رواية غصون الورد الفصل الحادي عشر 11 - بقلم يارا احمد
Part11
بسمله هزت راسها وحطت القهوه وراحت الشاب اخد القهوه وفجاه ادلقت عليه قام بسرعه وقال باسف
-اسف يعمي
عبد الرحمن قام وقال بقلق
-انت كويس يابني..مؤيد روح خده على الحمام
مؤيد هز راسه
-اتفضل معايا..راحو الحمام بسمله بهدؤ
-يلا يغصون
غصون بغيظ
-اوففف من الناس المش بتفهم دول هو انا وشي وش جواز غصون بصت على نفسها في المرايا وهي لابسه فستان زيتوني وطرحه بلونه قعدت تظبط حجابها
تالين ضحكت
-طالعه قمر
غصون بصت عليها
-مش ناقصاك هروح اندمه وارجع انام..راحت و شافت الشاب والبنت قاعدين بصت على الشاب كان عيونه عسليه و شعره اسود ودقنه خفيف وباين عليه حد مهم من ملابسه والبنت المعاه محجبه و لابسه فستان ازرق وعيونها لونهم بني حست شافتها قبل كده بس مش فاكره فين تالين و بيسان خرجو بصت على البنت والبنت بصت عليها بدهشه
-انتِ؟؟
تالين باستغراب
-الدكتوره حضرتك بتعملي ايـــــــه هنا!
الدكتوره بابتسامة
-جيت اخطب لصاحب جوزي..بصت على غصون و إبتسمت..ذوقه حلو الصراحه
الشاب ابتسم وهو ببص عليها
-سيبه يسمعك وهنتعلق قبل ما نوصل البيت يوعد
وعد ضحكت
-هو بتخاف من الاهبل ده يا يزن
يزن بمرح
-هنشوف مين الاهبل بعدين
غصون فهمت انه مش العريس اضايقت منه وقال في نفسها راحوفين ده
عبد الرحمن قام لما شافهم
-غصون حبيبتي روحي اقعدي هناك..أشار لها على كرسين بعيدين عنهم راحت من غير اعتراض وهي مصممه اول ما ينطق ترفضه لانها على اخرها قعدت وانتظرت وهو بص على عبد الرحمن
-اسف يعمي اتاخرت
-لا عادي روح اهي غصون هناك كده كده هترفض
ضحك
-مش يمكن انجح وانقبل بركاتك يحج..راح بتجاهها وهما قعدو وفضلو يتكلمو قرب منها وهي سمعت صوت خطواته وقبل ما يقعد كانت باصه على الأرض وقالت بجديه
-اسمعني انت مرفوض وانا مش عايزه اي علاقات حاليا بصفي العندي مش ناقصه حد جديد في حي..
قعد وحط رجل على التانيه وقال ببرود
-ومين قال اني حد جديد حياتك؟
رفعت عيونها بصدمه
-د..دكتور يزيد؟؟انت بتعمل ايـــــــه هنا
يزيد ببرود
-بقفل الموضوع مش انا قولت هتصرف؟
غصون كانت مش قادره تنطق من الصدمه بعدها قالت بصدمه
-تقفل الموضوع ازي يعني!!انت اتجننت انت عارف ده جواز ازي تفكر كده لا اكيد ضارب دماغك اليوم انا مستحيل اقبل بانو الجواز يتم
يزيد بتسليه
-يبقا نشوف رايهم لما يعرفو انك مريضه بالكانسر
غصون لسه مصدومه
-ا..انت بتهددني؟انت اك..
