رواية غفران قلب الفصل الرابع 4 - بقلم نيفين بكر
💕💕💕💕💕💕💕💕
في فيلا فهد
في غرفه سيلا كانت جالسه تبكي وكانت معها امها
فقد حاولت ان تتكلم مع سليم ولكن لا نتيجة معه
طرق الباب فدخلت ملك .....
ملك ...ايه ي حبيبتي انتي لسه بتبكي
سيلا ببكاء ..انا حاولت اكلمه كتير وهو مش راضي
قوليلي اعمل ايه
ملك .....طيب ممكن تهدي دلوقت البكاء هيتعبك
جني ...والله قولتلها كدا مش راضيه تسمع الكلام
سيلا ...دا جاي يوم واحد بس عشان بطوله ادم وهيمشي وهو زعلان مني
ملك ...ي ستي ماتقلقيش هو مش هيقدر يمشي الا لما يصالحك
اقطتع كلامهم صوت طرق علي الباب فاذنوا للطارق
فكان سليم
سيلا ببكاء...... سليم
سليم
(بطلي بكي وتعالي انزلي الجنينه هستناكي تحت
وسبقها هو ليهرب من نظرات ملك وجني
مسحت دموعها وهي تبتسم وقالت ..انا نازله سليم عاوزني .
جني بغيظ منها ...انتي كنتي مموته نفسك من العياط وعمالين نهدي فيكي بقالنا ساعتين
يجي هو يكلمك كلمه يشقلب كيانك كدا
سيلا ...معلش ي مامي انا هنزله عشان مااتأخرش عليه وبعدين نبقي نتكلم وفرت هاربه من امامهم
جني ضاحكة ..والله البت دي مجنونه
وملك ايضا ...عامله زي وحده .كنت اعرفها زمان
جني ...قصدك عليا مش كدااا ثم تابعت بابتسامه
دا انا كنت ست العاقلين
ملك ضاحكة ...علي يدي بصوت فؤاد المهندس 😂
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في فيلا شريف
كانت وعد منشغله ب الكتالو جات فكانت تريد تصميم مميز يبهر من يراها ترتديه كانت حائرة من امرها
التقتت الهاتف وضغتط عل ارقام معينه
بعد ثوان قالت ...الووو
دينا ..الوووو وعد فينك ي بنتي فونك بقاله فترة مقفول
وعد.... اصل ي ستي غيرت الخط
دينا بتسال ..ليه
مفيش كان بيجيلي عليه معاكسات
دينا بعدم تصديق ولكنها تظاهرت بعكس ذالك
احسن ي حبيبتي المهم هشوفك امتي انتي وحشاني
وعد بتلجلج ..احم وانا اصل انا خلاص هتجوز كمان تلات اسابيع ومحتارة في تصميم للفستان
ابتسمت دينا بخبث وقالت ...خلاص تعالي نخروج وهاتي الكاتلوج معاكي نختار مع بعض
وعد .....طيب اوك ممكن بكرة عشان مش هينفع النهاردة
هنزل انا وسيلا نجيب شويه حاجات وممكن نقعد ف اي كافيه
دينا..... خلاص اوك واغلقت الهاتف وهي مازلت تبتسم بخبث
فوعد الغبيه رغم تحزيرات الكل منها مازالت تتخذها صديقه لها
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
وصلت مطار القاهرة الطائره الاتيه من بريطانيا
وكان عل متنها عاصم الجويني
عاصم الجويني 30سنه ابن اخت عمر من الاب
فريد والد عمر عندما تزوج من امراءة بريطانيه انجبها هناك وعندما كبر ت تزوجت وانجبت عاصم وتوفت وهو في ال 20من عمره كان والده يزرع الحقد والغل بداخله ناحيه اقربائه
فعندما توفي سليم المهدي ومن بعده ابنه فريد ذهبت اليهم وطالبت بميراثها
فاعطاها فهد ورثها كله ولم ياخذ منها شئ فاعتطهم لزوجها الذي بدوره اضاع كل شئ فجعلها
تطالبت بحقها بالفيلا فكان رده
انها ملك لملك فقد كتبها سليم المهدي لها
فاثار غضبهم وتوعد بانه لن يتركهم حتي يدمر عائلتهم
التقت هاتفه واتصل بعده ارقام وقال
الووو انا لسه نازل حالا انا نازل في اوتيل ...
عوزك تجيبلي كل المعلومات المطلوبه عن عيله المهدي
وماتسيبش ولو حاجة بسيطة عاوز اعرف كل حاجة عنهم
واغلق ا هاتف وهو يتوعدهم بشر .....
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في فيلا فهد
نزلت سيلا الي سليم كما طلب
كان ينتظرها وانتبهت علي الحقيبه التي بجانبه
سليم انت هتمشي دلوقت ...قالتها سيلا بحزن
سليم وهو يتظاهر بالجمود ..ايوة يادوبك الحق عشان الطريق ....
سيلا ببكاء ...طب امشي علي الفجر لسه بدري
ولا انت لسه زعلان مني
زهرر هو وقال .....لا مش زعلان
سيلا وهي تحرك راسها يمين ويسار ..لا انت زعلان مني وهتمشي
خلاص ي سيلا ما تبكيش عشان خاطري انا مش زعلان منك انا دمي والع من ابن ال .....ازاي يتجراء ويحاول يمسكك كدا
سيلا وهي تضحك وتمسح دموعها ...انت بتغير عليا اوي كدا
نظر لها نظرة مطوله ثم جذبها اليه يعتصرها بين اضلعه بتملك شديد وقال بصدق .....انا بغير عليكي من الهوا اللي بيلمس شعرك ومن هدومك اللي تلمس جسمك
بغير عليكي من اي عين بتشوفك مش ان حد يطاول عليكي ويحاول يمد ايده انتي بتاعتي انا وبس انتي حقي
ومفيش اي حد ليه الحق فيكي غيري
نظرت له بعشق وقالت .....
انا اسفه ي حبيبي والله مش همشي لوحدي تاني
مال براسه عليها وقبل جبينها بقبله مطوله حانيه وهو يغمض عيناه وهي ايضا
لم يقطع انسجامهم سوي صوت دخول سيارة أبيها فابتعدت عنه في خجل
واقفين كدا ليه ي ولاد ...قالها عمر بعدمااقترب منهم
سليم....لا ابدا ي عمي انا مسافر دلوقت
عمر ...دلوقت ..دا لسه بدري ي ابني امشي عل ا لفجر
سليم ...مش هينفع لازم اكون ٧الصبح ف الصعيد
ماشي ي ابني خلي بالك علي نفسك
وتركهم وتوجه للداخل
تابع سليم حديثه معها ...يلا ي حبيبتي ادخلي انتي كمان
سيلا بدلال ....لاء خليك معايا شويه وحياتي
تنهد سليم وقال ....معلش هبقي اعوضك لما انقل كلها ايام باذن الله
باذن الله
سيلا طيب استني ساعة كمان عوزاك تختار معايا الفستان
انت ضيعت اليوم في الخصام والزعل
اقترب منها واخذها بحضنه بحنو وقال ....
خلاص بقي انسي اي زعل او خصام مش كفايه اليوم راح ومالحقتش اشبع منك
سيلا بدلال ..مهو انت اللي كنت مخاصمني
سليم ...انا عمري مااقدر اخاصمك انا بس مبحبش اكلمك وانا متعصب
طيب اقعد معايا شويه وحياتي وحياتي
ماشي ي ستي ماتزعليش بقي وروحي هات الكتالوج نختار مع بعض
حاضر هوووووو واسرعت للداخل
💕💕💕💕💕💕💕💕
في فيلا شريف في الرابعه فجرا
في الغرفه المخصصه ل مهجة
كانت تتقلب علي الفراش وهي تقول لمعدتها
كني بقا الله لا يسيجك اعمل ايه هصحيهم ااقولهم جعانه
ولا اعمل ايه لازما يعني اتحرج وااقول شبعانه ماكنت اتنيلت وقعدت من سكات ....
يارب اعمل ايه ....ايوة انا هنزل اعملي اي سندوتش اكله بسرعه ولا من شاف ولا من دري
تتسحبت وهي تهبط الدرج حتي دخلت المطبخ وفتحنت الثلاجة بهدوء واخرجت منها الاطباق ووضعتهم عل المائدة وهمت لتاكل وفاجأة عم الظلام
مهجة بخوف ..بسم الله الرحمن الرحيم
وبدأت تتحسس الاشياء حتي خرجت من المطبخ وهمت بالصعود الا انها اصتدمت في جسد صلب
صرخت مهجة وصاحت ....حراااااااامي الحقووووني
حراا.....
وجدت هذا الشخص يضع يده عل فمها يكممها
ظلت تقاومه وتضرب به بكل مااتيت من قوة
كبل يدها بيده وهو يضعها خلف ظهرها بتحكم وهو يحملها وتوجه بها لغرفته
انتبهت علي صوته وهو يقول
اهدي الله يخربيتك هتفضحيني انا احمد
هشيل ايدي ماتصوتيش ساااامعه
هزت هي رأسها
فبعد يده عنها فقالت بحرج ...ممكن تنزلني لو سمحت فانزلها وابتعد عنها
احمد .....انت ايه اللي مصحيكي الساعة دي
مهجة بحرج ...كنت جعانه وكنت بعمل سندوتش
وانت راجع وش الفجر منين ؟؟؟سالته بعفويه
احمد بحده ..وانتي مالك انتي هتحاسبيني ولا ايه
مهجة مش كدااا المفروض انك الكبير واكيد وراك شغل
ايه اللي يخليك تسهر كدا بره المفروض تنام بدري و......
اقتطع كلامها وهو يهدر بغضب من تدخلها فيمالايعنيها
انتي مالك انتي وبقولك من اولها التزمي بحدودك معايا سامعه .....
عادت الاضاءة مرة اخري ..فانتبه عليها تقف ببيجامه بيتيه تصف منحنيات جسدها وشعرها الطويل الطويل جدا منساب عل ظهرها فكان يتفرسها بعيناه
انتبهت هي علي نظراته وقالت بخجل ...انا انا هطلع
وفرت هاربه من امامه ودخلت غرفتها واغلقت الباب وهي تستند عليه بظهرها وهي تلتقت انفاسها
.....................
اما عنه فوبخ نفسه كثيرا لما ينظر لها هكذا هي كباقي الفتيات وليس بها شئ ملفت هي عاديه
لالا انها جميله جدا جدا وعفويه جداا وبها شئ لم يراه في فتاه عرفها من قبل
الخجل فكل ما ينظر لها تخفض عيناها وتحمر وجنتيها من الخجل
هز براسه وقال ف نفسه بعد ان تنهد ....اكيد عشان حاجة جديده عليا بس هو اللي شاددني ليها
ثم توجه الحمام وخلع عنه ملابسه ليأخذ شاور
وبعد مده خرج وهو ينشف راسه بعد ماارتدي ملابس بيتيه مريحة وتمدد علي الفراش وهو سارح بها بملامحها بعفويتها بخجلها بكل شئ بها
حتي غفاه النوم وذهب في سبات عميق
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في اليوم التالي كانت سيلا ووعد في المول
اتصلت عليها دينا وعرفتها عل مكانها
بعد ان اغلقت الهاتف
سيلا...مين دي
وعد ...دي دينا تعالي لما نروحلها
سيلا ...دينا تاني ي وعد مش عز نبه عليكي كذا مرة
وعد ..ومين هيقوله
سيلا ..غلط ي وعد علي فكرة انك تعملي حاجة من وراه لو عرف هتبقي مشكله وبعدين البنت دي انا مش برتحلها
وعد ..دي طيبه جدا دا انا حتي كنت محتاره في تصميم الفستان وهي هتساعدني
سيلا بقله حيله ...اوك بس مش عوزة اطول لسه ورانا حجات كتير
اوك .......
كانت تجلس هناك فنادت عليهم
بعد السلام
دينا ....هاتي يلا وتعالي نختار مع بعض
وانتي ي سيلا تعالي نختار سوي
سيلا بضيق لاحظته دينا ...لا انا اخترت خلاص مع سليم
دينا. بخبث ....المفروض العريس مايشوفش الفستان دي بتكون مفاجأه وبعدين خلي ليكي شخصيه كدا
سيلا ....مين قالك اني ماليش شخصيه ولا عشان باخد رايه ف كل حاجة
دينا ..ايوة ..الراجل بيحب الست اللي ليها راي مستقل
سيلا ..اكيد ودي حاجة كويسه بس الاهم من داا
انها تعرف وتفهم كويس ان الثقه والتفاهم بين اي اتنين اهم من اي حاجة
وبعدين حتي لو شاف الفستان ف الكتالوج حاجة وانه يشوفوا عليا حاجة تانيا ...
