Ads by Google X

رواية الضيف الخفي الفصل الثالث 3 - بقلم فاطمة عيد

الصفحة الرئيسية

 رواية الضيف الخفي الفصل الثالث 3 - بقلم فاطمة عيد

الفصل الثالث :
خرج منتصر برفقه فهد من المكتب متجه إلي الصالون حيث يجلس هناك كلا من فريد وفيروز ليقول منتصر:مش فاهم اي لازمته السفر مالها الدراسه هنا 
لتقول فيروز:هنا وهناك واحد بس احنا بنحب السفر ومرتاحين هناك انا مش فاهمه ليه فهد مش بيجي معانا
ليقول فهد:انتي عارفه اني ماليش فالسفر 
ليقول منتصر:انا مش فاهم انت مش بتزهق
فهد:لا انا بحب كده انا ضد التغيير اصلا 
منتصر :عامل اي ف شغلك 
فهد:مكدبش عليك مبقتش بروح الشركه سلمت كل حاجه لسليم لحد ما اخلص تجهيزات الفرح
ليقول فريد:فرح اي بس اللي معطلك عن شغلك ما اي حد يتابع التجهيزات دي مش لازم انت وبعدين بلاش لامبالاتك دي فالشغل دي الحاجه الوحيده اللي متنفعش معاها اللامبالاه
فهد :هو اسبوع واحد وهنزل تاني بس بجد مخنوق حاسس ان في حاجه بتحصل أو هتحصل 
لينظر جميع الحاضرين الي بعضهم بعض ويفضلو الصمت فلا يوجد من يفهم ذلك الفهد وماذا يريد

علي الجانب الآخر تجلس ميرال علي الشاطئ برفقه لينا
لتقول لينا :انتي ساكته ليه
ميرال بحزن وبعض الدموع في عينيها ولكنها تقاومهم لتمنع نزولهم وتقول:ابدا بفكر فالماضي
لينا :لسه منستيش 
ميرال:انسي اي انسي أن جدي اللي علمني كل حاجه سابني وراح وبعدها أقرب حد ليا يسبني ويمشي بشكل مؤذي ومتخلف من غير سبب
لينا:قصدك أمير انتي لسه بتفكري في ده عدت سنين كتير اوي ياميرال
ميرال:مش عارفه ابطل تفكير في ابدا بس مش حب صدقيني انا بس بفكر ازاي كنت كده كنت ضعيفه 
لينا:مكنتيش ضعيفه ابدا انتي كنتي معترفه بحبك لي وده ف حد ذاته قوه
ميرال:عارفه لكن انا قررت اني مش عايزة حد في حياتي تاني بس انا خايفه ابقي لوحدي وخايفه اتعود علي حد تاني ويسبني 
لينا:كل فتره ربنا بيحط في طريقنا حاجه حلوه موهبه أو شخص أو وظيفه حاجات حلوه كتير بتتمثل ف كذا شكل لو معرفناش نستغلها صح حياتنا بتدمر للابد وبنفضل ندمانين وبس حتي مش بنعرف نعوضها مش يمكن امير بعد عشان الشخص المناسب ميضعش أما يجي 
ميرال: افرض اللي جه مش المناسب برضو 
لينا:مش انتي قولتي أن كل شخص بيدخل حياتك بيسيب حاجه كويسه فيكي خدي الكويس وانسي الوحش هتتعودي وانتي عارفه انك هتتعودي
ميرال:وازاي ممكن اعرف الشخص المناسب أو الفرصه الحلوه دي
لينا:امشي ورا قلبك هو هيدلك احتفظي بقوتك وعقلك لكن شغلي قلبك اللي صدي من كتر الركنه ده
ميرال:بس يابيئه 
لينا:هي صبا مش هتنزل مصر ولا اي
ميرال :هتنزل هي وجوزها قريب بس مقالتش امتي هما حابين دبي اوي
لينا:ربنا يسعدهم ويسعدنا يارب
ميرال:يارب ياختي تعالي نعك ف اي حاجه عشان ناكل
لينا بابتسامه: يلا

في شركه الفهد الادويه ......
سليم يجلس في مكتبه ويتحدث في الهاتف:طبعا ياقلبي انا أقدر علي زعلك برضو الفلوس اللي طلبتيها هتكون عندك بكره
سماح:اما نشوف ما انت كل مره بتقول كده وفالاخر مفيش
سليم بغضب:جرا اي يابت هتنسي نفسك ولا اي غوري دلوقتي عشان مش فاضيلك 
مرت دقائق قليله وسمع طرقات خفيفه علي الباب ليقول :ادخل
علياء السكرتاريه:بعد اذن حضرتك في حاجات كتير لازم تعرفها بما أن فهد بيه مش موجود لازم نتكلم 
سليم :اتفضلي اقعدي وقولي اللي عندك
علياء باختصار:الفحص الطبي الدوري الخاص بالعمال اللي بيتعامله مع المواد الكيميائيه مباشره بتقول أن كلهم جالهم كانسر فالرئه نتيجه استنشاق المواد دي من غير ملابس وقايه و ادوات الوقايه
سليم:لا اكيد في حاجه تانيه ماهم عندهم اليونيفورم  بتاعهم
علياء:فعلا يافندم لكن مفيش ادوات وقايه ليهم كمان المواد اتغيرت بمواد تانيه خطيره وحضرتك عارف كده كويس
سليم :مش انتي اللي تعرفيني شغلي انا الكل فالكل هنا ف غياب فهد انتي سامعه اتفضلي علي مكتبك ومخصوم منك يومين
علياء:ميرسي لذوقك عن اذنك لتخرج وتغلق الباب خلفها بقوه
بعد مرور ثلاث ساعات كانت تجلس علياء ف منزلها البسيط برفقه والدتها سعاد لتقول والدتها :مالك يابنتي
حاولت علياء الصمت لبضع دقائق لتفكر هل هذا من اسرار العمل إلا يحق لها التكلم وعليها الصمت كي تحافظ علي تلك السر الملوث بالدماء البريئه ودموع أهالي الضحايا الضحايا المعرضين للموت بدماء بارده ليس لها من يدافع عنها فكرت كثيرا واخيرا سردت لامها كل شئ يحدث بتلك الشركه التي أصبحت مستودع للفساد
سعاد والدتها:خلاص انتي كده تبلغي الشرطه بالمستندات اللي معاكي بس قبلها لازم تحاولي توصلي لفهد بيه يمكن يرفد سليم ده وكل حاجه تتحل بشكل ودي 
علياء بتفكير:معاكي حق بكره هروح الڤيلا بتاعته عشان أقابله وهقوله كل حاجه بتحصل
يتابع...............
لايك  وكومنت عشان استمر فى التنزيل .

 •تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent