رواية صدفة غير متوقعه الفصل الحادي عشر 11 - بقلم نور محمد
روايه صدفه غير متوقعه
الفصل الحادي عشر
ريان: " لا يا نور مستحيل
نور كانت خلاص بتفلت من ايد ريان وخلاص هتسيب ايده بس فاجأه
اللعبه توقفت في اخر لحظة
ريان فك الحديده الي كانت مسكه بايد و الايد التانيه كان ماسك بيها نور علشان يعرف يرفعها علشان مكنش عارف يرفعها بايد واحده
و حاول يرفعها بكل قوته
لحد ما نجح في ذلك
ريان بقلق وخوف: " انتي كويسه
نور وهي بتنهج ومش قادره تاخد نفسها
اه الحمدلله
ريان بقلق: " تحبي نروح المستشفى
نور بتعب: " لا انا عايزه اروح
كملت بخوف كنت فاكره ان خلاص دي نهيتي
ريان بخوف: " متقليش كده الحمدلله عدت علي خير اهم حاجه انتي كويسه ولا نروح لي دكتور
نور: " لا مش محتاجه انا بس عايزه اروح
ريان بتنهيده صعبه: " حاضر هنروح دلوقتي
ريان حمل نور ورح لي العربيه
نور باحراج: " يا ريان نزلني الناس بتتفرج علينا
ريان: " يعني هما متفرجوش عليكي وانتي بتقعي
نور بكسوف: "يا ريان اخلص
ريان: " تؤ تؤ
نور كانت تعبانه مكنتش قادره تجادل معاه
-----------
عند تقى و بانه
تقى: " يااا اخيرا وصلنا
بانه: " دلوقتي بقي هتعرف هما في اني فندق منين
تقى: " ماتكلمي سيده اللواء واحنا هنعرف منه
بانه: " تصدقي صح ده ايه الذكاء الي انا في ده
تقى: " طب يلا ياختي خلصيني علشان نلحق نروح علشان انا هموت وانام
بانه: " علي الاساس انك منمتيش في الطياره
تقى: " انا كنت مريحه بس و كمان هو في حد برضوا بيعرف ينام وهو قاعد
بانه: " والله !
الي يشوفك وانتي بتقولي كده ميشوفكيش وانتي نايمه زي الغيبوبه في الطياره
دي موظفه وهي بتصحيكي علشان تقولك تربطي الحزام مكنتيش بتصحي
وكمان انتي لي مربطيش الحزام اول لما ركبنا الطياره
تقى: " ايه ده هو لازم اربطه
بانه: " اه لازم
تقى: " بقولك ايه متقرفنيش انا اول مره اصلا اركب
ويلا خلصي رني علي اللواء
بانه: " ما تتصلي انتي
تقى: " واشمعنا انا
بانه: " اخلصي يا تقى مش معايا رصيد
تقى: " خلاص ياختي مش عارفه انتي خايفه لي هياكلك يعني لو اتصلتي بي
بانه: " انا مبخفش من حد انا بس مش قادره اتكلم
ويلا اخلصي
تقى: " امري لله
وبالفعل اتصلت
تقى: " السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سيده اللواء: " وعليكم السلام
وصلتوا
تقى: " اه وصلنا بس مش عارفين هما في اني فندق
سيده اللواء: " في فندق ...... بس خلوا بالكم لا تتكشفوا انتم رايحين هناك علي انكم سائحين وجايين تبع السياحه ياريت ميكنش في أي غلطه
تقى بثقه: " متقلقش يافندم ثق فينا
اللواء: " انا واثق فيكم
انا عارف ان انتم قدها
ويلا سلام بقي علشان تلحقوا توصلوا
تقى: " ماشي سلام
بانه: " هاا قالك العنوان
تقى: " أه قالو
يلا نمشي
بانه: " يلا
---------
وصلوا قدام الفندق
ريان: " هتقدري تنزلي ولا اشيلك
نور: " لا طبعاً تشيل مين انا هنزل لوحدي
ريان باستفزاز: " برحتك انتي الي خسرانه
نور: " انا مش هرد عليك
نزلت من العربيه
نور: " انت مش هتنزل ولا ايه
ريان: " لا هعمل مكالمه وبعدين هحصلك
نور: " تمام سلام
ريان: " ولا اقولك استني علشان انتي اصلا بتمشي بالعافيه استنيني اخلص المكالمه وبعدين نطلع مع بعد
نور: "هما خمس دقائق و همشي خلصت بقي مكالمتك مخلصتش همشي
ريان: " ده ايه التحكمات دي انا غلطان يعني اني كنت عايز اسعدك علشان تعملي فيا كده
نور بتعب: " يابني انا تعبانه وانت معندكش دم متعمل المكالمه دي فوق
ريان بتنهيده بعد لما لاحظ عليها التعب: " الشبكه مش كويسه فوق
بس علي العموم خلاص هطلع معاكي وبعدين ابقي انزل اعمل المكالمه
نزل ريان من العربيه وسند نور
-------
Toka: "the driver, is this the hotel?
تقى:" للسواق هو ده الفندق
السواق: " Yes, it is
السواق: " نعم هو
Toka: " Okay, thanks
تقى: " تمام شكرا
نزلوا من السياره
ودخلوا الفندق
تقى: " ياااا اخيرا وصلنا
بانه وهي ماسكه موبايلاها وبتصور : " المكان تحفه اوي بقولك ايه خدي صوريني عند النافوره الي هناك ده
تقى: " صبرني يارب
احنا مش جايين نتصور ا....
كانت لسه هتكمل جملتها بس وقفت فاجأه لما بانه راحت تقول لي بتاع الأمن يصورها جمب عربيه
لامبورجيني الي كانت مركونه جمب الفندق
تقى وهي مزهوله: " انتي بتعملي ايه
بانه: " بتصور
تقى: " والله تصدقي مكنتش شايفه
بانه بملل: " خلاص يا تقى يلا
كانت ماشيه فرحانه انها اتصورت جمب العربيه دي
لانها كان نفسها اخوها يجبلها العربيه بس هو منعها أنها تسوق عربيه من ساعه لما عملت الحادثه
تقى: " تعالي بقى نحجز الاوض
بانه: " يلا
راحوا لي موظف الاستقبال
Bana: " Hello, please, I would like to book two rooms.
بانه: " لو سمحت كنت عايزه احجز غرفتين
Adam, I'm sorry, there's only one room.
ادم. انا اسف . هناك غرفه واحده فقط
Bana: " No problem
بانه: " خلاص مفيش مشكله
تقى: " ايه ده إن شاء الله اومال انا هنام فين
بانه: " يابنتي مهو قال مفيش غير اوضه نبقي ننام فيها انا وانتي
تقى بضيق: " مش بحب انام جنب حد
بانه: " صبرني يارب انتي يعني عندك حل تاني
تقى: " اسئلي كده الغرفه دي دبل ولا سنجل
Bana: " Is this room double or single?
بانه: " الغرفه دي دبل ولا سنجل
Adam: " Double
ادم: " دبل
بانه: " ارتحتي كده ياستي
تقى: " اه
Bana: " How much is the room?
بانه لي موظف الاستقبال: " تمام بكام الغرفه
Adam. $300 a day.