يزيد قرب منها ودق على الطاوله البينهم باصابعه وكمل بهدؤ
-انا مش بهددك بقلك الحل الوحيد لمصيبتك يغصون انتِ لو مش عايزاهم يعرفو قبل ما تظهر الأعراض ده هو الحل الوحيد هتجوزك واعالجك
غصون دموعها نزلو
-لدرجادي شايفني رخيصه هقولك اه مثلا لا مش موافقه انا مستحيل اوافق على جوار مش متكامل انت ملكش ذنب ولا دخل علشان تعمل كده
يزيد وهو بجز على اسنانه
-هو انا قولت عايز رايك؟هتوافقي يعني هتوافقي وهتعالجي غصب عنك انا كان ممكن اسيبك لو مش دخلت وعرفت ابوك مين لكن بعد ما شفته احلمي اني اسيبك تموتي بدون ما اعمل المستحيل علشان اعالجك يغصون انا مستحيل اسيب ابوك يتوجع بسبب فقدانك وانا قاعد اتفرج مستحيل اسيبه ينكسر بسببك فلازم تفهمي انك هتوافقي غصب عنك علشانه علشانهم وعلشان نفسك فاهمه ولا اعيد..غصون سكتت..السكوت علامة الرضا..قام..أمسحي دموعك وقولي انك موافقه وانا هستجعلهم بقدر الإمكان علشان اول ما نتجوز هنسافر واعالجك بعيد عنهم ماشي
#بقلمي_يارا_احمد
بصت على عيونه وسالته بضعف
-انت ليه بتعمل معايا كده
يزيد بهدؤ
-علشان باباك وعلشان رغد يا ريت تسيبي الاسئله لبعد الحواز كفايه علينا كده..غصون مسحت دموعها بسرعه قبل ما حد يشوفها ويزيد راح وهي وراه مؤيد قرب منها بسرعه وسال بقلق
-غصون حبيبتي مالك؟
غصون بابتسامه
-لا مفيش يحبيبي
يزيد ابتسم وقعد على كرسي لوحده وقال بمرح
-يلا يعمي اسالها
عبد الرحمن ضحك
-ماشي يعم اصبر..بص على غصون بحب..حبيبه بابا قرارك ايـــــــه بصي انا مش عايزك تقوليلي الي تشوفه يبابا لاني عايزك تختاري بنفسك لانو دي خطوه مهمه في حياتك يغصون رايك ايـــــــه في يزيد
غصون بصت عليه ولقته مركز عليها ونظراته بتهددها بصت على عبد الرحمن بابتسامه
-انا موافقه يبابا انا ارتحت لدكتور يزيد اوي
كلهم انصدمو من اجابتها خصوصا مؤيد فسالها ولاول مره ميعرفش هي بتفكر في ايه
-متاكده يغصون؟
ردت بابتسامه
-اه يمؤيد متاكده
عبد الرحمن بص على يزيد و شافه مبسوط ابتسم
-طب على بركه الله..كانو مصدومين بس باركولهم يزيد بص على مؤيد
-هو انا عندي طلب كان نفسي يوم ما اخطب اقرا سوره بحبها وبما اني سمعت انو تلاوتك حلوه عايزك تقرا السوره بصوتك
مؤيد استغرب طلبهربس محبش يحرجه
-من عيوني بس عايز سوره ايـــــــه؟
يزيد براحه
-يوسف سوره يوسف معرفش بعشق قصته بعشقها اوي
مؤيد بص على غصون المصدومه وابتسم واطمئن عليها وحس انو يزيد فعلا المناسب ليها بص على يزيد وتلاء سوره يوسف غصون إبتسمت بعدها بصت على تالين الباصه على مؤيد وعيونها بلمعو يزيد بص على عبد الرحمن
-انا هجي المره الجايه واجيب الشبكه وهيكون معايا عيلتي واحدد ميعاد كتب الكتاب اصلي مش بقدر استنى وللازم نتجوز بسرعه لاني مسافر وعايز غصون ترافقني في سفري
عبد الرحمن بص عليه
-بص ييزيد انت عارف انك بالنسبالي ابني الكبير بس ده مش هيسيبني اتسرع
يزيد بتفهم
-ماشي يعمي بس بتمنى كتب الكتاب ميتاخرش
مصطفى ساله باستغراب
-صحيح قلي يا يزيد انت و غصون اتلقيتو فين؟
يزيد بابتسامه
-اصل انا معيد في كليتها
-هااا ماشي
يزيد بص على عبد الرحمن
-طب عندي طلب اخير هو مش طلب ده للازم يتحقق
عبد الرحمن برفعه حاجب
-والله وايـــــــه هو ان شاء الله؟؟
يزيد بص عليه وقال بغيره
-غصون للازم تلبس النقاب للازم سامعني يعمي
غصون كانت بتبص عليه بصدمه وفكرت انو تمثيله مدقن لدرجه انها هتصدقه مؤيد قعد جنبه بجهه اليمين و مصطفى بجهه الشمال وربتو على كتفه
-ده انت من النهارده اخونا
غصون بصت عليهم بصدمه مؤيد بص عليه
-انا معرفش هي مستنيه ايـــــــه دي ليها اسبوع ومش لبسته ليـه مش عارف
مصطفى بضيق
-والله انا كمان مش فاهمها
يزيد بضيق
-تعالو نحبسها ونرتاح
غصون بصدمه وهمس لتالين
-خديني غرفتي قبل ما اعمل جريمه فيهم
تالين وبيسان كتمو ضحكتهم وتالين بصت على عبد الرحمن
-عمي ممكن ندخل
وعد بصت على تالين
-دراعك لسه بوجعك
تالين بهدؤ
-شويا مش اوي بس هو تقريبا هيخف بعد شهر اصل الدكتور قالي كده
يزيد بص على دراعها
-قربي سيبني اشوفه
تالين باستغراب
-لا ملهوش داعي
يزيد قرب منها ومسك دراعها وهي صرخت بالم و غصون قربت وزقته وقالت بعصبيه
-انت اتجننت
يزيد بقلق وهو ببص على تالين
-انتِ مين قالك الكلام ده!بص على وعد بعصبيه..ازي بتشخصي غلط يوعد دراعها محتاج عمليه
وعد بقلق
-بس انا مش شخصت ييزيد انا ضمدته مش اكثر
يزيد بعصبيه
-وحتى لو كده مفروض تعرفي شغلك كويس
يزن قام بضيق
-يزيد انتب..
يزيد بعمل اشاره بايده انه يسكت
-انت أخرس خالص مش ناقصك..بص على تالين..مين الكشف عليك؟
تالين بالم
-دكتور في كندا انا معرفش حصل حادثه ولقيت نفسي في المستشفى و دراعي كده وهو قالي انه هيكون كويس مع الوقت شهر بالكثير وكل الالم هيخلص
يزيد بسخريه
-وطبعا حضرتك استهونتي بالموضوع ومش كشفتي تاني..بجد معرفش الناس بتحب تهمل حياتها ليـه!كان بتكلم معاها بس غصون فاهمه انه بقصدها غصون قربت من تالين وقالت بقلق
-لسه بتوجعك؟
تالين بالم
-شويا
غصون بصت على يزيد بعصبيه
-انت ليـه عملت كده
يزيد بص عليها
-كنت عايز اتاكد منه ودي الطريقه الوحيده بما انو مفيش جهاز في ايدي..بص على تالين..اتفضلي معايا على المستشفى كل ما عجلنا الجراحه كان لصالحك
تالين بقلق
-هو الموضوع خطير كده؟؟
يزيد بهدؤ
-فوق ما تتخيلي..بص على وعد و يزن..بتعملو لسه عندكم روحو جهزو غرفه العمليات لحد ما اجي
وعد بصت على يزن المضايف مسكت ايده وسحبته وهي بتهدي فيه عبد الرحمن بقلق
-طب هي هتكون كويسه
يزيد بابتسامه
-طبعا هتكون كويسه يعمي انا هعمل باقصى جهدي المهم حضرتك متقلقش واطمئن..يلا يانسه
غصون مسكت ايد تالين
-هروح معاك
مؤيد قام هو ومصطفى
-نحن كمان هنجي..بابا اتصل على عمي حسن وقاله هو وساره وتعالو سوا مصطفى رما مفاتيح العربيه لابوه
-انا هروح معاهم كمان وانتو اللحقونا
بروحو و غصون بتركب ورا ومعاها مؤيد و تالين وهي قاعده في النص وتالين داخله في حضنها و بتوجع اوي ويزيد كان بسوق بسرعه وصلو و غصون سندت تالين لجوه و وعد اول ما شافتهم قربت منهم وسندتها مع غصون ودخلوها غرفه العمليات غصون دموعها نزلو وهي بتبص على تالين..تالين بصت عليها بحب
-ا..اوعدك يغصون اول ما اخرج من هنا واروح البيت هتحجب..نامت بسبب المخدر و وعد طلبت من غصون تفضل بره غصون كانت هتخرج ويزيد دخل وبص على دموعها وقال بحزن
-هتكون كويسه انا بوعدك امسحي دموعك و روحي ادعيلها يغصون
غصون مسحت دموعها وراحت وهو بدا العمليه و معاه و عد و يزن غصون كانت بره بصت على مصطفى بعدها بصت حولينها ومش لقت مؤيد
-فين مؤيد؟
مصطفى بحزن
-راح الجامع..دي اول مره اشوفه بالحاله دي حساس انه متوجع بجد
غصون مش ردت وفضلت تدعي انو تالين تكون كويسه ساره و حسن كانو جارين بسرعه و وقفو لما شافو غصون ومصطفى وساره جرت عليهم واهل غصون وراهم
ساره بدموع
-غصون تالين حصلها ايـــــــه!!غصون حضنت ساره علشان تهديها
حسن قرب منهم وكان هيقع بس مصطفى سنده بخوف
-عمي عمي مالك حصلك ايـــــــه!!
ساره بخوف
-بابا بابا مالك؟
عبد الرحمن قرب منه
-تعال يمصطفى اسنده بسمله نادي على دكتور بسرعه
راحو والدكتور جا وقالهم انو ضغطه نزل و للازم يرتاح
عبد الرحمن بص على غصون
-روحي انتِ وخليك جنب ساره وانتظرو تالين انا و امك هنخد بالنا منه
-ماشي يبابا..اخدت ساره بره وهي مش وقفت عياط وغصون بتحاول تهديها ومصطفى قاعد على الكرسي بتعب يزيد خرج غصون جرت عليه وقالت بدموع
-طمني يدكتور عامله ايـــــــه هي كويسه صح العمليه نجحت
يزيد بابتسامه
-نجحت يغصون وهي كويسه شويه وهنقلها غرفه عاديه متخفوش عليها ماشي
•تابع الفصل التالي "رواية غصون الورد" اضغط على اسم الرواية