رواية الضيف الخفي الفصل السادس 6 - بقلم فاطمة عيد
الفصل السادس:.
استعد امير هو وبعض رجال الشرطه الي البدء في تلك المهمه بعدما أخذ كل الإجراءات القانونيه التي تخص تلك القضيه وفي تلك الوقت علم سليم بالأمر وهرب الي مكان بعيد دون أن يخبر احد ليصل الي ذلك المكان ويختبئ وبعدها قرر الاتصال ب فهد وأخباره بكل شئ التقط هاتفه وبدأ بالاتصال به
ليرد منتصر:ايوه ياسليم فهد تعبان اوي مش هيقدر يرد
سليم :اسمعني كويس انا عارف ان اللي عملته ده غلط كبير اوي بس انا اهو بحاول اصلحه فهد لازم يهرب
منتصر:هروب اي وغلط اي في اي ياسليم
سليم:عملت صفقه بمواد خطير أدت لمرض عدد كبير من العمال والسكرتاريه اخدت كل الورق اللي يثبت الكلام ده وقدمته للشرطه
منتصر: انت عملت كده ازاي من غير علم فهد
سليم:فهد مكنش مركز وانا استوردت المواد دي تحت التهديد
منتصر بسخرية:ومين هددك بقا ياخويا
سليم بغضب:انا قولت اللي عندي يامنتصر وقولت اعمل بالعيش والملح اللي كان بينا سلام
قال تلك الكلمات واغلق الخط بغضب
منتصر بتوتر:قوم يافهد بسرعه
فهد:في اي بس
منتصر:مش عارف في اي ده انت هتتحبس لو فضلت اكتر من كده هنا اوديك فين دلوقتي بس
لم يكمل كلماته ليجد هاتفه يعلن اتصالا من ميرال
اجاب منتصر بسرعه ليقول بلهفه:انتي فين ياميرال
ميرال:فالبيت عندي كنت بتصل بحضرتك عشان اقولك
قاطعها منتصر وهو يقول:بس مش مهم تقولي حاجه انا جايلك مسافه السكه وابقي عندك
قال كلماته الاخيره واغلق الخط بسرعه وقال لفهد:البس يلا
فهد:انا مش فاهم حاجه
منتصر:هفهمك فالطريق
استسلم فهد الي كلمات عمه وبدأ احساس الخوف يحاصره من كل الاتجاهات
ارتدي ملابسه بسرعه واتجهو الي سياره منتصر
انطلق منتصر بسرعه كبيره وقال:اخرت لامبالاتك اهي شوفت وصلنا لفين
فهد:ممكن تفهمني في اي
منتصر:سليم صاحبك عمل صفقه ضرت العمال اللي عندك وكلهم جالهم امراض
فهد بصدمه:هو عملها
منتصر:انت كنت عارف
فهد:هو عرض عليا من فتره وانا رفضت بس ازاي استورد الحاجات دي من غير امضتي
منتصر بجديه: انت مش عامل اي توكيل
فهد:لا طبعا أنا عامل توكيل لدارين
لم يكمل كلماته وقال بغضب :اتفقو مع بعض عليا
منتصر:حذرتك منها كتير مصدقتش
فضل فهد الصمت وبعد مرور ساعه تقريبا وصلو إلي العين السخنه وبالتحديد الي ڤيلا البحيري
دخل كلا من فهد ومنتصر ليتعجب فهد من تلك المظهر الساحر ويقول:هي بتاجر فالمخدرات ولا اي عشان تعمل كل ده
منتصر:حتي وانت ف مصيبه دبش اخرس خالص
وصلو الي الداخل ليجدو ميرال ولينا في انتظارهما لتقول ميرال بابتسامه:اهلا منتصر بيه المكان كله نور
منتصر:بنورك يابنتي ممكن ندخل جوه نتكلم
ميرال:اها طبعا اتفضلو
لينا:طب انا همشي عشان تبقو براحتكم
منتصر:لا يابنتي تعالي معانا عشان نفكر فالمصيبه دي
دلف الجميع الي الداخل لتقول ميرال بجديه :مصيبه اي يامتر
سرد لهما منتصر تلك المشكله اللعينه ثم أضاف الي كلماته:انا ملقتش مكان ابعد من هنا عشان اعرف افكر اسف اني ازعجتك
ميرال:انت عارف انك زي والدي متقولش كده
ليقول فهد بجديه:من غير تفكير يا جماعه انا غلطت اني وثقت فيهم ولازم اتعاقب علي الغلط ده انا هسلم نفسي
ليقول منتصر:انت لو اتحبست اسم عيلتنا هيبقي فالارض كل ممتلكات الصياد هتروح اخواتك سمعتهم هتبقي وحشه الناس هتفكر انك كنت عارف كل حاجه
لينا:انا عندي فكره مجنونه شويه
ميرال:مش وقت افكارك خالص
منتصر بانتباه:بس ياميرال قولي فكرتك يابنتي
لينا:حضرتك قولت أن المكان هنا بعيد مش هيخطر علي بال الشرطه صح
منتصر:اها صح
لتكمل لينا:الشاليه جهز كمان معني كده فهد ممكن يفضل في
ميرال:والصحافه أما تعرف أن هنا والناس أما تشوفه وتعرفه
لينا :فهد انت عندك اكونت أو بيدج علي السوشيال ميديا
فهد:لا مش فاضي للكلام ده
لينا:معني كده هو وشه مش معروف بين الناس العاديه هو ممكن يكون معروف بين رجال الأعمال بس
منتصر:هو كده فعلا هو حتي مش بيطلع في اي لقاءات اعلاميه ولا الصحافه بتكتب عنه ولا اي حاجه من الكلام ده
لينا :فاضل حاجه عشان الناس اللي تشوفه متعرفهوش
ليقول فهد بسخريه :اي هيبقي اللهو الخفي
لينظر جميع الحاضرين الي بعدهم بعض نظرات ذات معني وتقول لينا:لا هتبقي الضيف الخفي
يتابع..............
•تابع الفصل التالي "رواية الضيف الخفي" اضغط على اسم الرواية