رواية عصيان انثى الفصل التاسع والعشرون والاخير 29 - بقلم حنان ماهر
الفصل التاسع والعشرين والاخير
روايه عصيان أنثي
( ضي وياسين )
بقلم حنان احمد ماهر
ضي كانت قاعده حست أن قلبها اتقبض حتط اديها فوق قلبها وهمست . ياسين
قربت منها ناديه بقلق . مالك ياضى انتى كويسه حطه ايدك
على قلبك ليه
ضي بقلق بتحاول تخفيه. مش عارفه يا ماما قلبى انقبض
مره واحده
ادخلت عليهم روقيه وهى شايله كوبايه العصير . تلاقيكى قلقانه
على شان ياسين مش معاكى اتصلى بيه يابنتى وطمنى
عليه
حولت ضي تتصل بياسين كذه مره بس تليفونه مغلق
القلق بدأ يذيد فى قلبها اكتر
اتصلت بريم وطلبت منها تتصل بكريم
كريم كان لسه هيتصل بيه لقه فهد برن عليه قلق ورد
فهد . كريم احنا دلوقتي في القاهره في مستشفى/..... تعالي علي هناك ياسين اخد رصاصة
كريم قام اتتفض وقال. ازاي رصاصة ايه اللي حصل
فهد حاول يهدي وقال. اهدي متقلقش مش خطر اوي لما تيجي هحكيلك اللي حصل
كريم اتصل علي فايز علشان يبلغه كانوا ساعتها قاعدين وضي قلقانه وهما بيهدوا فيها لحد ما كريم اتصل ب فايز
فايز بص علي ضي وقال بضحك . اهو كريم بيتصل تلاقيه كلمه وهيطمنا على العموم أنا هفتح الاسبيكر
فايز رد وفتح الاسبيكر بس قبل ما يتكلم كلمه كريم قال . بسرعه يا عمي تعالى علي مستشفى/.... ياسين هناك واخد رصاصة
ضي سمعت كده قامت وقفت وكأنها كانت مستنيه حد يأكدلها اللي حسه بيه
ناديه بعياط. اللي انت بتقوله ده يا بني ازاي ده حصل
كريم . متاخفيش يا خالتي فهد قال انو كويس الاصابه مش خطيره
في المستشفى ضي كانت بتجري عايزه تشوفه فتحت باب الاوضه كان فهد وكريم معاه وياسين قاعد عادي وفاتح عيونه ضي جريت عليه حضنته وهي بتقول . انت كويس مش كده رد عليا ارجوك أنا مش حمل حاجه تانيه بصت علي دراعه لقته مربوط قالت بقلق. ايه اللي حصل مالك بيوجعك
ياسين فرح أنها خايفه عليه وقال. اهدي مافيش حاجه أنا كويس متقلقيش يا حبيبي
ضي بعياط. كريم قال انك اخدت رصاصه
كريم قال بمزاح . طلع جرح سطحي الرصاصة حتي مقدرتش تخترق جسم ياسين من غروره
ياسين بغيظ . ممكن تسكت يا بارد
ضي وهي بتلمس دراعه وبتحاول تهدي . يعني انت كويس مش كده مش بيوجعك
ياسين مسح دموعها بايده التانيه وقال. طول مانتي لمستيها كده يبقي أنا زي الفل
ضي ضحكت وهو اخدها في حضنه وقال بهمس . لو كنت اعرف انك هتخافي عليا كده كنت ضربت نفسي برصاص من زمان
ضي ضربته علي صدره وقالت. بطل رخامه يا رخم
كريم بضحك . طب ايه يا جماعه جو العشق الممنوع اللي انتوا في ده نخرج نفضي الاوضه طيب
ضي خرجت من حضن ياسين بخجل وياسين بص عليه بغيظ وقال. طب ايه رأيك انت بتطردك يا بارد اطلع بره
في الوقت ده دخلت ناديه وباقي العيله وراها ناديه بعياط وهي بتقرب من ابنها . حبيبي ايه اللي حصل أنت كويس
ياسين مسك اديها باسها وقال. متقلقيش يا ست الكل الجرح سطحي
ناديه حضنته . خوفتنا عليك ايه اللي حصل يا ياسين من اللي ضرب عليك رصاصة يا حبيب امك
كريم بضحك. اصل يا خالتي ابنك كان عايز يبقي بطل ف اتاخد علي خونه لا ومن مين من رامي اللي مايجيش في طول ياسين حاجه مش قادر مش مصدق أن البأف ده هو اللي ضرب علي ابنك رصاصه يا الله
ضي باستغراب. رامي بصت علي ياسين وقالت . رامي عمل فيك كده
فهد ادخل وقال. اهدوا يا جماعه وانا هحكلكم كل حاجه
بدأ فهد يحكي اللي حصل وضي مصدومه هل فعلا ياسين خاطر بحياته علشان يرجلعها حقها اتأكدت من حبه ليها (اخيرا) بصت عليه بابتسامة
وتكلمت بهمس من بين شفيفها . بحبك
اتفاجئ ياسين وتحرك حركه مفاجاه وبالم . آه
اتنفض الكل ناديه بلهفه . مالك ياحبيبي نادى ياكريم بسرعه
على الدكتور
كريم كان لسه هيروح ينادى الدكتور وقفه ياسين . ملهاش داعى ياكريم انا كويس
فايز . طب ياجماعه نسيبه يرتاح شويه
قرب محمود من ياسين . الف حمد لله على سلامتك ربنا
يطمنا عليك
ياسين . شكراً يا محمود على تعبك وعايز أوصيك يامحمود
الامتحانات قربت اوعى تقصر عم محمد مش هيكون
مستريح لو محقتش حلمك
ووجه كلامه لكريم. عايزك تجيب لمحمود مدرسين لكل
المواد برايفت فى البيت
محمود . ملهاش لزوم يا ياسين
قطعه ياسين . محمود أنا اخوك الكبير اوعى تتحرج منى
سامع انت مسؤل منى واى حاجه تعزها اوعى تتردد
تكلمنى
اخده محمود بالحضن وشكره
قربت ورقيه منه . ألف سلامة عليك يابنى ربنا يطمنى
عليك
ياسين . الله يسلمك يا امى انا ليه رجاء عند حضرتك
ومش عايزك تخزلينى
روقيه بحب . قول ياحبيبى عنيه ليك انت عارف ان معزتك
من معزت محمود عندى
ياسين برجاء . هتسبتيلى لما تيجى تقعدى انتى ومحمود
معايا أنا وضي
تتفاجأت ضي من طلبه ردت روقيه . بس انا مبستريحش
الا فى بيتى سامحنى ياسين
ادخلت ناديه . اخس عليكى ياروقيه هو ده كمان مش بيتك
خليكى وسط الولاد يخدو بحسك وتخدى بحسهم
ضي برجاء . على شان خطرى ياماما وفقى وكمان ماما ناديه
وعمى فايز هم كمان يعدو معانا الفيلا كبيره ماشاء الله
فايز . لا خلينى أنا فى بيتى
ضي . ده بيتك وده بيتك على شان خاطرى ياعمى
فايز . خلاص موافق بس بشرط لو الست ام محمود هى
كمان وافقت
الكل وجه نظره على روقيه مستنين ردها هزت روقيه راسها
بالموافقه
الكل استأذن وخرج معاده ضي بصلها ياسين وقال لها تقرب
قاعدت ضي جنب ياسين
ياسين بعشق مسك اديها . ها بقى كنتى بتقولى ايه
بصتله ضي باستغراب . قولت ايه مقلتش حاجه
ياسين حط اديه على خدها . لا قولتى سمعتها بقلبى وقراتها
ما بين شفيفك على شان خطرى ياحبيبي قوهالى انتى متعرفيش حياتى قلبى بالكلمة دى
نزلت ضي عنيها وقالتها بكسوف . بحبك
شدها ياسين لحضنه بقوة ومهتمش بالم كتفه وكأن كلمتها
كان مخدر لكل جسمه
ياسين . وانا بعشقك ياقلب وياعمر وياروح ياسين
واخدها فى عالم احنا ملناش دعوه بيه ياجماعه
( فصيله أنا صح 😂 )
عدت الايام وعرفت ضي بحملها بتؤم ونزل الخبر على الكل
بسعادة وطبطبه على قلوبهم
أما محمود فخلص الثانويه العامه وجاب 97 / وقدم فى
كليه الهندسه اللى كان بيحلم بيها
عدى الشهور على ابطالنا وتحدد فرح كريم وريم
وصل كريم البيوتى سنتر على شان ياخد عروسته
كانت ريم مدياله ضهرها
وكريم بيحاول يشوفها لكن هى كل ما يحاول هى تلف
فضحك عليها وعمل نفسه هيلف الإتجاه الآخر وهى جت تلف
فى نفس الوقت مسكها من درعها وتفاجئ بجملها
كريم بتأثر . بسم الله ماشاءالله ربنا يباركلى فيكى
وألقى عليها بعض ابيات الشعر
( انتى يامن أسرتى قلبه ..... وجعلتنى بيك متيامن
أرحمى عطش قلبى ....... ..... وجعليه بكى يرتوى
يكفى أن روحى بحبكى مكبلا ........ لا اجد راحه ولا سكينه
الا بقربك حبيبتي. )
أتأثرت ريم بكلامه ونزلت دموعها من الفرحه بأس كريم
اديها ورأسها واخدها وطلعوا على القاعدة
واول ما دخلو القاعه الدى جى رحب بيهم وحدف المايك
لكريم على شان يغنى لعروسته بدأ كريم يغنى
(شوفوا قلبِي الجامد متكتف رِنه كردانك بتشحتف
متعوس اللي يقولها لأ ده الرق في رقتها بيعزف
مش شاغل بالي الدلاية أنا شاغل بِال بالي رموشك
أنا لو بس البحر معايا أنا أسمي البحر على عيونك
شوفوا قلبِي الجامد متكتف رِنه كردانك بتشحتف
متعوس اللي يقولها لأ ده الرق في رقتها بيعزف
مش شاغل بالي الدلاية أنا شاغل بِال بالي رموشك
أنا لو بس البحر معايا أنا أسمي البحر على عيونك
أَصلها بتغرق وتهاتي بِحلم بِيها في كل حالاتي
كلك بيلغبط بِتخبط ده قمر خلى الأَعمى ساعاتي
أَصلها بتغرق وتهاتي بِحلم بِيها في كل حالاتي
كلك بيلغبط بِتخبط ده قمر خلى الأَعمى ساعاتي
أَصل أنا مش حابب ركنتنا إننا نتصاحب دي مش قصة
أنا قولت أَتحرك وأَتكلم علشان أُختك تبِقى جارتنا
والعيبة عليا أُعاكس فيكي واللي يعاكسك هدفنهولك
أنا عايِزك ما تقولي موافقه وفرحنا في سبعة أحجزهولك
نستنى ليه ما نبقى سوا؟ وأَحلم ب أَيه غيرك أنا؟
نفسي تكوني بيتي وحياتي قلبِي بِحبك بيرتوي
شوفوا قلبِي الجامد متكتف رِنه كردانك بتشحتف
متعوس اللي يقولها لأ ده الرق في رقتها بيعزف
مش شاغل بالي الدلاية أنا شاغل بِال بالي رموشك
أنا لو بس البحر معايا أنا أسمي البحر على عيونك )
الفرح ولع وكانت ضي فى شهرها الاخير من الحمل وتحمست
لما سمعت الاغنيه فقامت ترقص
شافها ياسين فمسكها وقاعدها. أهدى ياست انتى بكرشك
ده
ضي . ايه يا ياسين مالك متسبنى افرح ده فرح صاحبتى واختى
ياسين . هو مينفعش تفرحى غير ما ترقصى وبعدين الناس
هتضحك عليكى بكرشك ده
ضي بحزن . يعنى أنا بقيت وحشه يا ياسين
قرب منها ياسين وتكلم بغزل . دا انت بقيتى بطيه ياقلبى
ضي . ياسلام ياخويه ما بقتش تحبنى
ياسين . ده انا مش بحبك دانا بعشقك ياأم العيال
ضي بالم ومسكت ضهرها . عيال اااااااااااه
ياسين . ايه الشريط سف ولا ايه
ضي بصوات . هو إيه اللى سف أنا بولد ياسين
منك لله يا ياسين انت السبب ااااااااااااه
الكل اتجمع حواليها بقلق شلها ياسين وبيجرى بيها . انتى
بقيتى تقيله اوى ياحبيبتي
ضي بغضب . كله من عيالك وقامت عضه من كتفه وبقى
الاتنين يصوتو فى نفس الوقت ياسين من كتفه وضي من الولاده
وصل أخيراً المستشفى بعد عض وشد شعر وضرب بنيات
ودخلت ضي العماليات والكل بقى يدعلها تقوم بالسلامه
وبعد فترة خرجت الممرضة وهى شايله محمد ياسين
وفايز ياسين قرب منها ياسين وأذن فى ودنهم
واخدتهم الممرضة تانى وراحت بيهم الحضانه للاطمئنان عليهم
خرجت ضي من العمليات ودخلت غرفتها ودخل الكل
بيبارك ويهنى قرب منها ياسين بحب وباس رأسها .
ألف حمد لله على سلامتك يا قلب ياسين
ضي بحب . الله يسلمك ياحبيبي
دخلت الممرضة عليهم وأدت الاولاد لضي والكل وقفة حوليهم بيهنوهم ويباركوا لهم
تمت بحمد لله نشكر كل من دعمونا ملحوظه اي شعر او خواطر ده من كتاباتي مش منقول والى اللقاء في روايه جديده
لقراءة و متابعة روايات جديده و حصريه اضغط هنا
•تابع الفصل التالي "رواية عصيان انثى" اضغط على اسم الرواية