بانه: " نعم
تقى: " خلاص يا تقى مهو اصلا الحكومه
هما الي هيدفعوا مش احنا
مش اللواء قالك أن كل المصاريف عليهم
وهما هيبعتولنا الفلوس
بانه: " اه صح تصدقي نسيت
تقى: " طب يلا ادفعي علشان عايزه اطلع ارتاح وخدي فلوسي اهي كمان معاكي اه صح احنا اصلا هنحجز كام يوم
بانه: " اسبوع تقريباً
تقى: " يعني كده هندفع 2100 دولار
بانه: " تقريبا
يلا هاروح ادفع بس والله لاخد كل الفلوس الي اخدوها مني دي من الحكومة
Bana : " I want to book for a week
عايزه احجز لي اسبوع
Adam. Okay, please
ادم: " اوكي اتفضلي
دفعت بانه الفلوس وراحت هي وتقى الغرفه بتاعتهم
بانه فتحت الباب ودخلت
بانه: " حمد الله على السلامه
تقى: " الله يسلمك
انا هخش اخد شاور وبعد كده هخش انام
بانه: " انا بقي جعانه هنزل اجيب اكل واجي
سلام
تقى: " سلام
بانه خرجت
وهي نازله خبتط في حد
بانه: " مش تفتح يا جدع انت
كان الشخص مديها ضهره اول لما لف بصتلوا بصدمه
الاتنين بصوا لي بعد بصدمه
وقالوا في نفس واحد
انت. انتي
فهد بصدمه انتي بتعملي ايه هنا
بانه: " نفس الي انت بتعملوا هنا
فهد: " مش فاهم
بانه: " تبع المهمه
فهد بصدمه: " ازاي
بانه باستفزاز: " زي السكر في الشاي
فهد: " بقولك ايه مش ناقص خفه دمك دي
ازي اللواء مقاليش حاجه زي دي
بانه: " عادي يعني هو يقولك اصلا ليه
فهد: " يمكن مثلا علشان انا القائد بتاعك
بانه: " مش مبرر
فهد: " والله
كمل بسخريه و ياترى بقي ريان يعرف ولا هو كمان ملوش حق إنه يعرف
بانه بتوتر: " هااا لا لسه هقولوا وكمان مش هيمانع يعني
فهد: " والله
طب تمام هروح تقولوا بقي هشوف هيمانع ولا لا
بانه: " لا استني انت قموص كده لي
ده انا كنت بهزر معاك
فهد وهو رافع حاجب: " والله
قلبتي كتكوت كده لي
بانه: " علي فكره انا مش بخاف من حد
فهد: " مهو واضح
بانه: " بقولك ايه انا مش قادره اناهد
كملت باستفسار تعرف مكان هنا بيبيع اكل
فهد بسخريه: " بيبيع
انتي جايه تتسوقي في الفندق ولا ايه
بانه: " انت بتتريق لي
وكمان انت فهمت غلط انا عايزه مكان اروح في اشتري اكل
فهد: " طب متطلبي اكل ولا الفندق مش عاجبك
بانه بعفويه: " اه مش عاجبني انت عارف الاوضه هنا بكام في الليله
فهد: " اكيد عارف
وطبيعي يكون للسعر ده انتي عارفه الفندق يبقي بتاع مين
بانه: " مين يعني ساويرس
فهد بسخريه: " لا بتاع تاجر سلاح
بانه: " علي نفسه المهم انا جعانه اتفضل بقي جيبلي اكل
فهد: " هو انا خلفتك ونسيتك
بانه: " علي فكره من الشهامه و الرجوله انك تعمل كده مع بنات بلدك
وكمان انا اخت صحبك برضوا
فهد: " خلاص انتي هتشحتي
اتفضلي قدامي في مطعم قريب من هنا
بانه: " بيبيع ايه
فهد: " بيبيع
هي الكلمه دي لبانه في بؤق
بانه: " قصدي يعني بيعملوا اكل ايه
يعني افرد بيعملوا بلحمه حمير او بياكلوا خنازير مش لازم نعرف
فهد: " او بيعملوا الاكل بالوسكي
بانه: " شفت يبقي لازم نتاكد يلا بقي علشان انا جعانه
فهد: " يلا ياختي قدامي
------
عند نور
كانت بتصلي وتحمد ربنا انها جت علي قد كده
خلصت صلاة ونامت
عند ريان
ريان وهو بيتكلم في التلفون
ريان: " طب كويس انهم اجلوا معاد التسليم
زين: " ليه انت مكنتش فاضي ولا ايه
ريان: " لا حصل حاجه كده فمكنتش هعرف اجي
زين: " حاجه ايه
ريان: " مش مهم الموضوع خلاص عدى علي خير
المهم انا هقفل دلوقتي بقي علشان الحق انام
وكمان علشان ابقي فايق بكرا في التسليم
انت هتيجي بكرا صح
زين: " اه معاد الطياره بكرا
ريان: " توصل بالسلامه
