراها خير أنتَ عايز تطلق سلمى صح؟ هتخلي اخت مراتي مطلقة وهتقهر قلب أبوك.
قاطعه نضال هنا بغضب حتى كاد أن يقذف الكوب الذي يتواجد بين يديه على شقيقه:
-يا ابني اخرس أحسن هو أنا جيبت سيرة سلمى أساسًا أنا بتكلم على موضوع تاني أصلا.
تنفس سلامة الصعداء….
وارتاح قلبه بينما دياب هتف بجدية:
-في إيه يا نضال؟! قول بقا بسرعة قبل ما اروح استلم التوكتوك.
رد نضال عليه بعدما أخذ نفس طويل وهو يحاول أن يهدأ بعدما جعله سلامة يفقد أعصابه وهو شرح ما يريد قوله تحديدًا قبل أن يذهب دياب إلى عمله..
-بُص يا دياب أنا قررت أفتح مكان جديد يكون مطعم وكافية في نفس الوقت بس الجودة تكون كويسة مش يبقى في حاجة أحسن من حاجة، مكان يجمع بين مكس الأكل الشرقي المصري والأكل الغربي، حاجة تجمع كل الأذواق يكون كذا دور الفكرة بدور في بالي من فترة…
ابتلع نضال ريقه محاولًا الحديث بتوضيح أكبر:
-أنا بالفعل بفكر في الموضوع بقالي فترة وبضبط مع الناس اللي تقدر تكون موجودة في مكان زي ده سواء اللي هيكونوا في المطبخ أو برا المطبخ كل تفصيلة ممكن نحتاجها حتى الديكور، ولقيت مكان مناسب جدًا عبارة عن ثلاث أدوار في ******، حتة حيوية مش منعزلة وده هيفيدنا كتير.
أعجب سلامة بالفكرة ليهتف بعفوية:
-حلو ده، أنا مرة اتخانقت مع جهاد علشان أنا عايز أكل فتة وموزة وهي عايزة تأكل باستا الفريدو، هتلاقيك اقتبست الفكرة من حياتي الشخصية.
تمتم نضال ساخرًا:
-اه اقتبستها منك…اقعد ساكت أحسن.

ابتله ريقه ثم عاد يحاول الحديث بهدوء:
-الفكرة إني عايز كل حاجة تتعمل صح، ميبقاش في فجوة سواء كونه كافية أو مطعم، يعني في ناس كتير عملت الفكرة دي بس دايما في خلل في جزء في المنيو أو حاجة مش بتلاقيها مظبوطة..
سأله دياب بعدم فهم:
-بس ليه أنتَ بتقول الفكرة دي قدامنا الأولى كنت تقولها قدام أبوك الأول لأنك أكيد هتحتاج مساعدته.
رد نضال عليه بتوضيح أكبر:
-ده اللي كنت هعمله فعلا لغاية من يومين بس…
قال سلامة بفضول كبير:
-إيه اللي حصل في اليومين دول؟!.
عقب نضال وهو ينظر إلى دياب هاتفًا:
-كان طارق بيكلمني في أنه عايز يكون له شغل أو دخل هنا أو فلوس يشغلها، ساعتها حسيت أن الخطوة دي مش هاخدها لوحدي..
قال دياب بذكاء وفطنة:
-هتتشارك أنتَ وطارق يعني؟!..
هز نضال رأسه بإيجاب وهو يفسر له:
-أيوة وأنتَ كمان هتشاركنا.
تحدث دياب رافضًا وهو يخبره بغباء:
-لو عايزني اشتغل فيه أنا مش حِمل واحدة تيجي تهزقني تاني..
تحدث نضال بنبرة جادة وواضحة:
-بدأت تقرب أنا مش عايزك تشتغل فيه أنا عايزك تشارك فيه، هتشاركني أنا وطارق….

غمغم دياب باستهجان تحت نظرات سلامة الهادئة وهو يحاول معرفة ما يرغب شقيقه بقوله:
-اشاركك بالصحبة الحلوة يعني ولا إيه؟!.
تمتم نضال موضحًا:
-لا هتشاركني بفلوس الشقة الباقية في البنك أنتَ مخلصتهاش كلها والأمور لغايت دلوقتي مستقرة معاك وجلسات والدتك الحمدلله بتخلص وبتقدر تدفعها من خلال شغلك علشان كده احنا لازم نكبر فلوسك دي..
كاد دياب أن يعترض لكن لم يمهله نضال الفرصة وهو يقول:
-بُص يا دياب انا عارف أن مفيش مجال للخسارة ودي أخر فلوس معاك علشان كده الفلوس دي هتكون هي وفلوس طارق في المحل نفسه لأنه هنجيبه تمليك مش في باقي المصاريف الرايحة لأن لو حصل أي حاجة تكون فلوسكم زي ما هي بل زادت العقارات كل يوم بتزيد علشان كده فلوسك هتكون في أمان..
تحدث دياب بتساؤل:
-وليه عايز تدخلنا في مشروعك وفكرتك مع أنك تقدر تعملها لوحدك بمجرد ما تحكي لأبوك..
قال نضال ببساطة شديدة:
-لأني عايز تكون حاجة لينا بعيد عن أبويا حاجة ننجح فيها وتكون مختلفة بجد، على العموم أنا بعرض الموضوع عليك وأنتَ حر فكر أنا المكان اللي عاجبني دفعت عربون علشان الراجل ميبيعهوش لغاية أخر الشهر وبينا بداية اتفاق علشان اضمنه عقبال ما تفكر كويس.
قاطع سلامة حديثهما المؤثر وهو يغمغم:
-أنا كمان هشارك معاكم.
كاد نضال أن يثني عليه في تلك الفكرة لكن خيب سلامة رجائه أو أكد له من هو شقيقه:
-هاجي تنا ومراتي نخرج ونأكل ببلاش اعتبروني فود بلوجر هقعد أقيم الأكل بس..
ضحك دياب ونضال رغمًا عنهما فـقال سلامة في تمني حقيقي:
-ربنا يوفقك يا نضال سواء أخدت الخطوة معاهم أو لوحدك، وبرضو أنتَ يا دياب فكر كويس كلام نضال صح، مينفعش تكمل حياتك كده ودي فرصة حلوة وأنتَ أصلا أكيد عندك خبرة في المجال….