ثم نهضت وقالت ..انا هقوم اشوف حاجة ف المحل اللي هناك عل ما تخلصي ي وعد
وتركتهم وذهبت تحت نظرات دينا الخبيثه
عادت دينا من شرودها تعالي ي وعد نختار فستان كدا ويبقي قنبله وبعد عده مشاورات
اختارت دينا ل وعد فستان زفاف ولكنه عاري جدا جدا جدا
وعد بقلق ...هو جميل بس عريان اوي عز هيزعق
وكمان بابا واحمد
دينا وهي تحاول ان تقنعها ...ي بنتي محدش هيقدر يكلمك اولا لانهم هيبقوا مشغولين بالفرح ومش هيرضوا يزعلوكي
دا غير انك هتبهري عز جدا جدا
وعد ...مش عارفه انا مش مطمنه
دينا اسمعي الكلام وابعتيه يلا عشان يلحقوا يجهزوه ف المعاد وربنا هتبقي نجمه ي بنتي فيه
ترددت وعد في البدايه ولكن تحت اصرار دينا وافقت
..............
بعد مده ذهبت وعد مع سيلا تاركه دينا في غليانها
دينا التي تحاول للمرة المليون الاتصال ب عز ولكنه وضعها عل لائحة الرفض
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
في فيلا فهد
في غرفته الخاصه
كانت ملك تتصل عل سليم وبعد مااطمأنت علي وصوله واغلقت معه
فهد ...ها وصل
ايوة وصل وهو في شغله دلوقت
فهد وهو يرتدي جاكيته .... طب الحمد لله
ملك ...الحمد لله ثم قالت
اي ي حبيبي انت نازل دلوقت دا لسه بدري
فهد وهو يتصنع الزعل .
ايوة نازل مهو انا لو في بالك كنتي عرفتي اني نازل النهاردة بدري عشان عندي اجتماع مهم بس انا بقي خلاص راحت عليا .....
ملك وهي تقترب منه وهي تبتسم وقالت بدلال
وانا ي قلبي كنت نسيتك امتي وانا عندي اغلي منك
فهد بغيره طفوليه ظاهره ...ايوة عيالك.. حافظه معاد تمرين دا والتاني اللي مشغوله بيه عني وانتي بتحضري فرش جناحة وتفاصيل فرحه
ولا الثالت اللي بتطمني وحافظه معاد وصوله
ولا ادهومك اللي كل ما بتناديه بيها ببقي عاوز اخنقه
ملك بضحك عل غيرته من اولاده
لالالا بقي دا حبيبي زعلان مني خالص
قالتها وهي تشب عل اطراف اصابعها وتضع قبله عل وجنته
جذبها اليها بتملك من خصرها وقال
ايوة انا زعلان وعوزك تصالحيني
ملك وهي تلف ذراعيها حول رقبته
قولي ي قلبي اصالحك ازاي
مال عليها وطبع قبله مطولها عل شفتيها وهمس بعدها
لما ارجع باذن الله تفضيلي نفسك خالص انتي وحشاني
ملك بابتسام وانا عمري بعدت عنك عشان اوحشك
فهد بعشق .. ومين قالك اني ممكن اسمحلك انك تبعدي عني انتي اسيرتي.....
ملك ..لا ي قلبي مش القصد انا ااقصد اني عمري معاك بنخرج او بنسافر مع بعض
قال بعشق صادق
وانتي في حضني بتوحشيني ي ملك
ملك وهي تضع راسها عل موضع قلبه الذي كان يدق بصخب
حبيبي ي فهد ربنا يخليك ليا ومايحرمنيش منك ابدا
فهد ولا منك ي قلبك فهد .....
جاءه اتصال فنظر عل الهاتف وقال
دا شريف بيستعجلني اكيد
زي مااتفقنا هنزل دلوقت عشان مااتاخرش
قالها وهو يضع الهاتف بجيب الجاكيت
ملك ....... اعملك اي عل الغدا
اي حاجة من ايدك هتبقي حلوة قالها وهو يرفع يدها ويقبلها وبعدها غادر وتركها تبتسم بعشق علي ذلك الفهد الذي غيره الله كليا بفضل حبها وغفران قلبها
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
وصل سليم بنايه التي يسكن بها بعد انهي عمله
دخل ولكنه وجد الباب مفتوح اقترب منه وهو يجذب سلاحة بحزر
ولكنه وجد من يتكابل عليه ويدفعه بشي ثقيل عل راسه
وقع اثرها عل الارض بين الوعي ولا وعي وهو يستمع ل صراخ سلمي .......
سليييييييييم بيييييييييه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غفران قلب) اسم الرواية