رواية خائن الوعد الفصل التاسع 9 - بقلم ياسمين سالم
البارت التاسع
عز : عندي ليكي مفاجاه هتعجبك اووي
يا سيلا
سيلا : والبني تقولي بسرعه احسن انا محتاجها اوووي 😂
عز :جاهزه طنط نسرين و بابا جاين بكره 😂
سيلا بصريخ : اعاااا احلف لأ مش مصدقه مش معقول
انا لازم اطلع من هنا عشان الحق اجهز عشان قاطعها
عز : اهدي يا ماما اهدي تخرجي تروحي فين انتي هتقعدي هنا زي الشاطره لحد بكره زي ما الدكتور قال و طنط هتيجي تزورك هنا وناخدك ونطلع
سليم كان يشاهدها وهو حزين : انتي بتروحي عندها يا سيلا
سيلا لاحظت نظراته : بابا حبيبي هروح اول يوم معاها بس وهرجعلك تاني انا مقدرش ابعد عنك بس عندي شرط
سليم بفرحه : انتي تؤمري. يا حبيبتي أنا موافق علي اي حاجه تطلبيها
سيلا : هتروح تتعالج عشان ترجع تمشي تاني
اخفض بصره وقال : انا فقد امل اني ارجع امشي مره تانيه يا سيلا وخلاص الموضوع اتقفل
سيلا بدموع : بس انت حتي محاولتش انت بضيع شبابك وعمرك ليه تقضي عمرك علي الكرسي دا و انا متاكده انك لو حاول تكمل علاجك الفزيائي هتقوم تاني
صالح مؤيد كلام سيلان : ايوه يا ابني عشان لما بنتك تتجوز تكون واقف بتقديمها لعريسها عشان سيلا حتي عشان تكمل حياتك
عز : و انا اعرف دكتور شاطر جداً في المستشفي يا عمو سليم. وانا بنفسي هتابع حالتك و انت تنورنا في المستشفي
سيلا بغمزه : ايوه بقي دا كمان الي هيتابعك المدير مش اي حد 😂😂
سليم بضحك : خلاص اذا كان كدا موافق عشانك انتي بس يا سيلان يا حبيبتي
سيلان كانت تريد انا تقف وتضمه امسكها عزيز وقال بضحك
لأ. حيلك ياما راحه فين اقعدي مش وقت احضان هو 😂😂
ضحك الجميع
الا ذالك الذي كان يحترق بنار الغيره
كان مكور يده بغضب يحرق الاخضر واليابس
وأيضا التي تكره سيلان بشده منذ حادثه زوجها (سهير)
عز : بما أنه مافيش حاجه فا انا هفضل انهارده جنب سيلا وانتم روحو ارتاحوا
سليم : لأ انا هفضل جنبها روح انت يا عز ريح شويه
سيلا : لأ يا بابا حضرتك ما اخدش الدواء لازم تاخد و مافيش داعي انا كويسه اهو وعز هيفضل معايا
نسر بغضب : ويفضل معاكي ليه اظن مش من الصح انكم تفضلوا مع بعض و انتم مافيش حاجه بينكم و انا بما أنه ابن عمها اقدر افضل جنبها
سيلان بسخريه : و انت بما انك لسا عريس لازم تروح ل مراتك ل أحسن تقلق عليك يا ابن عمي و مافيش داعي لكلامك الماسخ دي.
سليم أضاف : و انا واثق في بنت و عز ومش محتاج رايك يا نسر بيه
نسر ضرب الباب بيده وخرج من الغرفه و المستشفي نهائي
صالح : كلامهم صح يا سليم لازم ترتاح و كمان تاخد الدواء
سليم اقتنع و خرج مع سهير و صالح.
عز جلس بجانب سيلا
سيلا بضحك : بخاف انا من القاعده الهادئه دي ارجوك قولي عايز ايه
عز يتصنع التفكير وهو يضع يده أسفل ذقنه : اممم عايز ايه يا عز. امم عايزه بوسه 💋 صغننه
قاله كلماته وهو يضع يده علي خده المقابل لها ببراء
احمر وجهها واخفضته وهي تفرك يدها وتحاول أن تنطق بعض الكلمات
سيلان بخجل : عز امم اه عز م
انفجر من الضحك 😂😂 حتي أصبحت عيونه تدمع من كثره الضحك
عز وهو مازال يضحك و تزدات ضحكاتها عندما يريد وشجهها الذي احمر أكثر من شدة غضبها لم يعرف ينطق حتي كلمه واحده
سيلان اخذت المخده التي ترخي عليها ظهرها وضربته بها
بغضب : انت بتضحك عليا ليه قوم غووور من هنا مش عايزه اشوفك غووور اعااااا انت لسا بتضحك
عز وهو يحاول يلقط أنفاسه : 😂معلش 😂 مش قادر. مش متخيل شكلك و انتي بتتكلمي مش مصدق أنه دي سيلان الي بتتكلم اكتر ما بتاكل 😂
عقدت ذراعيها وهي تضم شفتيها بغضب وتدير وجهها الي الناحيه الاخره
عز : اه فهمت كدا زعلانه مبتعمليها غير و انتي زعلانه مني
حركت رأسها دليل علي موافقتها لحديثه
عز اقترب منها وهو يضع قبله صغيره علي خدها.
فكت يديها بسرعه وهي تبعده عنها :ابعد يا مجنون شكلك عقلك طار امشي يلا من هنا
عز وهو ينظر لها بهيام : عقلي طار من لما شوفتك مبقاش فيا عقل اصلا تصدقي اني في الاول مكنتش بحب امك خالص لأنها طبعاً اخذت مكان امي واي حد بيزعل لما حد ياخد مكان أمه. بس اول ما شوفتك وعرفت انك هتعيشي معانا فرحت اوووي وحبيت امك جداً لأنها جابت القمر دي تعيش معايا في الوقت الي كنت في وحيد اوووي
سيلا شعرت و انا قلبها يخفق بشده الي هذه الدرجه يعشقها من أن كانت طفله وهو يكن إليها مشاعر حتي يتقبل والدتها. أن تحل محل والدته ويحبها فقط لأجلها
سيلان حاطت وجه بكف يدها : انا بشكرك علي كل حاجه يا عز انت. احسن شخص قابلت في حياته انت نعمه ربنا بعتهالي عشان يعوضني عن خيانه الشخص الي كنت مدياه اكتر ما كان يستاهل.
بعد يدها عن وجهه وطبع قبله علي باطن يدها : و انا جاهز اني اكون عوضك اوعدك اني مش هجيب املك
قام من مكانه وفرد عليها الغطاء وقاله بحنيه : يالي نامي. تصبحي علي جنه
سيلان : و انت من اهل الجنه
في ثاني يوم
سيلان كانت تنتظر والدتها وهي تعد الدقائق
عز بضحك : اهدي يا بنتي في ايه كل شويه تبصي في الساعه دا انا لو مكانها كنت فصلت في وشك 😂
نظرت له بغضب فا سكت بسرعه وهي يكتم ضحكته
وهي تلف وجهه رأت والدتها وعمها كرم والد عز الدين
سيلان كان تريد أن تركض إليها ولكن والدتها لحقتها
بس خلاص انا جايه اهو وركضت إليها وضمو بعض بشده وحب
عز ضم والده وبادله كرم بحب وهو يضمه أكثر
كرم : اه بقي يا وطيين تسبونا وتمشوا وعايزين تخطبوا من غيرنا
سيلان وهي تمد يدها : و انا ماليش حضن ولا ايه يا اونكل الاول اشمعنا تحضن عز قبلي
ضحكت نسرين : مش هتبطل الغيره دي مش عايزه ازاي دول هيكونوا اسره مع بعض
اكرم : و لا حتي انا قاله كلماته وهو يضم سيلان بحب
واكمل مش شايف حد رد عليا يعني وقالي هتعملوا الخطوبه امتي
عز يوم الخميس
صرخت سيلا : ازاي يعني عايز تقولي بكره الخطوبه و انا انزل ازاي انا جسمي لسا بيوجعني
عز رفع حاجبيها بستنكار : متأكد انك مش هتقدري و لا عايزه الموضوع يتأجل
سيلا بعصبيه : اعااا ماما سكتيه الولد دا عشان هقتله والله
عز :انت بتقولي عليا ولد اتجه إليها وهو يقف مقابل لها
وكل من هما ينظروا الي بعض بتحدي وعصبيه
ضرب كرم كف علي الاخر بدهشه : نسرين انت متاكده أنه توم وجيري دول هيتحوزا بصراحه انا عن نفسي من ا اظنش
نسرين بحيره : و لا انا شايف بيبصوا. لبعض كيف تقول واحد فيهم هيقتل التاني. يالا يالا نطلع عشان نجهز لخروج سيلان
كرم : انا خايف المستشفي كلها تتلم هنا دلوقتي استني اخد معايا عز و انتي خليكي مع سيلان عشان مش ناقص فضائح انا دماغي هتنفجر 😂😂
نسرين ضحكت وقالت : طيب بسرعه احسن حاسه هتبدا المعركه دلوقتي
كرم اتجه إلي عز وأمسك يده وهو. يسحبه خلفه
يالي يا حبيبي عشان نشوف الاوراق علي ما يجهزوا
عز مازال ينظر إليها وهو.خلف كرم
و كانت كاذالك سيلان
بعد وقت. خجرت سيلان مع كرم وعز ونسرين الي منزلهم
وعدا اليوم بدون احداث فقط شجار سيلان وعز
في صباح اليوم الثاني ذهبت سيلان الي منزل والدها
كما وعدته وعندما دخلت الي المنزل اه يا حيوان هتخىب الدنيا كان هادي
قالت بستغراب : هو مافيش حد يعني البيت هادي و نظرت في ساعه يدها فا وجدت الساعه ٨ صباحا
حكت جبهتها : اه صح لسا مش بيقوموا دلوقتي ذهبت الي غرفه والدها و لكنها سمعت احد يتكلم من المطبخ
اتجهت الي المطبخ وهي تحاول لا تصدر صوت عندما سمعت ليلي تتحدث بعصبيه
ليلي بغضب : احمد انت عايز تفضحنا وتبوظ الخطط الي عملناها يعني ايه عايز تشوفني دلوقتي انت اكيد مجنون
احمد : اخر مره هقولك تعالي حالا والا هكشف كل حاجه بينا قاله كلماته واغلق الخط
ليلي بغضب : اه يا حيوان هتخرب الدنيا بسبب تهورك
انا لازم اروح له و الا هيبوظ كل خططنا و نسر هيعرف الحقيقه
شهقت سيلان عندما استعملت الي حديثها وكتمت فمها. علي الفور وهي تحاول تتخبي
ليلي بعصبيه طلعت الي غرفتها
سيلان ركضت الي سيارتها وركبت وهي تنتظر ليلي أن تخرج
بعد دقائق خرجت ليلي وهي تخبي وجهها بحجاب
وركبت تاكسي
وبعد وقت وصلت ليلي الي شقه صغيره في مكان مهجور
ومازالت تراقبها سيلان ببطئ حتي لا تلاحظها ليلي
فتحت ليلي الباب ودخلت ولم تعلقه بسبب عصبيتها
سيلان دخلت خلفها وهي تتخبي جيداً وهي تراها تصفع
ذالك علي وجهه
ليلي بغضب : انت اتجننت عايز تبوظ خططنا الي بقالنا اد ايه بنجهز لها و بعد ما وصلنا ليه حضره الاستاذ. عايز يخربها
لف ذراعها خلف ظهرها : اوعي ترفعي ايدك مره تانيه. يا ليلي بعدين وحشتيني قولتلك خليكي معايا امبارح وانتي الي مرضتيش
صرخت سيلان تلقائي عندما فهمت مقصد حديثه وبعدها وضعت يدها علي فمها بسرعه وهي تحاول انا تهرب
ولكن سمعها احمد وليلي ويتتتبع بقلم ياسمين سالم
روايه خائن_الوعد
اسفه علي كان عندي دور برد والله اظن عارفين الجو يالومين دول مقلوب وعوضكم اهو و البارت كبيير
يالوا شجعوني بقي كدا ب كومنتات خلوه زيكم وايه توقعاتكم
سلااام
متابعه وتفاعل لصفحة هالة القمر ليصلكم الجديد لايك وخمس ملصقات
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية خائن الوعد) اسم الرواية