يلا سلام انا بقي
زين: " سلام
قفل مع زين وبعدين طلع اوضته هو ونور
فتح الباب ودخل شافها نايمه
فضل يبصلها شويه وفضل يتخيل لو مكنش لحقها
كان هيحصلها ايه
كان ممكن متكنش معاه دلوقتي
نفض الافكار دي من دماغوا وبعدين استلقي بجانب نور
--------
بعد فتره من الوقت وصلوا لي المطعم
فهد: " هتطلبي ايه
بانه: " امممم عايزه نجرسكو
فهد: " تمام
نده علي الويتر
فهد: " عايزه اتنين نجرسكو
الويتر: " تمام حاجه تاني يافندم
فهد: " لا شكرا
بعد لما مشي الويتر
بانه: " انت لي طلبت زي
فهد: " وانتي مالك هتتحكمي في اكلي كمان انا كان نفسي فيها وطلبتها اكيد مش بقلدك يعني
بانه بصوت واطي: " مهو واضح
فهد: " بتقولي حاجه
بانه: " لا ابدا
فهد: " اه بحسب
بانه: " هو الراجل اتاخر لي
فهد: " يابنتي احنا لسه طلبين انتي عايزه اول لما تطلبي علي طول يخش يجبهالك ويجي
بانه: " المفروض
فهد: " صبرني يارب
بعد فتره من الوقت جه الاكل
بانه: " يااا اخيرا
سنه علشان تجيبوا الاكل
الويتر: " احنا اسفين يا فندم علي التاخير
فهد باحراج: " خلاص محصلش حاجه
فهد: " يلا ياختي كلي وياريت بسرعه علشان نلحق نروح ننام علشان اليوم بكرا طويل
بانه: " اه صح انا عايزه اعرف كل حاجه حصلت هنا من يوم ما جم ريان ونور
فهد: " ليه
بانه: " ليه ايه هو انا مش معاكم يعني
فهد: " اه صح انتي جيتي هنا ازي لوحدك
بانه: " ليه شايفني صغيره يعني محتاجه حد كبير اروح معاه
وكمان انا مجتش لوحدي انا جيت مع تقى
فهد: " الله
هي تقى كمان معاكي وكمان زين جي بكرا
هي كده كملت
بانه: " لا كانت ناقصه مراد و تمارا
فهد: " لا مهو مراد هيجي في الاخر لما نقبض علي العصابه
اومال كنا بنضربكم لي علشان في الاخر تقعدوا في البيت
بانه: " ايوه انتم اصلا كنتم مقعدنا في البيت
واخدتوا نور بس
احنا اللي روحنا قولنا لي اللواء غير كده كنا زمنا دلوقتي قاعدين في البيت
فهد: " لا اللواء كان هيطلبكم بس انتم اللي استعجلتم
انتي فاكره لما تروحي تقوليلوا انك عايزه تيجي هيقولك روحي
بانه: " يعني هو كان هيجبني هنا من غير حته لما اقولوا
فهد: " ايوه بس انتم المفروض مكنتوش جيتوا دلوقتي انتم كان المفروض تيجوا مع مراد
بانه: " اهه انا كده فهمت
انا برضوا استغربت إنه وافق كده علي طول
فهد: " علشان انتي هبله
بانه: " انت الي اهبل
فهد: " بذمتك دي حاجه تتصدق
قال علشان انتي قولتيلوا فهو وافق كده علي طول
ربنا يشفي
بانه: " ويشفيك
فهد: " يارب ياختي
خلصتي اكل ولا لسه
بانه: " هو انا لسه كلت حاجه
فهد: " طب كولي ياختي
الاكل دي هيكفيكي ولا تحبي اطلبلك اكل تاني
بانه بصدمه: " قصدك ايه
فهد: " ولا حاجه
بانه: " قاصدك اني مفجوعه
فهد: " لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
يابنتي هو حد كلمك
كلي يا بانه كلي ربنا يهديكي
بانه بهمس لي نفسها: " ايه العبيط ده يقولي الاكل هيكفيكي ولا لا وبعدين يطلعني انا المجنونه في الاخر
بعد فتره من الوقت انتهوا من تناول الطعام
وراح فهد يحاسب
وبعدين خرجوا
ركبوا العربيه
في العربيه
فهد: " انتي جيتي امتي
بانه: " انهارده
فهد: " مانا عارف بامراه بيبيعوا اكل هنا
انا قصدي جيتي علي الساعه كام
بانه: " علي الساعه تمانيه تقريبا
بتسأل ليه
فهد: " لا عادي كنت عايز اعرف بس
بانه: " ا...
بانه كانت لسه هنتكلم بس وقفت فاجأه لما سمعت صوت ضرب نار
يتبع....
بقلم نور محمد
•تابع الفصل التالي "رواية صدفة غير متوقعه" اضغط على اسم الرواية