____________
عادت إلى المنزل برفقة جهاد ووالدتها…
بعد عقد قرأن سامية وحمزة…
دخلت والدتهما إلى غرفتها مخبره أياهم بأنها تشعر بالنعاس وسوف تغير ملابسها وتنام على الفور لقد تأخر الوقت قليلًا وهي مستيقظة منذ الصباح الباكر..
كانت جهاد جالسة مع شقيقتها في الغرفة تحاول العودة إلى أيام اشتاقت لها رغم أنه لم يمر الكثير على زواجها سوى شهر وبضعة أيام فقط…
إلا أنها اشتاقت لغرفتها والبقاء مع سلمى..
عادت معهما حينما علمت بأن سلامة سوف يذهب مع نضال ودياب بعد عقد القرآن إلى المقهى لذلك أخبرته بأنها سوف تذهب مع عائلتها وحينما ينتهي من جلسة السمر تلك يأتي ليأخذها وتعود معه إلى منزلهما…
كانت جهاد تتحدث وتتحدث في أمور كثيرة بثرثرة كعادتها بينما سلمى في عالم أخر وهي مازالت ترتدي فستانها البسيط من اللون الزهري التي كانت ترتديه ولم يظهر منه كثيرًا بسبب خِمارها…
كانت تفكر به..
كان اليوم غريبًا..
لم تشعر أنه متضايقًا بسبب سامية وزواجها ولكنها كانت تشعر بشيء غريب فيه..
لا تدري هل هذا حقيقي أم نابع من شعورها بالغيرة..
نعم تــغــار بل تحترق وما يتبقى منها رمادها..
لكنها لا تحاول أن تظهر ذلك..
تخشى أن يكون منزعجًا…..
تخشى أن تكون ظنونها صحيحة…
أنه مازال يفكر في سامية بل تشغل عقله وتفكيره…

يؤلمها قلبها حتى باتت تشعر بالغضب الكبير….
حتى أنه بعد عقد القرآن تركها تذهب مع عائلتها دون التعقيب على أي شيء حتى أنه لم يعدها بـلقاءٍ جديد…
الفترة الماضية..
أو بمعنى أخر أدق الشهر الماضي لم تحدث تطورات كبيرة في علاقتهما…
إلا أنها عادت إلى عملها وهناك مرتين أتى هنا حينما دعته والدتها حسب الأصول من أجل الغداء معهما، ومرة منهما كان يشاركه سلامة وجهاد الجلسة…
ذهب ثلاثة مرات لها في مكان عملها الذي فُتح من جديد وعادت تعمل فيه، كان يذهب حتى يقوم بتوصيلها إلى المنزل حينما تتأخر…
بدأت تطول مكالمتهما سويًا كلاهما يقص على الآخر يومه ويسمعه الآخر باهتمام كبير حتى سلمى، رغم أنه أحيانًا قد يتعارك الاثنان بـسبب تحكم نضال في بضعة أمور وهي بالطبع رافضة لأي تسلط رجولي حتى لو كان من حقه لكن لا يطول شجارهما أبدًا ..
لا يكن شجارًا بالمعنى الحرفي على قدر ما هو عِناد من قِبل الإثنين…
كانت العلاقة تتخذ منحنى صداقة نوعًا ما وخطبة…
لا يتحدث أحد في أمر الزواج….
بل لا يقوم أحدهما بتذكير الآخر بأنه تم عقد القرآن..
كأن كلاهما يتهرب من الفكرة ويتعامل مع وضع أكثر أكثر أريحية لولا تسلط نضال الذي يخبرها بعنجهية الرجال التي تكرهها بأنه زوجها وعليها أن تسمع كلامه فيما يخص مصلحتها لأنه ليس رجل يصدر أحكام بدون سبب أو رغبةٍ في ممارسة تسلطه الرجولي…
كانت تلك التفاصيل والخطوات البسيطة كانت تروق لها بل تجعل الفراشات تحوم وتطاير حولها؛ رغم أنها لا تعيش علاقة غرامية معه بالمعنى الحقيقي لكن تلك التطورات البسيطة تعجبها جدًا…
مع ذلك…
ذهبت فرحتها اليوم بتلك التطورات إلى الجحيم..
سقطت في الهاوية…

قلبها منفعل وثائر إلى حدٍ كبير تخشى أنها تعيش وهمًا بل تعيش في ظلال سامية حتى ولو كانت تثق به إلا أنه تخاف بأنه مازال في أعماق نفسه شيئًا يخصها..
صاحت جهاد مستنكرة في وجهها بعدما شعرت بأن شقيقتها ليست معها وأنها كانت تتحدث مع نفسها وجسد شقيقتها بينما في الحقيقة عقلها وقلبها في عالم أخر تجهله:
-ياست سلمى أنا بكلمك..
تمتمت سلمى بتوهان وارتباك طفيف هي تخشى أن تتعرى مشاعرها أو يشعر أحد بما يتواجد بداخلها:
-في إيه بتصوتي ليه أنا جنبك اهو يا متخلفة..
ردت عليها جهاد ساخرة:
-جنبي اه بس مش سامعة أي حاجة من اللي بقولها..
عقبت سلمى على حديثها بعدم تركيز:
-ليه كنتي بتقولي إيه؟!…
قالت جهاد متصنعة الجدية رغم ما تقوله وهي تحاول المرح مع شقيقتها:
-أبدًا بقول خايفة سلامة يطلقني..
ردت عليها سلمى وهي تعقد حاكبيها بقلق حقيقي واهتمام كأنها باتت والدتها وحماة سلامة:
-يطلقك ده إيه؟! إيه اللي حصل يا جهاد طمنيني متقلقنيش الواد ده عملك إيه؟!.
غمغمت جهاد بنبرة درامية من الدرجة الأولى:
-معمليش حاجة يا سلمى أنا بقولك أحساسي..
عقبت سلمى بعدم فهم وجميع حواسها متحفزة لقتل سلامة إذا تسبب بأي أذى إلى شقيقتها:
-أومال إيه اللي موصلك الأحساس ده؟!
قالت جهاد بتأثر مبالغ فيه:

-خايفة يطلقني علشان مخلفتش لغاية دلوقتي أو يتجوز عليا أصل يعني ده شيء مش غريب عليه مهوا مش هيجيبه من برا، هيجيبه من أبوه طبعًا..
نظرت لها سلمى ببلاهة تحديدًا وهي تجدها تقول:
-وأنتِ كمان لازم تقلقي من نضال مهوا ابنه برضو….
هتفت سلمى وهي تقرصها في كتفها هاتفة:
-صحيح لازم يطلقك بقالكم شهر ومخلفتيش ازاي ده…
تأوهت جهاد تحت كلمات سلمى الغاضبة:
-وأنا اللي كنت فاكرة بتتكلمي بجد.
قالت جهاد بغضب وهي تضع يدها على موضع قرصتها سلمى:
-احترمي نفسك بقا أنا دلوقتي بقيت زوجة مصونة افرضي جوزي حبيبي لاحظ أني اتقرصت ده شاف عضتك على فكرة كده هيتأكد ان اختى مسعورة وعندها ميول سادية وبعدين أنا غلطانة إني بفرفشك وبهزر معاكي يا بومة..
-ماشي يا بقرة..
كادت أن تجيب عليها لكن صدع هاتف جهاد لتجيب على زوجها بدلال لم يستمر طويلًا:
-ألو، جيت في وقتك يا حبيبي لسه كنت بجيب في سيرتك بكل خير مع سلمى…..خلاص اهو طيب نازلة هلف الطرحة وأنزل…يووه خلاص قولت نازلة اقفل متعطلنيش….
_____________
اليوم التالي.
كانت ليلة رائعة…
أسكت بها جميع مخاوفها..
سد جميع الفجوات والقلق التي كانت تشعر به..

قولًا وفعلًا…
أعترف لها أكثر من عشرات المرات بلا مبالغة بعشقه وهيامه بها، أغرقها في دوامة من المشاعر دخلتها لأول مرة معه وبين أحضانه، كان ليلة رقيقة وحنونة والأهم خلابة…
حلقت في سماء الحب..
كأنها خدعت تحت تأثير مخدر لذيذ أو سحر جميل..
لكنه أستطاع تبديل مخاوفها إلى مشاعر ساكنة ومطمئنة….
تقلبت على الفراش..
تململت في نومتها…
حتى ذهبت بجسدها إلى نصف الفراش ومررت يدها على الفراش كله تتحسسه وكأنها تتأكد من أنها بمفردها كان هذا كله وهي مغلقة الأعين..
أخيرًا فتحت عيناها….
فنهضت من فوق الفراش بقلق طفيف لا تدري لما، ثم توجهت إلى المقعد الموضوع عليه الروب الخاص بمنامتها وأرتدته وقامت بعقده وسارت بضعة خطوات حتى تخرج من الغرفة التي كان بابها مفتوحًا وكادت أن تصطدم بجسده والصينية التي يحملها بين يديه لولا إدراكها الأمر..
هتف حمزة بابتسامة مشرقة:
-صباح الخير رغم أننا بقينا بعد العصر بس مرضتش اصحيكي بدري..
ردت عليه سامية بخجل طفيف:
-صباح النور..
ابتعد عنها حمزة ثم ذهب ووضع الصينية التي تتواجد بين يديه على الطاولة ثم عاد إليها وهو يضع كفيها بين يديه يضغط عليهما برفق وهو يراقب وجهها المتورد وكأنها تستعيد ليلة أمس وهو يقوم بتقبيل كفيها بحب كبير ناظرًا لها نظرات أربكتها قليلًا…
وقد أشفق عليها لذلك لم يرغب أن يخجلها أكثر لذلك هتف بنبرة مشاغبة:

-صاحي من بدري مرضتش اصحيكي بس لقيت يعني أنك كده نمتي كتير فحاولت أحضر لينا فطار وقولت اجي اصحيكي عمومًا أنا مش أحسن واحد يعمل فطار ولا أكل عمومًا بس حاولت علشانك..
تمتمت سامية بخجل طفيف وامتنان حقيقي بسبب كلماته:
-تسلم ايدك تعبت نفسك كنت صحيتني أنا اعمل الفطار..
رد عليها بهدوء:
-بصراحة كان صعبان عليا اصحيكي وقولت احضر أنا الفطار لحبيبتي واجيبه ليها لغاية عندها.
قاطع حديثه صوت هاتف سامية وهو يعلن عن اتصال ما…
عقد حمزة حاجبيه هاتفًا بتأفف:
-في حد يتصل بعرسان تاني يوم كده؟!.
قالت سامية بعدما سحبت كفيها من يديه وتوجهت صوب الكوميدنو الموضوع عليه هاتفها:
-دي أكيد ماما..
أمسكت الهاتف وصدق حسها فأجابت على الفور تحت أنظار حمزة المقتضبة كونهم يقتنصوا من سعادته مع عروسته:
-الو يا ماما..
سمعت شيئًا من الهاتف فأردفت بتوتر وخجل طبيعي لأي فتاة في موقفها:
-اه صحيت بقالي شوية.
قالت والدتها شيئًا عبر الهاتف لترد عليها سامية بهدوء:
-لا مش محتاجة حاجة يا حبيبتب تسلمي يارب أنا مستنياكي اهو..
ردت عليها والدتها لتقول سامية:
-ماشي مع السلامة..

أنتهت المكالمة بينهما وهنا أردف حمزة بتعقيب عفوي:
-هي مامتك جاية فعلا مكنتش بتقول كده امبارح وخلاص؟!.
هتفت سامية بتردد وقد احتقن وجهها بالدماء ولا تدري لما شعرت بـضيقٍ في نبرته:
-عادي ده الطبيعي عندنا.
تمتم حمزة بنبرة هادئة:
-كنت فاكر أن موضوع الصباحية واهل العروسة يجوا بحاجات ويطمنوا عليها ده اتلغى…
صمتت سامية ولكنه تدارك الأمر حينما شعر بانزعاجها وهو يقترب منها مجددًا:
-أنا مش قصدي حاجة هي تنور طبعًا أنا بشاركك أفكاري يعني أحنا مش بنعمل كده علشان كده بس مستغرب، يلا نفطر بقا علشان نستعد مدام طنط جاية وعلشان عايزين بليل نقعد مع بعض علشان محضر ليكي مفاجأة..
ردت عليه سامية بفتور:
-مفاجأة إيه دي؟!.
هتف حمزة وهو يرفع أصبعه يداعب أنفها به:
-مش حابب أحرقها، بس بخصوص شهر العسل ومش هقول أكتر من كدا يلا نأكل بقا..
___________
قبل أن يذهب إلى المستشفى كان عليه أن يأتي إلى حيث تتواجد أولًا….
أرسل لها رسالة نصية يسأل عن مكان تواجدها من دون أية مقدمات لتخبره بأنها تتواجد في أحد الفروع الخاصة بـعلامتها التجارية…
اصطف بسيارته أمام المكان وما أن ولج وجدها تقف في أحد الأركان الظاهرة…
لأنها ببساطة كانت في انتظاره..
حتى تستقبله.

أقترب منها جواد تحت أنظار العاملين..
-تعالى عايزك في مكتبك.
ولجت معه دون قول كلمة واحدة وهي تشعر بنظراته كانت تحرقها لا ترغب في أن يظهر غضبه كما تتوقع أمام العاملين…
ولجا إلى مكتبها الذي يعرفه حق المعرفة..
صاح جواد بغضب كبير بمجرد أن أغلقت الباب:
-هو أنتِ مفيش فايدة فيكي يا بني أدمة؟ أعمل إيه علشان أخلص منك؟ في إيه أكتر من أني طلقتك وعملتلك كل اللي أنتِ عاوزاه علشان أخلص منك.
كادت أن تتحدث لولا صراخه وغضبه الكبير وهو يسترسل حديثه:
-رايحة كمان تسافري للراجل بكل بجاحة وتألفي حوار وتطلعي نفسك الضحية وقد إيه كنتي مستحملة راجل زيي كان هيتجوز عليكي..
لم يكن جواد يومًا شخص قد يغضب بتلك الصورة…
بل هو دومًا رجل هادئ ورزين نادرًا ما يخرجه أحد عن طوره ولكنها نجحت في ذلك ببراعة وتستحق جائزة…….
هتفت رانيا بعدما ابتلعت ريقها بصعوبة تحاول قول أي شيء:
-أنا مش بطلع نفسي ضحية أنا كنت بحاول أشوف حد يحل ما بينا، عمي لو كان عايش مكنش رضي أننا نطلق….
تمتم جواد بوجه محتقن من الغضب وهو يصيح بنبرة عالية متأكدًا من أن صوته سمعه الجميع:
-هو أنتِ مش هتبطلي تدخلي بابا في الموضوع؟! مش هتبطلي تبتزي اللي حواليكي عاطفيًا علشان يعملوا اللي أنتِ عايزاه؟!! ده أنا شوية وفعلا هصدق أني ظلمتك وأنك مش أنتِ اللي طلبتي الطلاق…
أقتربت منه تحاول أن تمتص غضبه قدر المُستطاع وهي تضع يدها على أحدى أكتافه بارتباك ولكنها تحاول التأثير عليه بأي طريقة:
-جواد أنا بحبك وغلطت في حقك لما طلبت الطلاق وصدقني أنا مش عايزة منك أي حاجة ومش هطلب حاجة بس نرجع لبعض وحتى لو اتجوزت عليا أنا مش هعترض علشان تخلف بس تخليني جنبك وهعامل نسمة كويس.
أبعد جواد يدها عنه بغضب واضح هاتفًا:

-رانيا متختبرنيش أكتر من كده أنا لولا عامل حساب لصلة القرابة أنا كنت اتصرفت معاكي تصرفات متتوقعيش أنها تطلع مني، ابعدي عني أنا مش هرجع ليكي لو أنتِ أخر ست في الكرة الأرضية أنا مش راجعلك.
أبتلع ريقه وهو يهدر بقوة وغضب كبير:
-لو هموت مش هرجع ليكِ لسبب واحد بعيد عن كل حاجة عملتيها معايا وحشة، كفايا نظراتك لنسمة اللي مأثرة في نفسيتها لغاية دلوقتي ده سبب يخليكي معوزش أبص في وشك العمر كله مش أرجعك على ذمتي خلي عندك كرامة وابعدي عني.
تمتم رانيا بنبرة جنونية هستيرية:
-وأنا مش هبطل أحاول أننا نرجع يا جواد وهثبت ليك إني شارياك…
كور قبضته هاتفًا بغضب واضح قبل أن يغادر من المكان:
-أنتِ مش طبيعية اتجننتي تقريبًا يا رانيا، لأخر مرة بقولك ابعدي عني واتقي شري وبطلي بجاحة أنا استحالة ارجعلك اقولك إيه أكتر من كده علشان تحسي على دمك؟!!..
أنهى حديثه ورحل والدموع متحجرة في عيناها لا تقبل بتلك النهاية هي الحمقاء لأنها طلبت الطلاق وقامت بإضاعته من يدها…..
_______________
صعدت ريناد إلى الطابق الخاص بـشقة عائلة دياب وهي تحمل أحد الأطباق بحرصٍ كبير…
وضعت يدها على الزر الخاص بالجرس حتى أتت وفتحت لها جنى التي هتفت ببراءة:
-رينو ازيك..
ردت عليها ريناد بابتسامة صافية:
-تمام يا قلبي وأنتِ عاملة أيه؟!..
عقبت الصغيرة على حديثها بحماس:
-أنا كويسة….استني هدخل…انادي على حور…..

بالفعل ما أن أنهت كلماتها ذهبت تدور في أرجاء المنزل هاتفة…
-دودو صاحبتك جت…
ما أن رحلت حتى جاء جواد ينظر إلى الزائر بصلف وكبرياء يمتلكه هذا الطفل لا تفهمه؛ هو لا ينسجم مع أي شخص بسهولة ماعدا الدكتور جواد، عكس شقيقته وتوأمه التي تمتلك شخصية اجتماعية من الطراز الأصلي…
القى نظرة عابثة عليها دون قول أي شيء بينما رحل مرة أخرى يشاهد التلفاز مثيرًا بداخل ريناد شيئًا من الغضب من تجاهله رغم صغر سنه ولكنه رُبما يجعلها تغضب لأنه ببساطة شديدة يذكرها بشخصية خاله المتجاهلة دومًا…
جاءت حور من الداخل وجنى تدور حولها بخفة رغم أن حور تصرخ في وجهها:
-مش قولت لو الباب رن محدش فيكم يفتح الباب إلا لما اجي أنا وافتح…
أقتربت حور من الباب متمتمة بترحاب رغم إحراج ريناد من كلماتها:
-خشي يا ريناد…معلش أنا بس بزعق بسببهم علشان قاعدة لوحدي معاهم ماما وريناد في المستشفى وقولت ليهم بدل المرة ألف محدش فيهم يفتح الباب…
تفهمت ريناد خوفها متمتمة بنبرة هادئة:
-متقلقيش يا حور العمارة بابها بيكون مقفول من تحت في الغالب يعني أمان..
ردت عليها حور بحرص حقيقي:
-برضو بقلق…
ثم نظرت عيناها بشهية إلى الطبق الذي يتواجد بين يد ريناد التي لاحظت الأمر فمدت يدها بالطبق متمتمة:
-اتفضلي بهية عملت بِشك وبعتت ليكم.
تبادل الأطباق بين بهية وحسنية ليس امرًا غريبًا لكن الغريب هو ما قالته لذلك كررت حور كلمتها بتهكم طفيف وهي تمنع ضحكتها بصعوبة:
-بِشك!!.
قالت ريناد بتلقائية غير مدركة الخطأ:

-أيوة..
غمغمت حور بابتسامة هادئة وهي توضح لها:
-اسمه كِشك يا ريناد بِشك إيه وحزن إيه بس..
خلال الشهر الماضي عادت العلاقة نوعًا ما بين ريناد وحور…
لم تعود كالسابق بالطبع..
كلاهما عرف حدود الأخر واهتماماته وحياته لذلك عادت العلاقة بينهما من خلال تلك المقاييس والحدود..
نظرت لها ريناد بخجل طفيف:
-أنا اول مرة اسمع أن في أكلة اسمها كشك أساسا بس حلو أوي بجد..
-أيوة أنا بهزر معاكي، ادخلي بقا مش هتفضلي واقفة على الباب كده.
قالت ريناد معتذرة بهدوء:
-تسلمي بجد بس لازم أنزل عندي محاضرة أونلاين ومينفعش افوتها يلا باي اشوفك بعدين.
-خلاص اتفقنا.
غادرت ريناد وتزامنًا مع مغادرتها أغلقت حور الباب وهي تذهب إلى المنزل تستعد لتلقي تعليماته إلى ابناء شقيقتها بأنه ليس عليهما فتح الباب..
قبل أن تقترب ريناد من باب الشقة الخاص لبهية، وجدت دياب صاعدًا من الطابق الأول يحمل صندوق كرتوني خاص بالهدايا ملفوف بعناية وما أن وجدها تقف عند باب الشقة تحدق به قال بهدوء وعفوية:
-اتفضلي..
أخذته ريناد بحركة عفوية وهتفت بفرحة وسعادة حقيقية:
-أنا مكنتش متخيلة أنك مهتم بيا للدرجاتي..
أتسعت عينه وهو يجدها تسترسل حديثها وهو لا يدرك ما الشيء الذي فهمته من الأساس فقالت وهي تزيد من الطين بلة:

-أنتَ ازاي عرفت أن عيد ميلادي بعد بكرا؟!..
تحدث دياب محاولًا قول أي شيء لا يُدرك كيف أتى في عقلها بأنه من الممكن أن يعرف يوم مولدها بل يأتي بهدية أيضًا، ولما لمح في عينها سعادة غريبة…
-استني بس يا أنسة ابتهال ولا ريناد أنتِ، أنا هعرف منين عيد ميلادك؟
ابتلع ريقه ثم أسترسل حديثه يحاول قول الحقيقة كأنه اسكب دلو من الماء المثلج فوق رأسها:
-أنا مجبتش حاجة لقيت مندوب عمال يدور في الشارع ويروح ويجي عليكي لأنه مش عارف العمارة بالظبط أول ما قالي الاسم اخدته منه وعرفت أنه مدفوع فقولت اجيبهولك وخلاص وأوفر على الراجل طلوع السلم.
جاء من أجل الطلبات التي أخبرته حور عنها…
ثم سيعود مرة أخرى إلى العمل..
وكان يحمل كيس بلاستيكي موضوع فيه الأشياء.
شحبت ملامح ريناد لا تدري هل من احراجها ومن العتة والعبث التي تفوهت به أم من حزنها الحقيقي بأنها توقعت اهتمامًا منه ثم فجأة ثرثرت بصوتٍ مسموع وهي تتذكر تلك الصفحة التي تواصلت معها:
-ايوة افتكرت ازاي نسيتي يا ريناد الـ page اللي عايزاكي تعمليلها دعاية وخدت العنوان علشان تبعتلي gift..
فهم دياب ما تقوله لأن صوتها كان مسموعًا ازعجه كونها توقعت اهتمام هكذا منه!!
وازعجه أكثر بأن سعادتها تلاشت وحل مكانها حزن كبير أكثر من كونه احراج فهي لن تكذب هي تهتم به بل يشغل حيز كبير من تفكيرها بل تراقبه…
أجل تراقبه عند جلوسه في الشرفة تسترق السمع إلى الأغاني التي يقوم بسمعها ليلا ومكالماته مع أصدقائه أصبحت تعرف موعد عودته من عمله الأول وذهابه إلى عمله الثاني حفظت تفاصيله عن ظهر قلب دون وعي أو إدراك منها..
تمتم دياب محاولًا أن يصلح الوضع لكن ذلك لم يصلحه كثيرًا:
-خلاص مدام حاجة جاية ببلاش وأنا اللي استلمت الاوردر اعتبريها هدية مني وكل سنة وأنتِ طيبة..
ردت عليه باقتضاب وهي تخرج المفتاح من جيب بنطالها القطني:

-العفو.
فتحت باب المنزل تحت أنظاره وقبل أن تغلقه في وجهه قالت:
-عن اذنك..
ولم تعطه فرصة للرد وأغلقت الباب على الفور بنظرات كئيبة اغضبته ولا يعلم لما حقًا!!!
ما الذي فعله حتى تنزعج الآن؟!.
وما الذي فعله حتى تتوقع اهتمام منه؟!..
خلال هذا الشهر نادرًا ما كان يراها…
وما بينهما هو مجرد إلقاء التحية والسؤال عن الحال في بعض الأحيان حينما يصادفها مع حور في منزلهما أو حور تتواجد عندها، كان أخر حديث بينهما طويل حسب ما يتذكر هو اعتذاره لها يوم حفل زفاف سلامة وجهاد لذا لما تنتظر اهتمام منه!!!!
ولما هو مهتم حقًا الآن بانزعاجها…
زفر بضيقٍ..
ثم أسترسل وأكمل صعوده حتى يتوجه إلى الشقة..
اليوم جلس ساعات إضافية في العمل بدلًا من مصطفى الذي مرض أباه ولم يستطع أن يأتي لذلك ذهبت ايناس مع والدتها إلى المستشفى…
______________
ليلة أمس نامت مبكرًا أغلقت هاتفها ونامت حتى لا يتصل بها وتستيقظ..
رغم عودتها إلى العمل إلا أنها غيرت بعض العادات في يومها من أجل تناسبه كونه لا يكون متفرغًا بالصباح الباكر أصبحت تجعله يتصل بعد التاسعة وحتى الحادية عشر لأنه يتصل بها في المساء كما هو أصبح يستيقظ مبكرًا مقارنة بمواعيده السابقة حتى يتحدث معها..
كلاهما كان يحاول المواكبة مع حياة الأخر لكن ليلة أمس نقضت العهد وحتى في الصباح لم تجب على اتصاله ولا تدري السبب…
رُبما هي مازالت تشعر بالقلق..

ليلة أمس كان غريبًا جدًا في عقد قرأن سامية لم يودعها ولم يكن يعطيها اهتمامًا وكان عقله مشغولًا تمامًا…
حينما ذهبت جهاد إلى زوجها وعلمت سلمى بطريقة ما بأن الجلسة انتهت ومرت نصف ساعة على رحيل اختها ولم يتصل بها أغلقت الهاتف وكررت النوم….
عند استيقاظها في الصباح وجدته يرسل لها رسائل عبر الواتساب بعد منتصف الليل يخبرها بأنه يعتذر لأنه لم يتصل بها لأنه ظل في المقهى مع أصدقائه حتى بعد ذهاب سلامة ودياب…
ليكن تعقيبها بينها وبين نفسها بأنه عُذر أقبح من ذنب……..
ولم تجب على رسالته بل تناولت فطورها وذهبت إلى صالة الألعاب الرياضية ومارست عملها حتى أذان العشاء حينما انتهت من كل شيء أخذت حمام هناك مؤقت يزيل إرهاقها وحبات العرق إلى أن تذهب إلى المنزل وجمعت متعلقاتها وغيرت ملابسها وأخذت تتحدث مع بعض الفتيات التي تقوم بتدريبهم كالعادة حينما يكن عند أحداهن أي سؤال…
خرجت من المبنى وكادت على وشك أن تعبر الطريق لولا أنها وجدته يقف بسيارته أمام المبنى مباشرة وهذا يعني أنه أمامها…………..
تمتمت سلمى بحماقة وضيقٍ:
-أنتَ بتعمل إيه هنا؟.
رد عليها نضال ساخرًا:
-جاي اعاكس البنات اللي في الجيم هكون جاي ليه يعني يا سلمى؟! جاي علشان أوصلك طبعًا يلا أركبي…
هتفت سلمى بنبرة مغتاظة وهي تحدثه من النافذة الخاصة بالسيارة:
-أنتَ مقولتش أنك جاي وأنا مبحبش حد يجي ليا على غفلة كده…
نفذ صبره وهو يكز على أسنانه قائلا:
-اركبي يا سلمى يلا ربنا يهديكي وبعدين لو كنتي بتردي على اتصالاتي من الصبح كنتي عرفتي أني جاي ليكي.
توجهت صوب المقعد المجاور له ثم فتحت الباب لتجلس بجواره وانطلق بالسيارة وبعد نصف ساعة أسكت جميع اعتراضاتها على تناول الغداء معه متحججة بوالدتها مما جعله يتصل بها بنفسه يأخذ منها إذن منها ووافقت يسرا لم تعترض أبدًا واضعة ابنتها أمام الأمر الواقع.

طلبت الطعام معه..
وكان كلاهما في انتظاره….
شعرت سلمى تلك المرة بأنه منزعج منها بحق تحديدًا بسبب اعتراضها الواضح على إتيانه غير عدم قبولها بسهولة الذهاب معه وكأنه حقًا على وشك اختطافها……….
هتفت سلمى بنبرة متوترة من نظراته التي تربكها من غضبه ومن عمقها وكأنه يقوم بفضح مشاعرها رغم صلابتها:
-هو أنتَ جايبني علشان تفضل مكشر في وشي وعمال تبصلي بشكل غريب.
رد عليها نضال بكلمات مقتضبة:
-يعني أنتِ مش شايفة أسلوبك معايا عامل ازاي؟!.
-ماله؟!.
كان استنكارها وسؤالها وقح في نظره لذلك لم يرد عليها فتحدثت هي بعدما خرجت تنهيدة منها..
-نضال أنا أسفة لو أسلوبي معاك مش احسن حاجة حتى لو بتكون بتتكلم في الصح، بس أنا متعودتش أن يكون في راجل في حياتي أخد رأيه وأن المفروض رأيه يمشي حتى لو رأيه نفس رأيي…
كانت واضحة في حديثها لا تأبه شيء ولا تخاف شيء، أخبرته بصلابة كلمات تجرحها بشكل كبير، هي بالفعل لم تعتد وجود رجل في حياتها حتى خالها لم يكن يومًا يعطيها أوامر بل يسمعها ويعطيها نصائحه لم يفرض عليها شيء كأمها…
كان هذا بسبب أن سلمى كانتطوال عمرها فتاة منضبطة في دراستها وسلوكها ملابسها حياتها كلها، لم تكن يومًا فتاة تجعلك تعطيها ملحوظات من كثرة انضباطها هي تفعل الصحيح قبل أن تخبرها به.
أسترسلت حديثها بنبرة واضحة وهي تتجنب النظر إلى عيناه التي استكانت بفعل كلماتها السابقة…
-الكلام ده صعب إني أقوله بس حبيت أوضحه ليك أنا بحاول اتعامل بطريقة كويسة لكن أن ظروف حياتي وتفكيري مختلف، أنتَ متعرفنيش كويس وحتى لو تعرف هتعرف حاجات سطحية أوي، وأنا كنت سخيفة في اعتراضي في كل مرة بتيجي لأني مش متعودة على كده.
تلك الكلمات لم تخرج من فم سلمى أمام مخلوق غيره…

كانت كبيرة أن تصرح بنقص حقيقي في حياتها….
جعلته عاجزً وكأنه ألقت عليه اللوم، ابتلع ريقه ثم تحدث بصوتٍ متحشرج وهو ينظر إلى عيناها البندقية:
-أنا مش بتحكم فيكي يا سلمى ولا أنا شخص متحكم بشكل يضايق ولا أنتِ شخصية تسمحي لحد يتحكم فيكي مش بس علشان أنك عنادية لا علشان أنتِ من الشخصيات اللي عارفة حدودها في كل حاجة علشان كده صعب حتى أن حد يعدل عليكي..
قال كلماته الأخيرة بعفوية شديدة وهو يبتسم لها….
ثم صمت لثواني وعاد يقول:
-أنا مقدر كل اللي بتقوليه يا سلمى، وصدقيني أنا بس بحاول أعرفك وبعدين أنا مش شايف فيها مشكلة لما أجي أتغدى مع خطيبتي ومراتي أو اروحلها الشغل مش جريمة.
ارتبكت أكثر عند كلماته تلك وعقدت ساعديها وبادلته ابتسامة بسيطة…
سألها نضال بنبرة هادئة:
-ممكن أفهم امبارح قفلتي تليفونك ليه؟!.
حاولت أن تجد سلمى حجة منطقية:
-كنت نايمة.
هتف نضال بشك:
-الناس كلها عارفة المفروض أنهم مش بيتصلوا بيكي بعد الساعة تسعة علشان بتكوني نايمة يعني أكيد محدش هيضايقك أو يتصل بيكي غيري، غير كمان أن كان ممكن تعمليه صامت أحسن…
جرأتها في الحديث في اعترافها السابق ذهبت في مهب الريح، هي ليست جريئة لدرجة أن تخبره بأنها كانت على وشك أن تموت من فرط تفكيرها وأرقها من أن تكون سامية مازال لها تأثير بقلبه…
قالت سلمى ببساطة شديدة وكبرياء:

-عادي أنتَ اتأخرت والساعة كانت عدت حداشر ومتصلتش وأنا كنت عايزة أنام.
تمتم نضال بنبرة هادئة رغم شعوره بما ينتباها من شكوك حول سامية، الغريب أنه يفهمها بشكل مُريب ويشعر بوجدانها:
-يعني الكلام خدني مع دياب ولما مشي جه ناس صحابي فقعدت معاهم..
يبدو أنها ليست بأهمية أصدقائه..
كانت نظراتها تزداد قتامة وغيظٍ..
أسترسل نضال حديثه بحماس حقيقي:
-بفكر افتح مكان مع دياب وطارق والموضوع بقاله فترة طويلة شاغل بالي وكنت بحكي ليه هو وسلامة الفكرة اللي في بالي علشان كده انشغلت عنك حقك عليا.
نظرت له سلمى باهتمام وكم أحبت رؤية الحماسة تطوف على حنايا وجهه..
-ربنا معاكم يارب ويوفقكم لكل خير، وبعدين أنا مزعلتش ولا حاجة..
تحدث نضال بنبرة هادئة:
-يارب وهقولك تفاصيل المشروع واحنا مروحين المهم احكيلي أنتِ عن يومك بما أننا مطولين هنا المكان هنا الانتظار فيه ممل شوية عقبال ما يعملوا الاوردر.
ردت عليه سلمى وهي تفرك أصابعها النحيلة بهدوء:
-عادي يومي طبيعي كان عندي كذا كلاس وبس مفيش حاجة جديدة يعني.
تمتم نضال باهتمام حقيقي:
-مرتاحة في المكان من ساعة ما رجعتي؟!.
-الحمدلله كتير أنا كنت قربت اتجنن من القعدة في البيت.
ابتسم لها وقبل أن يعقب بشأن جلوسها في المنزل باغته هي بسؤال به تلميح واضح لمن يفهم:
-عمو زهران عامل إيه كان شكله مضايق امبارح وغريب رغم أنه المفروض يكون فرحان…
“وأنتَ أيضًا”.

كانت ترغب في قولها لكنها تمالكت نفسها بصعوبة ليجيبها نضال بجدية قبل أن يأتي النادل ليضع مجموعة من السلطات المختلفة أمامهما على الطاولة:
-يعني كل حاجة حصلت بسرعة وبابا طبعًا مقلق شوية من العريس لكن سامية عاوزاة وهما سألوا عنه والراجل كويس وملقاش سبب يرفض فهو شبه مغصوب علشان كده تلاقيه كان مضايق شوية ومش بيهزر زي عادته.
_____________
بعد امتناع لأكثر من أربعة أسابيع…
لا تذهب فيهما إيناس مع والدتها إلى جلساتها متحججة بالكثير من الحجج الغير منطقية بالنسبة إلى والدتها…
اليوم ذهبت قصرًا حينما طرأ إلى دياب أمر عاجل وهو أن يجلس اليوم بسبب غياب مصطفى فلم يكن لديها متسع للهروب..
هي لا تدري مما تهرب..
هل من رؤيته؟!…
رغم ضغف احتمالية الأمر ولكنها بعدما تركت له النقود تخشى أن تراه لسبب تجهله، لكنها ترفض بأن يقوم بممارسة أي نوع من المجاملات عليها أو على أسرتها تحت أي نية هي ترفض هذا….
تمتلك نفس عزيزة كشقيقها..
هي ليست مثل أحلام قد تقبل شيء هكذا ابدًا حتى لو كانت نية الرجل اهتمام بصغيرها هي لا تقبل…..
فعلها مرة وصمتت لكنها لن تقبل بها كل مرة….
ذهبت اليوم وظلت جالسة هي ووالدتها في القسم المخصص لهذا النوع من الجلسات واليوم لم يكن موعد الجلسة فقط بل موعد استشارة مع طبيبها الذي تأخر وشعرت هي بإرهاق والدتها لذلك غمغمت بنفاذ صبر…
-أنا هروح اشوف العطلة جاية منين وهيجي أمته…
تمتمت والدتها بنبرة صبورة:
-زمانهم على وصول اهدي شوية..

قالت إيناس مستنكرة:
-لا أنا مكرهش في حياتي قد الدكتور اللي يفضل لاطع الناس ولا همه تعبهم ولا الانتظار ده بيتعبهم ازاي، ومتقوليش اهدي أنا رايحة اتكلم في الاستقبال، ده حتى المساعدين بتوعه لسه مجوش..
محاولات والدتها كلها لم تفِ بالغرض بل أخذت إيناس نفسها وسارت متوجهة صوب الاستقبال وقبل أن تتحدث إلى الفتاة مستعدة لوصلة من التوبيخ كانت الفتاة لا تنظر لها بل منهكمة في عدة أوراق وتمد يدها بورقة وهي تظن بأن أفنان تلك الفتاة التي كانت تثرثر وترغب في التقديم على الوظيفة الخاصة بزميلتها التي كانت تجاورهم وانتهى عملها أمس…
-اتفضلي أملي الابلكيشن وهنبقى نتواصل مع حضرتك..
كانت تلك كلمات الفتاة لتأخذ منها إيناس الورقة وتقرأ محتواها بأنهم يرغبون في عدة بيانات من أجل الوظيفة….
رفعت الفتاة بصرها أخيرًا هاتفة:
-اسفة افتكرت حضرتك البنت اللي كانت هنا معرفش هي راحت فين…
ثم أدركت الفتاة ما تقوله وهنا أسترسلت حديثها:
-لو جاية علشان الإعلان اللي على website فأملي الابلكيشن…
ردت عليها إيناس بارتباك:
-أنا كنت جاية أسال عن دكتور ماجد عبدالله شاهين…
تمتمت الفتاة معتذرة:
-اه معلش اتلغبطت هما المساعدين بتوعه لسه واصلين الملحق زمانهم جايين وهو على وصول..
هزت إيناس رأسها موافقة ثم تحدثت بتردد:
-ماشي، هو ينفع أملي الابلكيشن..
ردت عليها الفتاة ببساطة:

-أكيد، استني اجيب ليكي قلم..
وبالفعل ما هي إلا ثواني وكانت تقوم بكتابة بياناتها وهي لا تدري ما الذي تفعله، هي لا ترغب بالاحتكاك به ولكنها في الوقت ذاته تقوم بالتقديم على وظيفه في أحدى المستشفيات الخاصة به، لكنها تفعل هذا من باب التسلية هي لا تظن بأن لديها من المؤهلات ما يجعلها تعمل هنا، لذلك قررت أن تفعل شيء لم تفعله في السابق وهو التقديم على وظيفة..
بعدما أثقلها كاهل البحث عن عمل…
لكن تعبت من كونها تشعر بأنها تسبب ضغط على الجميع في المنزل سواء على شقيقها كونها لا تأخذ راحتها في المذاكرة بسبب ازعاج أطفالها أو المصاريف الخاصة بها وبأطفالها التي ضاعفت من ميزانية المنزل وأكثر..
لم يشكُ أحد ولكنها تشعر بأنها عبء…
هي تقوم بالتفريغ وكتابة البيانات في وظيفة تعلم بأنها لن تحصل عليها ولكن لا مانع من الكتابة يبدو أن يديها تعطلت من عدم استخدامها وكأنها تتأكد بأنها لم تفقد قدرتها على الكتابة بعد سنوات…
أعطتها الورقة بنفس ذابلة ثم شكرت الفتاة متوجهة صوب والدتها حتى تخبرها بأن كل شيء على ما يرام والطبيب قد وصل وما هي إلا دقائق وسوف يكون هنا…..
___________
في اليوم التالي..
قبل ذهابهما إلى العمل بساعة كان زهران يجلس في شقتهما على الأريكة بعدما صعد وهو يحمل أرجيلته…
أخذ زهران يخبرهما بما يريده وكان سلامة أول من عقب على حديث والده تحت شحوب وجه جهاد:
-يعني أنتَ مش عايز تقول لنضال وخايف منه فقولت تسلم معدتك أنتَ وصاحبتك لجهاد مراتي؟! والله أنتَ حسبتها غلط يا معلم زهران..
صاح زهران في وجهه مستنكرًا بعدما سحب نفس من أرجيلته كريمة “نامبر تو”:
-أنا مبخافش واحترم نفسك كل الحكاية إني مش عايز حد يفتحلي محضر ولا عايز تأنيب ضمير جبورة عزمني في بيته ولازم أنا كمان اعزمه في بيتي ولا أنتم بتذلوني علشان أنا سنجل وأعزب بقالي أربع شهور تقريبًا دي أطول مدة قعدتها…

ابتلع ريقه ثم قال بثبات رهيب:
-والله أنا أقدر اتجوز دلوقتي وحرمي المصون هي اللي تحضر لينا السفرة…
عقبت جهاد هنا وهي تمنع ضحكاتها بصعوبة بالغة:
-أنهي عروسة دي اللي هتجيبها في أقل من عشر ساعات لا وهتيجي تعمل الأكل علطول..
لكزها سلامة الواقف بجوارها هاتفًا بجدية شديدة:
-اسكتي علشان هو ممكن يعملها بجد مش هزار والله.
صمتت جهاد وهنا تحدث سلامة موجهًا حديثه إلى أبيه:
-طب ليه مطلبتش من طنط انتصار؟!.
رد عليه زهران بتوضيح بسيط:
-انتصار من ساعة ما سامية اتجوزت وهي مش مظبوطة ومش حابب أتقل عليها..
تمتم سلامة باقتراح:
-طب ما تطلب أكل من عندنا أحسن يعني.
قال زهران بعدم تصديق لاقتراح ولده:
-يعني الراجل أول مرة يدخل بيتي اجيبله أكل من برا والله عيب عليا، بقولكم إيه أنا غلطان إني طلعت ليكم وافتكرت أنه يعتمد عليكم بدل ما تقول هنخلص شغل وتيجي انتَ ومراتك تساعدوا بعض.
هتف سلامة متأسفًا:
-خلاص يا بابا هنعمل الأكل احنا ولا تزعل نفسك بس أهم حاجة لو لقيت نفسك أنتَ وصاحبك بتعملوا غسيل معدة مترجعش تزعل في الأخر وتقول سلامة مقاليش أنا واضح وصريح معاك أهو..
في المساء.

كان زهران يجلس برفقة صديقه جابر بينما جهاد تقوم بمساعدة نضال في الطعام وكان معهما سلامة لكنه هبط لشراء ما يريده نضال من “السوبر ماركت” حينما علم نضال بأن جهاد وسلامة من وقع عليهما الاختيار شعر بالشفقة تحديدًا من أجل جهاد لأن سلامة لم يكن يفعل شيء في النهاية هو متفرج والأخرى هي التي كانت محفوفة بكل ما لا تفقه عنه شيء…
مازالت الأكلات التي تعرفها بسيطة جدًا لأي شخص مبتدأ لا تفقه شيء عن الطواجن وكل ما يريد زهران صنعه…
كان نضال يقوم بتقطيع الخضروات وجهاد تأتي بالخضروات الأخرى التي قامت بغسلها جيدًا وهي تنظر إلى زهران المنهمك في الحديث مع صديقه…
-شكرًا يا نضال أنك اللي بتعمل الحاجة ومسيبتنيش في حوستي.
ضحك نضال رغمًا عنه وهو يكمل التقطيع هاتفًا بجدية وهو لا ينظر لها:
-العفو يا جهاد وبعدين أصلا بابا عامل ده كله علشان عارف أني لما اشوفكم محتاسين كده هدخل اعمل أنا فاهمه كويس.
ابتسمت جهاد له فهي تحب علاقة العم زهران بأولاده مهما كانت غريبة وغير مفهومة في بعض الأوقات…
سألته جهاد بنبرة خافتة وهي تجد زهران وصديقه في عالم أخر:
-هو أنتَ إيه اخبارك مع سلمى؟.
توقف نضال عن التقطيع ثم نظر لها متحدثًا بتردد:
-اخباري مع سلمى زي إيه مش فاهم؟!.
لا تعلم جهاد لما تتحدث بتلك الاريحية معه:
-يعني علاقتكم ببعض عاملة ازاي، ممكن اكون بدخل في خصوصيتكم بس أنا عايزة اطمن كلنا بصراحة استغربنا لما سلمى وافقت على كتب الكتاب لأننا عارفين سلمى كويس، وعارفة أن طبعها صعب شوية.
ابتلعت ريقها متحدثة بتوتر وهي تشعر بالخوف من أجل حياة سلمى لا تدري وكأنها أمها أو هي شقيقتها الكبرى:
-سلمى عصبية شوية وممكن بتخرج كلام صعب شوية اللي قدامها يتقبله وهي اندفاعية لكن والله مفيش أطيب من قلبها وهي غلبانة رغم أنها بتحاول تصدر للي قدامها فكرة عكس كده حتى معانا أحنا..

كانت جهاد صادقة في حديثها هي توصفها بصدقٍ ولكنه حاول طمأنتها حينما ارتفع صوت الجرس معلنًا عن إتيان سلامة:
-الأمور بخير احنا لسه بنحاول نعرف بعض أكتر وأنا مدرك للي بتقوليه متقلقيش..
فتح زهران الباب لـسلامة ثم عاد ليجلس مع صديقه بينما سلامة جاء وقف أمام نضال ووضع المشتريات على الرخامة السوداء أمام شقيقه وهتف:
-أنقذت البشرية يا نضال والله كنت عمال ادعي لما بدأنا لوحدنا أنه يحصل أي حاجة ومحدش يأكل من الأكل مش ناقصين تعليقات وتقييمات أبوك.
تحدث زهران في مكانه وصديقه يجلس على الأريكة بجواره وخرطوم الأرجيلة في يده:
-بتقول حاجة يا سلامة.
رفع سلامة يده هاتفًا:
-أبدًا مبقولش أي حاجة..
“عند زهران وصديقه جابر”
تمتم جابر باعتراض على أحوال صديق عمره:
-حالك مش عجبني يا صديقي، بقولك إيه الواد وسام جوز بنتي عنده جيم تيجي نروح هناك نجدد شبابنا ونعمل فورمة الساحل و علشان كمان نشوفلك عروسة في القريب العاجل يا زهورتي مدام قصتك وحكايتك مع حب عمرك اتعقدت وعلشان كمان تحقق حلمك وتجيب البنت اللي نفسك فيها، ها قولت إيـه؟ إيـه رأيك؟
سحب زهران نفس طويل من أرجيلته ثم غمغم:
-مش عارف حاسس إني مكتئب يا جبورة والله ومخنوق من ساعة جوازة البت سامية دي.
رد جابر عليه بنبرة جادة:
-ما لازم طبعًا يبقى ده حالك وأحوالك طول ما أنتَ مخلف جوز النكد دول هتبقى كدة وهتفضل كدة، البنات نعمة يا صديقي والله.
هتف زهران بسخرية وهو ينظر له:
-جرا إيه يا صاحب عمري أنا بدأت أشك أنك بتذلني علشان مخلفتش بنت.
كاد جابر أن يرد عليه لولا صوت هاتف زهران الذي أعلن عن اتصال فأجاب زهران على الفور:

-الو… يعني أنتَ قدام جزارة خطاب دلوقتي؟….خلاص استني انا نازل..
ثم أغلق المكالمة وهنا تحدث جابر بفضول:
-إلى أين أنتَ ذاهب يا صديقي؟! هتسبني لوحدي مع عيالك ولا إيه اش حال لسه بقولك عليهم جوز نكد!
رد عليه زهران بتوضيح وابتسامة شقية تعلو وجهه:
-أنا طالب لينا شوية كنافة وبسبوسة بالمكسرات ملهمش حل والدليفري وصل اهو هنزل اخد منه الحاجة واجيلك علطول.
قال جابر بنبرة هادئة:
-خلاص خدني في أيدك أنا هقعد معاهم أعمل إيـه؟!.
هبط جابر برفقة زهران رغم عرض سلامة أن يهبط هو لكن أصر زهران على ان يهبط برفقة صديقه وبالفعل فتح بوابة المنزل وأخذ الطلبات من الرجل ودفع ثمن الطلبية ورحل الشاب…
كاد زهران أن يدخل المنزل برفقة صديقه لكن جاءت فتاة تركض ناحيته بعدما كانت تقف عند الجزارة تسأل عنه وأشار الشاب الذي يعمل هناك ناحيته..
-أنتَ المعلم زهران؟!.
أستدار زهران ناحية الصوت ولاحت علامات الصدمة وعدم الفهم على وجهه ليجيب جابر بدلًا منه:
-هو بشحمه ولحمه ولو كان معاه كريمته نمبر تو كنت هقولك هو بشحمه ولحمه وكريمته.
بينما تحدث زهران بنبرة مرتجفة يحاول تجاهل صدمته:
-ميرفت…..
ردت عليه الفتاة مفسرة وهي بهيئة عشوائية غير مرتبة وبملابسها السوداء المغمورة بالأتربة:
-لا أنا وفاء بنتهـا و…
ابتلعت ريقها ثم قالت:
-وبنتــــــك يا معلم زهران…………… 

   •تابع الفصل التالي "رواية عذرا لقد نفذ رصيدكم" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent