رواية الضيف الخفي الفصل التاسع والعشرون 29 - بقلم فاطمة عيد
الفصل التاسع والعشرون:
في الصباح استعدت ميرال للذهاب الي العمل أسرعت للاتجاه نحو سيارتها لكن اوقفتها لينا قائله:رايحه فين ياميرال
ميرال:هروح المكتب بقالي كتير ما اشتغلتش
قالت كلماته واتجهت الي الجراچ ولكن تفاجأت بزجاج سيارتها ف كان محطم تماماً لتشعر بأن هناك أحد يقترب منها حاولت النظر خلفها لكن سرعان ما وجدت ضربه قويه علي رأسها اسقطتها علي الارض
ليقول هو :هاتوها
بعد مرور نصف ساعه ....
امر رجاله بألقاء الماء علي وجهها كمحاوله لاسترداد وعيها
فتحت عينها ببطئ لتجد نفسها مقيده في مخزن قديم
ليقول امير:نورتي مخزني المتواضع ياميرا لا وكمان لعبتك اتكشفت ضربتيني بالنار عشان ماشوفش فهد عندك بس ربنا كشفك بخطوبتكم
ميرال:ايوه ياامير فهد كان عندي
امير:بتقوليها بكل جراءه عادي كده مفيش كسوف خالص ولا انتي صح ماشوفتيش تربيه
ميرال بغضب :اخرس ياحيوان انت فهد كان قاعد فالشاليه لوحدو يعني مش عندي
امير ببرود:انا مش مصدق نفسي بجد قدرتي تتخلصي مني فافكارك وتوافقي عليه
ميرال بغضب:اظن أن فاتت سنين كتير علي الكلام ده ياامير وكل اللي فكراه انك ابن عمي وبس
امير:ممكن افكرك انا ياروحي مش فاكره أما سميتي مطعمك اميرال عشان يبقي اسمي واسمك فيه
ميرال: لا انا سميته كده بعد ما سيبتك وانت اللي جاهل دي مش مشكلتي اميرال يعني اميره البحار بالايطالي يعني لا اسمي ولا اسمك
امير:حتي وانتي متأكده أن موتك علي ايدي بتكابري
ميرال بجراءه:حلو وانا كده كده مستنيه الموت من بدري مش هتفرق علي ايد مين كلها موته والسلام يلا موتني دلوقتي مستني اي
امير ببرود:لا لا اللي زيك مش لازم يموت بسهوله لازم تموتي بهيبتك برضو ليضيف الي كلماته ... انا هخرج من هنا عشان مش بحب الدوشه تكهربوها دلوقتي وبعدين لافي اكل ولا مايه شويه وهرجعلكم
ظلت هي مقيده في تلك المكان اللعين
علي الجانب الآخر في ڤيلا البحيري...
عاد مؤمن من عمله ليتفاجئ بسياره ميرال المدمره لينظر الي الأرض ليجد عليها القليل من آثار الدماء تفاجئ من تلك المنظر دلف الي الداخل وقال بأعلي صوته:صباااااا
صبا بزعر:في اي يامؤمن بتزعق ليه
مؤمن:ميرال خرجت من أمته
صبا :ساعتين تقريبا ليه
مؤمن :مش عارف حصل اي عربيتها متكسره وفي دم علي الارض هو مش كتير بس معني كده أن حصل حاجه فالجراچ
لترد لينا:اسفه اني ادخلت بس في كاميرات في الجراچ ممكن نشوف مين عمل كده واي اللي حصل
قالت كلماتها واحضرت الحاسوب الخاص بها لتبحث عن الفاعل
ليقول مؤمن :وقفي كده وكبري شويه
صبا بتوتر:مش معقول ده امير ازاي يعمل كده
مؤمن:ليلته سوده انا هروحله
لينا:هتروح فين انت عارف مكانه
مؤمن:هدور فكل الأماكن بتاعته لحد ما الاقيه وساعتها انا اللي هقتله
اخذ مفاتيح سيارته واتجه الي الخارج أما لينا قررت اخبار ياسين وفهد أيضا تحدتث الي ياسين وأخبرته بما حدث ليقول:طب اهدي بس حملي الفيديو بتاع الكاميرا علي فلاشه وخليها معاكي .....ليكمل...كده خلصت ياصحبي
اتجه الي سيارته هو الآخر حاولت زينه اللحاق به لكن فشلت
تحدثت لينا الي فهد أيضا ليقول هو:انتي بتقولي اي
لينا:هو ده اللي حصل يافهد
فهد:امممم طب اهدي بس هو مرتبط بالبنت اللي كانت سكرتاريه عندي هوصلها يمكن توصلني لي
اغلق الخط واتجه الي منزل علياء كان من السهل الحصول علي العنوان فمازال السي ڤي الخاص بها في شركته اتجه الي منزلها فتحت له والدتها لتقول: خير يابيه مين حضرتك
فهد:انا فهد الصياد اللي بنتك كانت شغاله عندي
سعاد بتوتر :اها يابيه اتفضل
فهد بضيق:انا مش جاي اتفضل ياامي اندهيلي علياء من فضلك عشان عايزاها
سعاد:بنتي غلبانه مكنش قصدها تأذيك
فهد :انا مش عايزاه ف شغل خطيبتي اتخطفت واللي خطفها يبقي الظابط اللي ماسك القضيه وبنتك بتكلمه
سعاد بخجل:حاضر هندهالك
دلفت الي الداخل لتمر عشر دقائق وتخرج عليا لتقول :خير يااستاذ فهد
فهد:امير البحيري فين
علياء بتساؤل:ليه
فهد بضيق:خاطف خطيبتي ميرال البحيري
علياء بصدمه:انت بتقول اي ازاي يعمل كده
فهد:علياء مش وقت أسأله ده
علياء:صدقني انا معرفش الا مكان شغله وبيته بس
فهد:تعالي معايا ولو دلتيني علي مكانه ليكي مكافأه كبيره مني يلا نتحرك قبل ما الخطر يزيد
عاد امير الي ذلك المخزن ليقول:يارب تكون الخدمه هنا عاجبه حضرتك
ميرال:انت عايز مني اي
امير ببرود:كل خير انتي هتفضلي هنا كده زي الكلبه لحد ما يبانلك صاحب أو تموتي هنا برضو
ميرال:انت جبان متقدرش تقتلني
امير:لا انا مش جبان انا مستني يمكن يجي حبيب القلب اخلص عليه قدامك بعدين اخلص عليكي
ميرال:انت مريض نفسيا ياامير انت اللي سايبني زمان ودلوقتي جاي تخطفني عشان بدأت من جديد
امير بابتسامه خبيثه:لا صدقيني كنت بخططلك من بدري بس جت صدفه وبعدين مش ذنبي انتي اللي استعجلتي عشان ربنا يكشفك
ميرال:انا هسكت خالص مش هرد علي حيوان زيك
اقترب منها امير وصفعها بقوه ليقول: لسانك ميطولش انتي فاهمه
علي الجانب الآخر تلقي فهد اتصالا من منتصر الصياد قرر الاجابه ليقول منتصر:انت فين يافهد انا عندك فالشركه مش لاقيك
فهد:ميرال اتخطفت وانا بدور عليها
منتصر :انت مقولتليش ليه
فهد:وانت هتعرف مكانها ازاي يعني
منتصر:اقفل عشر دقايق بالظبط وهحددلك مكانها
بعد مرور ربع ساعه تلقي فهد اتصالا جديد ليقول منتصر:العنوان اهو اكتب .....................خد الرجاله معاك متروحش لوحدك وانا ورجالتي هنحصلك اكيد هو معاه ناس
فهد :مش عارف هستناك بس بسرعه ياعمي
يتابع............
•تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية