رواية غفران قلب الفصل الخامس و العشرون 25 - بقلم نيفين بكر
فعزمت امرها علي البوح ل فهد وليحدث ما يحدث
قفلت الباب واتصلت علي فهد الذي طمئنها علي عمر
فهمت لتبوح له ولكن جاءه الطبيب فاغلق الهاتف معها
بعد مدة حاولت الاتصال به ولكن كان هاتفه مغلق
فقررت ستنام بضع سويعات قليله ولتذهب ل سيلا اولا وتقص لها ما تعلم
تمددت بتعب شديد ولكنها امسكت الهاتف واتصلت علي سليم للاطمئنان عليه
سليم...الو ايوة ي امي
ملك..حبيبي انت عامل ايه
سليم بخير ي امي
انت فين
قاعد جنب المشفي انا وعز
وسلمي راحت فين
مع ابوها ي امي في الاوتيل اللي حجزه ماتقلقيش عليها
ملك..... انا خايفه عليها ي ابني لما ابوها يعرف باللي حصل يعمل فيها حاجة
لا ي امي مش هيعرف حاجة
انا هجيبها بكرة في حضور بابا وسيلا والكل بس نطمن علي عمي
ملك.... باذن الله ي حبيبي ربنا ييسرلك امرك
يارب يا امي يارب
اغلق الهاتف معها فساله عز
ولماانت بريئ ليه ما قولتش كدااا
سليم....... كانت سلمي هتتأذي من ابوها دول صعايده
واي حاجة تخص الشرف مالهاش حل غير الموت
عز.....بس انت كدا خليت شكلك وحش
لو كنت حكيت ماكانش داكله حصل
سليم وهو يزفر.....ي ابني انامااتجوزتهاش الحكايه زي ماانا قولتهالك بالظبط
وسيلا لو كانت عرفت كانت هتبقي مشكله
عز. ... مهي دلوقت بقت مشكله بس كان ف الاول اهون عل الاقل كانوا هيشوفوا الورقه الاولي
لكن انت كدا غلطان ي سليم
زفر هو بغضب وقال.....انا ماغلطتش انا كنت بحمي البنت
دي من الموت
عز...غلطك مش في شهامتك غلطتك انك خبيت ي سليم
سليم وهو بداخله يعترف بخطئه
فعلا عندك حق انا ماكنتش اتخيل كل دا يحصل
عز....... رووق كله هيبقي تمام باذن الله
انت بقي مش هتقول طلقت وعد ليه
عز وهو يتنهد....اصلها حاجة تكسف
سليم.وانت بتتكسف ي عز ماتحكي ولا مش حابب.
عز.....هقولك في الفترة الاخيرة بيني وبين وعد كنا علي خلافات كتيره كل شويه نقار ومشاكل هايفه
بعد ما اجهضت هي بعدت عنها لان نفسيتهاكانت تعبانه ومضغغوطه بس كنت باجي اشوفها اطمن عليها
كنت بروح انام ف الشقه
دخلت اليوم ده البيت ودخلت الحمام وانا اخد راحتي في اوضتي لقيت دينا وقفه قصادي بقميص نوم
وبعدعا بثواني لقيت وعد بس شافاتي في وضع مش تمام
سليم....وهي دخلت بيتك وغيرت امتي
وازاي اصلا
مش عارف ي سليم مكانش ف وقت اسال او احقق كان اهم حاجة عندي الحق وعد
سليم....وناوي تعمل اي
مش عارف كل ما احس انه خلاص هنقدر نرجع
الحكايه بتتعقد ااقربها النهاردة
كانت منهاره وقالتلي ماتتسينيش بعد مامامتها فاقت
مشيت ولا حتي قالتلي انها مروحة
سليم...معلش حاول تاتي
قطع كلامهم اتصال من تركيا يخبر عز بضرورة الحضور هناك
زفر هو قال...لازم اسافر حالا في مشاكل في الفرع هناك
سليم وهو ينوي بداخله شئ
اوك سافر وان شاء الله خير
💢💢💢💢💢💢🌺🌺🌺🌺💢💢💢💢
كانت سيلا ف سيارتها
وقفت امام تلك المحطة التلفزيونيه ومعها سميرة
صعدت ودخلت مكتب المعدة للبرامج
واعطتت لها ورقه الاسئله التي ترددت عندما قراتها
فهي لن تفضح سليم فقط بل عائلتها كلها
ممكن ادخل الحمام
اها اوك اتفضلي
دخلت سيلا الحمام ووقفت امام المرأة تنظر الي نفسها
وتقول هو يستحق ولكن عائلتها لاء
تسحبت هي حتي ذهبت للمصعد وهبطتت به
وتوجهت صوب سيارتها بسرعها وقادتها
وذهبت ل سليم في مكتبه
كان يقف عسكري امام مكتبه فتقدمت منه وقالت
سليم بيه موجود
العسكري..ايوة ي فندم نقوله مين
سيلا قوله المدا....اقصد قوله بنت عمك
العسكري...خاضر ي فندم ثواني
فتح الباب وقال
الست هانم بنت عم سعاتك بره
وقف هو وتقدم بلهفه وفتح الباب وقال
سيلا....تعالي
دخلت سيلا وملامح ووجهها لا تنبئ بخير
سيلا.....هتعمل اي
سليم ف ايه
في اللي طلبته منك
اللي هو
الطلاق
بردوو مصممه من غير ماتسمعيني
ايوة ومش هسمعك ابداا
ثم قالت.....انت عارف انا جايه منين دلوقت
قال...لاء
سيلا...اناجايه من محطة تلفزيونيه كنت هتكلم فيها علي اللي عملته فيه
بس تراجعت ف اخر لحظه عارف مش عشانك عشان اهلي
نظر لها ولم يتكلم هل هذه سيلا تلك المرأة التي امامه سيلا طفلته التي تربت علي يده واحبها
هل لم تكن تحبه مثله كان حبها مزيف هش ضعيف من اول هبه ريح ينهار
اخذ نفسا عميق وهو يتحكم في اعصابه وقال وهو يزم شفتيه
يعني انتي مارضتيش تفضحيني عشان خاطر عيلتك
تمام مش عشاني
قالت..ايوة وياريت تتطلقني بهدو بدال مااخلعك وتبقي فضيحة بجد
صفعه قويه نزلت عل وجهها
وقال بغضب.....مش معني اني ساكتلك اني مش عارف ادافع عن نفسي او اني في موقف ضعف
لاء فوقي وشوفي انتي بتكلمي مين
قالت ساخرة وهي تبكي من قوة الصفعة
لا عارفه طبعا...سليم بيه الوقور الرزين اللي الكل بيحلف بحياته
بس هو في الاصل حقير وخاين
تلقت صفعه اخري ولكنها كانت اقوي واعنف
مش انا اللي يتقالي الكلام دااا غلطي كتير وعديت وقولت مش فاهمه
صرخت سيلا وقالت ببكاء ...مش فاهمه اي فهمني
هتقولي ايه بريئ بجوازك العرفي ولا بحمل مراتك منك
قولي فهمني
انت اناني وانا مش عوزاك
هنا دخل اصحابه علي وهشام علي صراخهم
فقالوا بحرج عندما وجدوا سيلا الباكيه
سليم اهدي مش كدااا
فقالت سيلا ببكاء .له امام اصدقائه....
انا هروح ويا ريت تخلي عندك كرامه وتطلقني يمكن ترجع ف نظري راجل زي الاول
هجم عليهاسليم وامسكها من ذراعها بعنف وهم بفتح الباب فحاول علي وهشام التدخل ولكن اوقفهم سليم بنظره منه
فتراجعوا فهو في الاول والاخر زوجها
سحبها بالخارج امام سيارتها وفتحها والقاها بداخلها بعنف وقال
هتستنيني ف البيت عشان هتطلقي النهاردة
وتركها وعاد الي مكتبه بغضب
اما هي فقادت سيارتها ببكاء الي فيلتهم
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
غفــران قلب الجزء الثاني من انتقام خاطئ
سليم.... انتي كنتي بتقابلي مع وعد
دينا وهي تمسح الدماء بكم قميصها مع عل فمها
ايوة من وراي عز هي قالتلي انه بيضايق ومحرج عليها
انها ماتتكلمش معايا
رن هاتفها فكان هلال حمزة
اقترب هو من الهاتف فوجد الاسم وقال
هفتح الاسبيكر وهتردي عادي
ففتح دون اهتمام وتركها ترود فجاء الرد من الطرف الاخر
ما بتروديش لييه عليا
دينا بتلجلج.. انا اهو في حاجة
هلال.. طبعا ف حاجة وانا هتصل بيكي عشان اتساير معاك
عز سافر تاني وعمر في المستشفي وسليم هيطلق سيلا
انا عاوز ادخل الفيلا باي طريقه تعرفي تدخليني
برق سليم عيناه من الصدمه لما يريد ان يدخل فلتهم
ولماذا تهمه كل هذه المعلومات
جاءت دينا ان تنبهه فنظر لها سليم بشر وكتم الصوت وقال
اقسم بالله لاحرقك هنا هترودي عليه طبيعي وتجاريه ف الكلام وتقوليلوا اوك هعرف ادخل اي حد من تبعك
لغي كاتم الصوت
هلال.... انتي روحتي فين
دينا اصل الفون عندي فيه مشكله
هلال... لييه ماتغيريه وانتي فقيرة ماانتي لسه واخده مني 2مليون ج
دينا وهي تنظر ل سليم... حاضر هغيره
هلال وهو يستشعر بانه يوجد شئ
في حد عندك
دينا... لاء بس انا مانمتش من امبارح فمش مركزه
هلال.... تمام هشوفك في بيت يوسف الجويني الساعة 7
اوعي تتاخري عشان نتفق عل كل حاجة
دينا......اوك
قفلت معه فاخذ منها سليم الهاتف
واتي بسجل المكالمات
فوجد اسماء كلا من عاصم ويوسف والده
وهلال
قال وهو يتفقد هاتفها احكي
عن ايه
عن كل حاجة اولا اداكي المبلغ داكله ليه
وليه عاوز يدخل البيت عندنا وبيديكي تفاصيل زي دي ليه......
سكتت هي عندما فتح احد التسجيلات
بينها وبين عاصم
عندما اجهضتت وعد جنينها وهو ينهر بها
ومكالمه اخري وهلال يخبرها عن الحادث المدبر ل سليم
واخري عندما طلب منها معلومات عن الخدم الموجود ف فيلا فهد
ترك الهاتف من يده وقال بهدؤؤؤؤؤؤ بعكس الثورة التي يجيش بها صدره
هتحكي كل حاجة هنا ولا اخدك القسم ونعرف منك
كل حاجة.....
دينا وهي تبتلع ريقها.... لا هقول علي كل حاجة
ظل معها اكثر من ساعتين تروي له عن المكائد والمؤمرات
بعد ماحكت كل شئ
هجم علي شعرها وسحبها بعنف وتوجه صوب الباب
وسط صراخها وبكائها
نزل بها وركب السيارة وقادها حتي وقف امام فيلا شريف
فقد اتصل علي احمد واخبره بحضورة الفيلا لامر هام
واخبار وعد ايضا
اما شريف فكان مع مي
دخل الفيلا وهو يدفعها
وعد....في اييه
سليم... هقولك في اييه
فتح التسجيلات التي تتكلم عن علاقه وعد ب عز
وكيف كانت تحاول باستماته مع عز حتي تكون علي علاقه به ولكنه كان يرفض
فتح التسجيل تلو الاخر ووعد تبكي من الصدمه
ثم شد دينا من شعرها بقوة وقال
دخلتي بيت عز ازاي وازاي وعد شافتك بالوضع دا انتي وهو
حكت هي وقالت من بين بكاءها
عز انا كنت بحاول معاه من قبل ما يتجوز بس هو كان بيصدني
كنت بتصل بيه كتير بس هو كل مرة يغير رقمه
ل حد ما في يوم جت وعد وقالتلي انها عاوزة تروح اصالحة
اقنعتها ما تروحش واخذت منها المفاتيح وعملت عليهم نسخة تانيه ورجعتهم مكانهم
في اليوم دااا دخلت شقه عز من غير ما يعرف وو غيرت هدومي وهو كان بالحمام
ومايعرفش بوجودي حاولت اتقرب منه لكن رفضني وقالي
انا بحب مراتي ابعدي عني حاولت معاه وكنت عارفه انه هيضعف لان وعد كانت بعيد الفترة دي وكمان كان بينهم مشاكل كتيير
سليم....وكنتي بتحطي الحبوب ف العصير ازاي
احمد......حبوب اييه
سليم...ماهي الهانم اللي اجهضتت وعد
الحبوب اللي لقوها في التحليل
احمد وهو يهجم عليها...اها ي بنت الكلب كل داعملتيه
سليم... لا واكتر من كداااا استني بس
وصرخ بوجهها وقال احكي...
دينا...انا كنت بحطه ف العصير من غير ما تاخد بالها
كان الكل يستمع في صدمه
ثم نظر ل وعد الباكيه علي فراق حبيبها المظلوم وغباءها وقال بصرامه
اللي حصل مش هقوله ل عز لانه لو عرف مش هيرجعلك تاني ابدااا
احمد صارخا بها...... عرفتي عنادك وصلك لايه مش دي صاحبتك اللي الكل حذرك منهاوقالك البنت دي مش كويسه واولنا عز........
سليم....... عز سافر وراجع كمان اسبوع
وعد ببكاء......اعمل ليه
احمد....اكيد مش هتبكي وبس لازم ترجعيه
وعد ببكاء... ازاي
سليم.......ازاي دي بقي بتاعتك اناماشي لاني ورايا حاجات مهمه
دينا.....انا عملت اللي طلبته مني ممكن امشي
سليم...تمشي تمشي فين ي حلوة داا احنا لسه هنبتدي
ثم امسكهامن شعرها وقال انا عملت اللي عليا
الباقي عليكووو
ثم تركهم وذهب ب دينا الي مركز الشرطة الذي يعمل به حتي يتم التحقيق معها
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غفران قلب) اسم الرواية