Ads by Google X

رواية الضيف الخفي الفصل الثاني 2 - بقلم فاطمة عيد

الصفحة الرئيسية

 رواية الضيف الخفي الفصل الثاني 2 - بقلم فاطمة عيد

الفصل الثاني. 
وصلت ميرال الي الڤيلا الخاصه بها لتجد لينا صديقتها المقربة في انتظارها لتقول ميرال:اي اللي مقعدك هنا مدخلتيش ليه
لينا:عيب يعم قولت استناكي 
ميرال:امال اي لازمه مفتاحك مش فاهمه المهم اقنعتي اخوكي انك هتقعدي معايا
لينا:هو قالي اقعدي بس مش اكتر من شهرين
ميرال:حلو يخلصو بس ونزن عليه تاني 
لينا:أما يخلصو ياضامن
ميرال:اعوذ بالله بلاش تشاؤم قوليلي مالك
لينا بحزن:عمر ياميرا كل ما يشوفني يتخانق معايا ياما يقول كلمتين ويسبني ويمشي مش طايقني اصلا وانا بتنيل طول الوقت بفكر فيه وهو ولا هنا 
ميرال: ومين قالك أنه مش طايقك يمكن خايف يغامر بس
لينا :تفتكري
ميرال:ده اكيد عموما انا هقولك تتعاملي معاه ازاي وبكده يا هيبعد خالص أو هيقرب اوي
لينا:افرض بعد خالص اعمل اي
ميرال:ما تنشفي يابت انتي شويه امال لو مكنتيش من الصعيد كنتي هتعملي اي
لينا:والنبي انتي خوط الصعيد بذات نفسه
ميرال:وماله ياحبيبتي مش احسن مااحب ف واحد من بعيد 
لينا:طب كنت اعمل اي
ميرال بلا مبالاه:قوليلو بحبك بعد ما تصاحبيه
لينا: ماهو مش مخليني اصاحبه اصلا
ميرال:بقولك اي قومي انتحري انا زهقت منك

في ڤيلا الصياد ......
اجتمع الجميع علي طاوله الغداء فكان هذا يجري بحضور منتصر الصياد ودارين وفريد وفيروز أيضاً ليأتي فهد إليهم ويقول:اسف ياجماعه اتاخرت عليكم ثم يضيف ..انا جامعكم عشان أبلغكم ان فرحنا انا ودارين بعد شهر ونص 
لتقول دارين:بس احنا لسه متفقناش
فهد بغضب:انا أما اكون بتكلم محدش يقاطعني هي كلمه قولتها وخلاص
لتقول دارين:تمام عايزه مصمم مشهور يعملي الفستان
فهد :انا اتفقت مع مصممه خلاص وهي شغاله ع تصميمه عامله مخصوص عشانك عشان يناسب الحجاب
دارين ببرود:بس انا عايزه ابقي بشعري
فهد:اشمعنا 
دارين:عادي طب ما فيروز مش محجبه ولا مش قادر تسيطر ع اختك بتسيطر عليا
فهد بغضب:انا ما اجبرتكيش علي الحجاب انتي اللي اختارتيه إنما هي لسه مش مقتنعه ومين قالك أنها بتلبس براحتها انا بساعدها عشان تلبس كده مش ملفت وف نفس الوقت شيك من امتي وانتي الحجاب مش عاجبك
دارين ببرود شديد:اصله بقا Old Fashion اوي أن العروسه تبقي محجبه
لتقول فيروز بصوت لايكاد مسموع:الله يرحم
منتصر بغضب:وبعدين معاكم بقا انتو مش عاملين احترام لوجودي
فهد:ازاي ياعمي بتقول كده خلاص انا اسف حقك عليا
ليكمل منتصر:انا اصلا مكنتش موافق علي البنت دي قولتلك كتير سيبها واجيبلك ست ستها انت اللي مصمم عليها
لتقول دارين بحزن مصتنع:طب عن اذنكم
ليقول منتصر:ف داهيه ثم يكمل ويقول:فهد تعالي عايزك
فهد:حاضر بعد الغدا
منتصر بحزم:قولت دلوقتي
فهد :حاضر تعالى نتكلم فالمكتب
ليدخل منتصر و وراءه فهد ويغلق خلفه الباب قائلا:خير ياعمي
منتصر:ياحبيبي انا مش مرتاح للبنت دي صدقني هي مش بتحبك
فهد:ليه ياعمي بتقول كده عليها دي واقفه معايا وشايله عني بلاوي فالشغل
منتصر:انا مش فاهم اي الثقه الزياده اللي بينك وبينها من ناحيتك دي يابني الغدر بيجي من اقرب الناس
فهد:ما انا اعرفها من بدري ياعمي معملتش حاجه وحشه اشمعنا دلوقتي
منتصر:الاول كنت حته طالب ف صيدله دلوقتي انت رجل اعمال مشهور ومعرض للخطر وأعداء شركتك كتير خلاف اعدائك علي الجانب الشخصي
فهد :انا ماليش أعداء علي المستوي الشخصي
منتصر :مش لازم عدوك يقولك ممكن يكون عدوك متصنع الود والحب عشان تثق فيه بعدين يظهر عداوته الحقيقيه
فهد:كلامك حلو بس مش هي اللي تعمل كده
منتصر:ممكن فعلا متعملش الوحش لكن مش هتقدملك الحلو لما تحتاجه يابني انا نصحتك وانت حر
فهد:يعني لو هي مش بتحبني هتقعد معايا ده كله ليه
منتصر:عشان بتاعت مظاهر انت حلو ومعاك فلوس وشايفاك كل مالك وبتعلي ليه متفضلش
فهد:بس هي مستواها كويس من غيري
منتصر:هما دول اللي يتخاف منهم بجد يابني وبكره تفهم كلامي كويس يلا نقعد مع اخواتك قبل ما يسافرو
يتابع..............

 •تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent