Ads by Google X

رواية عشق الصعايده الفصل الثاني عشر 12 - بقلم أميرة محمد

الصفحة الرئيسية

   

رواية عشق الصعايده الفصل الثاني عشر 12 - بقلم أميرة محمد


الفصل الثاني عشر🦋
                                    
                                          
حل الصباح.
وكان سالم بالخارج يستقبل جميع المعازيم ويدخلهم للغداء 
وكان الحاج نعمان والحاج صالح مع المعازيم بالداخل
بينما جاسر كان يشرف علي التحضيرات بنفسه.

وبالداخل كانت الحاجه نجاه والحاجه انتصار تستقبل النساء 
ذهبت الحاجه نجاه وجائت بصينيه مليئه باالحوم وذهبت لغرفه بناتها.
دخلت الغرفه وجدت ليله استيقظت وتصلي 
اما هدي فكانت بالحمام وضعت الصينيه وذهبت واغلقت باب الغرفه وعادت لهم انتهت ليلي وصبحت علي امها
قائله 
«صباح الخير يمه تاعبه نفسيكي لي وجايبه الوكل بنفسك»
 فقالت لها 
«عشان عايزاكو ف موضوع اكده بعد ماهدي تطلع كلي انتي كويس اكده لغايه ماتطلع هدي»
 فقالت 
«لاه تطلع وناكلو سوا محبش اكل لوحدي إني»
فخرجت هدي وصبحت علي امهاا وقالت
« ابااااه يمه احسن حاجه عملتيها جايمه ميته من الجوع وذهبت لتاكل»
 فقالت لهم الحاجه نجاه 
«عايزاكم اكده تاكلو منيح جوي لاجل تصلبو طولكم اليله طويله جوي ومهتلحقوشي تاكلو تاني»
انتهو من الأكل وغسل ايديهم 
فقالت لهم الحاجه نجاه
« تعالو اهنا جاري»
 فجلسو بجانبها فبدأت هي الحديث
 اليله ديااا غير كل لياليكو انتو دلوجت متجوزين وملزومين منكو رجالتكو 
يعني اكده الواحده جوزها تخليه تاج راسها وراجلها ويجولك علي حاجه تجولي نعم وحاضر متعصهوشي ف كلمه ولا تعارضيه ف شيء 
يجولك شرقي تشرقي غربي تغربي 
تهتمو اكده بنفسكو يعني ف اوضتكو تكوني حاجه تاني واصل
لاجل ميبصش لغيرك تلبسي وترجصي وتدلعي ف جوزك ديا حقو
ام جوزك ديا امكو التانيه تجوليلها نعم وحاضر والاهم اليليه دياا ما انتوش اول بنات هتتجوز يعني الي هيوحصل معاكو حصل مع غيركو الموضوع بسيط كيف شكه الابره متجعدوش تتدلعو دلع ماسخ جوزك جالك يالي تمشي معاه بسكات والاهم متخشبيش جسمك سيبي جسمك لاجل ماتتالموشي اني مش رايده فضيحه ودلع ربع ساعه بالكاتير واسمع البشاره متوصلوش الموضوع لدخولي اني وحماتكو وانتو عارفين الي هيوحصل لما ندخل الاوضه 
والي هتتعب جوزها وتتدلع اكده قسما عظما لاكون داخله مسكهالو اني بيدي وهتكون دخله بلدي 
هتدخلو الاوضه تغيرو خلاجاتكو وتصلو ركعتين لله وتسيبو نفسكو لراجلكو هو هيعمل الازم كل هذا وليلي تستمع برعب من امها وخوف»
اما هدي فكانت ف عالم آخر تقول مع نفسها 
«لاه سالم مهيلمسشي حد غيري واصل مهيحصلشي 
طيب اني كيف ماهخليشي جاسر ييجي عندي واصل»

ف انهت امهم الحديث 
«مش رايده واحده فيكو تعصبني وانتو عارفين عصبيتي جوي جوي وربنا يبيض ليلتكو وتركتهم وذهبت»
دخلت ليلي للاستحمام فبعد قليل بدايه وضع الزينه 
اما هدي فبعد دخول ليلي اخرجت شيء من تحت الوساده ونظرت اليه وعات بالذاكره للفجر بعد نوم الجميع قامت ورمت لحاف لتغطيه وجهها وذهبت لدجال وقالت له
« عايزه حاجه تخلي العروسه رافضه عريسها يجرب منيها ليله دخلتها وتكون لا طيقاه ولا عايزاه»
 واخرجت رزمه مال من عبها ف اخذ منها المال واعطاها زجاجه وقال لها ديا تحطهولها ف ميه ولا عصير يكون هتشربو ف اخذته وذهبت سريعا ووضعته تحت وسادتها ونامت 
دخلت زهره ف ارتجفت وخبت يديها خلفها فقالت لها 
«الف مبروك ياعروستنا ربنا يبيض ليلتك امكو بعتالكو عصير مانجه مهتمه فيكو ستي نجاه لاجل ليلتكو»
 وخرجت فتنفست هدي براحه ونظرت الي باب الحمام فوجدت صوت الماء ما زال موجود فنظرت للعصير وذهبت اليه وضعت محتوي الزجاجة داخل واحده وحركتها ومسكتها بيديه للحظه خروجها............... 
خرجت ليلي من الحمام ف ابتسمت لها هدي وقالت
« خدي ديا امك بعتهالك»
 ف اخذتها منها وكادت تشربها فجائت من ستضع لهم الزينه ف التفتت عليها هدي وسلمت عليها فجائت زهره وقالت «خدي ياهدي امسكي اكده معايا» 
فذهبت لها هدي اما ليلي فوضعت كوب العصير داخل الصينيه وسلمت علي الفتاه وعادت واخذت كوب العصير الأول وشربته وتركته بجانب الكوب الآخر ف اخذت هدي من زهره فساتين الزفاف وذهبت سريعا لتري كوب العصير فوجدته فارغ ف ابتسمت بنصر واخذت الكوب الآخر وشربته 
من حفر حفره لاخيه وقع فيها😂

انتهت ليلي من وضع زينه الوجه من كحل اسود عربي لرسمه عين جميله وبسيطه لاحمر شفاه جميل فكانت زينه الكون كلها حلت عليها كانت كالبدر في تمامه ف دخلت زهره وزغرطت وقالت« بسم الله ماشاء الله الله اكبر الله اكبر» 
فضحكت ليلي وارتدات فستان الزفاف كانت كاالحوريه النازله من الجنه فنظرت لها هدي بحسد من جمالها وقالت وهو سالم مهيقبلهاشي مثلا مفيش راجل عاقل ماهيحبهاشي
وانهت هدي وكانت جميله فدخلت عليهم امهم وانهالت بالزغاريط وارقتهم من العين والحسد 
...................... 
اما بالخارج ف انتهت الماده وذهب سالم وجاسر والجميع ليبدلو ثيابهم ف ارتدي سالم جلباب ابيض اللون ووشاح اسود وعمه بيضاء وارتدا ساعته ووضع برفانه وكان ف هيئه رجوليه كامله 
وارتدا جاسر ايضا مثله ونزلو لاسفل وبدأت اليله بالخارج لدي الرجال 
ونزلت العروستين لاسفل وبدأت حفله النساء وكانت من اجمل اليالي ف الصعيد اخذت الحاجه نجاه بناتها وادخلت كل واحده منهم غرفه زوجها وقالت لكل واحده منهم مستنيه البشاره وزي ماجولتلكو اكده.
........🦋🦋🦋🦋


                                  

google-playkhamsatmostaqltradent