رواية عشقي الممنوع الفصل السابع 7 - بقلم مريم محمد
عشقي_الممنوع
بارت 7
اول حاجه قبل ما نبدأ البارت عايزه اقولكم اني غيرت سن خديجه و ان هيا اربعين سنه حتى بعد ما عدي التلات سنين و هيا كدا اكبر من مصعب ب سبع سنين بس
نبدأ قصتنا بقى
قرب مصعب منها و باسها من شفايفها و ملك استجابت معاه بس فاجأه بعد عنها مصعب بسرعه
مصعب: انا اسف اوي انا الي عملته غلط و ده كدا لعب بمشاعرك انا بجد اسف
ملك بحزن: انا نفسي اداوي جرحك يمصعب
مصعب بتنهيده طويله: انا غلطت كتير مش خديجه بس و أصلاً مفيش حد يقدر يداوي قلبي غير الي ساكنه قلبي يملك و اديها بتتخطب اهي
ملك: ما تحاول تعالج قلبك وانا جنبك و هحاول معاك
مصعب: انتي تعبتي اوي معايا و كله مش هيجيب فايده انا هفضل بحبها
حست ملك بنغزة في قلبها
بعد الحفله دخل مصعب و خديجه و الجد و ملك البيت
خديجه: مصعب معلش ممكن نقعد مع بعض عايزه اتكلم معاك
مصعب: حاضر اطلعي غيري و انا هغير و انزل استناكي
هزت خديجه راسها و طلعت
اما ملك و الجد
الجد: تعالي يملك نقعد ندردش مع بعض
ملك: ماشي يجدو
قعدت ملك و جنبها الجد
الجد: مالك يبنتى وشك حزين كدا ليه و شاحب و عينك باين فيها الوجع
نزلت ملك راسها في الارض و هيا بتحاول تتمالك دموعها: أبداً يجدو انا كويسه
الجد بحزن عليها: بتحبي مصعب يبنتى
بصتلوا ملك و هيا بتبكي و دموعها بتنزل بغذاره: ليه يجدو القلب بيحب حد مبيحبوش ليه كلنا نفضل موجوعين مصعب بيحب خديجه و هيا مش عايزاه و هيا بتحب مصعب بس شايفه فرق سنهم عاقه و انا بحب مصعب بس هو شايفني صاحبته و عز بيحبني بس انا شايفاه صديق ليه كلنا قلبنا واجعنا ليه بنحب ناس مش مخترانا ليه حبيت واحد بحاول اعالج قلبه بقالي كام سنه و اول مايشوف حبيبته رجع لنقطه الصفر و كل الي عملتوا الكام سنع دول راح هدر يجدو انا قلبي واجعني اوي اوي
الجد: ياااه يملك كل ده عايزك تفهمي يبنتي ان قلبك مش بأيديك عشان تحبي حد مختارك وانتي مختاراه و خديجه كمان مش وحشه يبنتي ده زي ما انتي قعدتي معاه تلات سنين هيا قعدت معاه العمر كله و حرمت نفسها من الجواز عشانه من الاخر كلكم مظلومين يبنتى
ملك ببكى وهيا بتشاور على قلبها: طب و قلبي يجدو
الجد: جربي قربي من عز وانتي عارفه انه بيحبك مش يمكن يداوي جرحك
ملك بحزن: محدش هيقدر يجدو ده مصعب احتل قلبي
الجد: انا عارف انك كنتي السند لمصعب خلال التلات سنين بس الي في قلب مصعب لخديجه عشق ف السنين مش هداوي قلبوا زي ما انتي كنتي فاكره
ملك بحزن: طب وانا الي حاسه بيه من نحيته ده ايه بس
الجد: بتحبيه مش هنكر ده بس لازم تعالجي قلبك
هزت ملك راسها بحزن
عند خديجه و مصعب طلعوا قعده في الجنينه
مصعب وهو بيحاول يبقي بيتكلم عادي: ايه يا ديجا
خديجه: انا عايزه اعرف حاجه واحده بس وانت ابنى وانا من حقي اعرف
غمض مصعب عينه بعصبيه بسبب كلامها و تفكيرها
خديجه: انت و ملك بتحبه بعض و مرتبطين صح
مصعب بصدمه: ليه بتسألي السؤال ده
خديجه: هو انا مش من حقي اعرف
بصلها مصعب في عينيها بعشق و رد: انتي من حقك تعرفي اي حاجه يا ديجا
خديجه: طب قولي
مصعب: لا مش مرتبطين
خديجه بتوتر: بس انت بو و سكتت بخجل
مصعب: بوستها عارف بس مش عارف عملت كدا ازاي و بعدين اعتذرت منها
خديجه: اوعي تلعب بمشاعرها يمصعب
مصعب: مقدرش ملك دي كل حاجه ليا الي كانت سند ليا الي وقفت جنبي و حاولت تعالج وجع قلبي و كمان حبتني للأسف و بقى هيا كمان قلبها موجوع و رغم كدا بتحاول تخليني انا كويس
خديجه بحزن و هيا بصالوا و بتتأملوا: محدش بيختار الي هو عايزه يمصعب
و قامت وقفت و باسته على راسه و دخلت و سابته
غمض مصعب عينه بحزن على حالوا و حال الجميع: ليه ليه بجد ليه انا عايز اجابه ليه بيحصل معانا كدا ليه كلنا موجوعين
ملك من وراه: مين كلكم دول
مصعب بحب: تعالي اقعدي يحبيبى متقفيش
قعدت جنبه ملك و هيا حاسه بغصة وجع في قلبها بسبب الكلمه الي معناها حبيب و هيا مش حبيبه للأسف
ملك: هو احنا هنرجع ايطاليا امتى
مصعب: هنقعد مع جدو اسبوع بعدين هنسافر
ملك بحزن ونطقت بشرود: وانا هستحمل اسبوع
مصعب: ازاي مش فاهم
ملك: ها لا ولا حاجه انا عايزه انام
مصعب: تمام تصبحي على خير
دخلت ملك و هو قام وراها و دخل طلع غرفة جدو
مصعب: ممكن اتكلم معاك
الجد: طبعا يا حفيدي
قرب مصعب من سرير جدو و قعد جنبه
مصعب بتوهان: انا مش عارف اعمل ايه قولي اعمل ايه
الجد بتفهم: اعمل الي هتحس انه هيريحك و يرضيك و يرضي كل الاطراف
مصعب: بس الي هيرضيني مش هيرضي كل الاطراف
الجد: طب قولي ايه هو الي هيرضيك
مصعب: الي هيرضيني هو ووووو يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية عشقي الممنوع" اضغط على اسم الرواية