رواية الضيف الخفي الفصل الرابع 4 - بقلم فاطمة عيد
الفصل الرابع.
في ڤيلا الصياد استعد كلا من فيروز وفريد المغادره وقامو بتوديع شقيقهم ليقول فهد: مش كنتو فضلتو شويه الدراسه مش هتبدأ دلوقتي اصلا
فيروز:معلش بس هناك بنرتاح وبعدين انت كده كده مش معانا مع دارين دايما يبقي اي المشكله هنا وهناك واحد بالنسبالك
فهد:هنا ببقي مطمن عليكم وعليكي انتي بالذات وبعدين ما انا بقعد معاكي يومين فالاسبوع ودارين ياستي بفضل معاها عشان الشغل
فيروز:مش هقولك هي غيرتك لأنها معاك من بدري وانت كده من ساعه ما كنتو صغيرين لكن كل اللي متأكده منه أنها هي السبب في بعدك عننا
ليقول فريد:خلاص يا روز بقا كل واحد حر في حياته وهو مش مقصر معانا في حاجه يبقي هو حر
فيروز:ليا كلام معاك لما ارجع يافهد
فهد:حاضر يلا عشان هوصلكم المطار
لم يكمل كلماته لتأتي دارين من بعيد وتقول :اي ده يابيبي انت لسه مجهزتش
فهد:في اي
دارين:متقولش انك نسيت اننا خارجين مع بنت خالتي وجوزها
فهد:مش ناسي هوصل اخواتي المطار واعدي عليكي
دارين :بس كده هنتأخر
فيروز بغضب:مش لازم توصلنا احنا عارفين المكان والشوفير موجود يلا يافريد
فهد:استنو بس
دارين:متقلقش هي بس غيرانه عليك
فهد:انا عايز افهم اي البرود اللي بقيتي في ده اقولك حاجه لا انتي ولا هما اتفضلي علي بيتكم يلا
قال كلماته الاخيره ودلف الي الداخل وأخرج هاتفه ليحدث عمه منتصر
اجاب منتصر:السلام عليكم
فهد:عمي انت فين
منتصر:فالبيت يافهد حصل حاجه ولا اي
فهد :لا انا مخنوق شويه وهاجي لحضرتك
منتصر :تمام مستنيك
علي الجانب الآخر جلست ميرال برفقه لينا لتقول فجأه بعد صمت دام لمده طويله:بقولك اي انا عايزة اجيب الاجهزه اللي بستخدمها فالجيم هنا
لتقول لينا:يابنتي ارحمي نفسك انتي كده هتنعزلي اكتر
ميرال:بصراحه زهقت من الجو هناك
لينا :ليه ده حتي الچيم هناك لطيف
ميرال بسخريه:انتي عندك عمور هناك انا معنديش حاجة خالص
لينا:اتنيلي قال يعني معبرني
ميرال:فعلا معندهوش دم
لينا:يابنتي احترمي نفسك ماهو مش عارف اصلا اني بحبه وطبيعي ميعرفش لان مفيش تعامل بينا
ميرال:طب ازاي حبيتيه من غير ما تقربي منه
لينا بلا مبالاه:مش عارفه
ميرال:طب اي الوقت اتأخر والناس مشيت والعمال كمان يلا ندخل بقا
لينا:انتي مشغله ناس فالكافيه ليه
ميرال:يعني كنت هعرف اشغله لوحدي مثلا والنبي اسكتي وبلاش غباء
لينا :بلاش غلط بقا يلا ندخل
وصل فهد الي شقه منتصر عمه وفتح له منتصر قائلا:مش متعود تيجي فالوقت ده يعني
فهد:مش عارف اعمل اي ياعمي كل حاجه بقت غلط حاسس ان في حاجه فالشركه بس مش لاقي دليل أن في حاجه مش مظبوطه وكمان ف حياتي عموما كلها بقت متلخبطه
منتصر بجديه:عارف السبب
فهد:اي السبب
منتصر:انك مكنتش مهتم بحاجه صح كل حاجه حواليك وبتشوفها لكن مش باهتمام انت زاهد الدنيا بس بطريقه غلط
فهد :و اي الصح
منتصر:الصح مش انك تكبر اللي عملته من غير ما تهتم بالناس اللي ساعدتك وبالمصدر سواء كان كويس ولا لا
الصح انك تعرف انت بتعمل اي الصح انك تدرس كل خطوه قبل ما تعملها مش فالشغل بس في حياتك عموما
فهد:وليه هعمل كده الدنيا مش مستاهله
منتصر:كلنا هنموت فعلا وده شئ مؤكد بس لحد مايجي الوقت ده شغلك هنا وحياتك هنا لازم تهتم عشان تعرف تفرق بين الحق والباطل عشان تفوز بدنيتك واخرتك كمان ما انت لو معرفتش تميز مش هتفرق الحلال من الحرام انت حافظ مش فاهم ماشي بطريقه عشوائيه ساعه متدين وساعه لا ساعه مجتهد وعشره لا وده غلط انت كنت محتاج واحده تعلمك ازاي تهتم مش واحده تخليك تكبر دماغك اكتر
فهد:حتي دارين مبقتش متأكد من مشاعري ناحيتها
منتصر:عارف ليه عشان مكنش في مشاعر اصلا ده اسمه تعود مش اكتر دي صديقه الطفوله والمراهقة والجامعه كمان مكنتش شايف غيرها ومكنتش مدياك فرصه تشوف غيرها انا بقا متاكد انك لو شوفت غيرها هتسيبها وهتعترف انك كنت بتحب شبشب ومقطع كمان
فهد:هههههههه انا مش فاهم انتو ليه مش طايقنها للدرجه دي
منتصر:عشان انا وأخواتك شايفنها علي حقيقتها اللي انت رافض تشوفها
فهد :طب الوقت اتأخر وانا تعبان بصراحه ف همشي بقا
منتصر:لا الوقت أتأخر ادخل بات فالاوضه اللي هنا
فهد:مش عايز اتقل عليك
منتصر:اتنيل هو في حد معايا يعني خليك وبكره نفطر سوا قبل ما ننزل
فهد:حاضر تصبح على خير
منتصر:وانت بخير
في ڤيلا البحيري لينا تخلق جو مزعج غير مألوف لتقول ميرال:يابنتي اتخمدي
لينا:مش انتي قولتيلي اقعد معاكي مضايقه ليه دلوقتي
ميرال:,بقولك اي روحي نامي ف اوضه تانيه نقي اللي تعجبك وسبيني ف حالي والنبي
لينا:انا غلطانه اني عبرتك وجيتلك
ميرال بابتسامه:انتي لو ما قومتيش من هنا دلوقتي هقوملك واقعدك فالشارع
لينا:تقدري
ميرال:تحبي تجربي
لينا وهي تركض:خلاص ياباشا انا فالاوضه اللي جنبك بقا
ابتسمت ميرال وحاولت الخلود إلى النوم مره اخري
يتابع............
•تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية