Ads by Google X

رواية غصون الورد الفصل الرابع عشر 14 - بقلم يارا احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية غصون الورد الفصل الرابع عشر 14 - بقلم يارا احمد 

Part14
حطت ايدها على بقها علشان متضحكش وبصت عليه واتاملته بحب بعدها اتذكرت كلام غصون بغض البصر فنزلت عينها ونبهت نفسها بص على البلكونه بتاعتها
-هي مش نامت لسه؟مفروض ترتاح للازم اكلم غصون اسيبها تكلمها فون علشان تبطل سهر وتقفل الباب علشان البرداتنهد بضيق
وانت مالك يمؤيد سيبك في حالك يابني محدش قالك ادخل في حياتها..بص على غرفتها وابتسم..يا رب اهديها لطريقك واجعلها من المستقمين ومن ورثه جنه النعيم..دخل وقفل الباب تالين قلبها دق جامد بسبب دعوته وعيونها دموعو فضلت تعيط حست نفسها غلطت اوي في حياتها فضلت تعيط لحد ما نامت غصون اخدت ادويتها وكلامه بتردد في اودنها مش عارفه ليـهه بعاملها كده..الصباح جهزو وفطرو وخرجو وباب شقه حسن فتح غصون كانت هتنط من الحماس وعايزه تشوف تالين بالحجاب لانها مكنتش عارفه تلبسه اول ما ساره جابته علشان بسمله وبيسان دخلو ومكنتش عايزه تخرب المفاجاه ساره خرجت بصت عليهم بابتسامه
-صباح الخير..عاملين ايـــــــه؟
مصطفى بهدؤ
-صباح النور..الحمد لله كويسين
مؤيد كان هيسال عن تالين بس اتفاجا لما خرجت وهي لابسه فستان واسع شويه وحجاب غصون بصت عليهم بس مؤيد لفت نظرها اكثر انه كان زي العامل وقوف زمن مقدرش ينطق او يتحرك بص عليا بفرحه لمعه عيونه غصون وهي بتكلم نفسها
-باكد من لمعه عيونه انه فرح اكثر ما من لما قولتله اني هلبس النقاب حسيته زي انو حد قاله فلسطين اتحررت الأقصى رجع للمسلمين"ربنا يحفظ اهل فلسطين و ينصرهم"هو فضل مصدوم كده فقطع الصدمه صوت مصطفى المبتسم
-ربنا يثبتك يتالين
إبتسمت
-امين شكرا يمصطفى
بيسان جرت وحضنتها
-طالعه قمر
باستها على راسها
-محدش قمر هنا غيرك يبيسو..بصت على غصون باستغراب..مش هتقولي حاجه
غصون بدراما
-مقدرش انا فقدت النطق من جمالك مولاتي
تالين بغيظ
-لما تقعي في ايدي يغصون متزعليش
غصون ضحكت قربت وبيسو بعدت حضنتها وقالت بحب
-ربنا يثبتك يحبيبتي انا بجد مبسوطه علشانك اوي
تالين إبتسمت وهمست بحب
-كله بسببك اني شفت الصح شكرا يغصون
غصون بصت عليها وقالت بدراما
-هو انا اطول علشان جلالتك تشكريني كل دقيقتين يمولاتي
تالين ضربتها على ضهرها بخفه وقالت بغيظ
-انا هروح بدل ما اعمل جريمه من على الصبح
غصون بعدت عنها وقالت بضحكه
-متقدريش تقتليني اخويا حبيبي ضابط و حبيب قلبي شيخ يعني هتنسجني بعدها قصاص على طول
ضحكوا عليها الا مؤيد الواقف شارد بعدها نزلو تحت وكان هيركبوا وقفهم صوت بدر المعصب
-هو ايـــــــه السمعته ده غصون خطبت!!
مصطفى بص على البنات
-اركبو..ركبوا بص على بدر ببرود..وماله يعني لو غصون اتخطبت نهايه العالم؟
بدر مسكه من لياقه قميصه وقال بعصبيه
-طب انا؟مش كل مره اجي تقولي مش عايز اجوز اختي لسه صغيره!طب ليـه المره وافقت وانا بحاول معاك من سنين ومش وافقت
مؤيد زق ايده عن مصطفى وقال بتحذير
-اللزم حدودك يبدر علشان متشفش وشي التاني
بدر بعصبيه
-مش ناقصك يمؤيد فاحسن تخرس متتدخلش فيما لا يعنيك احسن لما اكلمك رد بعدها
مؤيد بعصبيه
-اظن الموضوع كله بعنيني
بدر بسخريه
-بجد مكنتش اعرف
مصطفى ضربه بوكس وعيونه بطلعو شرار
-لو كلمت اخويا كده اقسم بالله يبدر هتروح فيها..مسكه من رقبته وضغط عليها جامد..مش معنى اني ساكتلك تجي تطاول انا عندي خطوط حمرا وهي ابويا وامي واخواتي تتجاوزها بنهيك وبسيبك تودع الدنيا فاهم
مؤيد بقلق
-مصطفى خلاص سيبه هو هيموت على ايدك..بعد مصطفى بصعوبه اخده العربيه بص على بدر البحاول يخد نفس بحزن بعدها راح مع مصطفى كان معصب بيسان بدموع
-مصطفى انت كويس؟
غصون بصت عليهم وضحكت بصو عليها بضيق تالين باستغراب
-بتضحكي ليـه؟اتجننتي
غصون وهي لسه بتضحك
-على شكلهم اصلي اتذكرت مقالب بيسو ايام العيد
بيسان ضحكت
-ياه وحشوني اوي تصدقي
مؤيد فتح الباب
-انا هروح انام مع الف سلامه
ضحكوا عليه ومصطفى ضحك بصو عليه بحب مؤيد قفل الباب مصطفى مسح على شعر مؤيد وقال بجديه
-متسكتش لحد تاني فاهم
مؤيد بحزن
-فاهم
مصطفى بعد ايده وبدا يسوق وصلو بيسان بعدها ساره بص عليها قبل ما تخرج
-قولنا ايـــــــه بطلي عينه صحابك الزفته دي واوعا يكون في شعرايه بره
ساره ضحكت
-حاضر يبابا في حاجه تاني
مصطفى بص على ساعته
-لا غوري..راحت وقفلت الباب وهو ساق تالين لاحظت شرود مؤيد وحزنه بصت على غصون الباصه عليه
-ميدو
مؤيد ابتسم
-نبض قلبه
غصون ضحكت
-انا شايفه انك تبطل ده اصل مصطفى هيقلب العربيه
مصطفى ضحك
-حبيبي البفهمني
مؤيد برفض
-لا غصون حبيبتي انا صح؟
غصون بتفكير
-لحظه اشوف المصلحه مع مين النهارده
وصلو كليتها وبصو عليها بغيظ
-انزلي
ضحكت
-مبحبش لما تتفقو..بصت على تالين..اكيد زعلانه اني هفارقك
تالين ضحكت
-لا غوري وانتِ مطمئنه
-تف..كانت هتنزل بس تالين مسكت ايدها
-خدي بالك من نفسك يغصون
غصون إبتسمت
-وانتِ كمان..نزلت وقفلت الباب لوحتلهم وهما روحو لما دخلت شافت يزيد قربت منه وقالت بجديه
-دكتور عايزه اسالك
يزيد باستغراب
-اتفضلي
همست
-هو ممكن اصالح رغد بما اننا كده كده مسافرين بعد الجواز؟وهي اساسا بنت خالتك يعني مصيرها تعرف بجوازنا
يزيد ابتسم
-اه ممكن..دار ضهره..اصلا صعبتو عليا علشان كده عملت ده راح وسابها تبص على اثره وهي مبسوطه
-والله هو عنده انفصام بس انا بحب الشخصيه التانيه دي
راحت القاعه وتلقائيا دورت بعيونها على رغد شافتها قاعده لوحدها قربت منها وكانت هتقعد بس جات بنت ورغد سلمت عليها بابتسامه غصون لنفسها
-ايـــــــه ده البنت ما صدقت واستبدلتني ماشي يرغد..قعدت رغد بصت على غصون ولد قعد جنبها وهي حطت مسافه بينهم استاذنت من البنت وراحت سحبت غصون واخدتها لمدرج الكانت قاعده فيه غصون باستغراب
-في ايـــــــه يرغد
رغد بضيق
-اقعدي وانتِ ساكته يغصون بدل ما اطلع عصبيتي فيك
غصون قعدت وهمست
-هو انا من تالين لرغد عملت ايـــــــه في حياتي بس
رغد بصتلها بطرف عينها
-قولتي حاجه
-لا ابدا..بصت قدامها بحزن..اسفه على كل حاجه يرغد
رغد مش ردت والدكتور دخل فنتبهوا
عند مؤيد نزل وراح فتح لتالين الباب وبعد بسرعه تالين نزلت وبصت عليه وهو بدخل بسرعه وهي كانت بتبص عليه بصدمه مصطفى ضحك
-ده انتِ هتشوفي شيخنا اللطيف من النهارده أصله هيطير من الفرح
تالين بغباء
-ليـهه اليوم في حاجه مميزه حصلت؟
مصطفى ضحك بقوه
-تناسبو بعض..اتحرك قبل ما تتكلم تالين بصدمه
-قال ايـــــــه؟لا اكيد اتجنن زي غصون..دخلت و فدوه كانت بتنتظرها إبتسمت وحضنتها
-الحمد لله على السلامه..ميدو قالي بالحصل..كملت بفرحه وهي بتبص على الملابس..ربنا يثبتك يحبيبتي
تالين بابتسامه
-الله يسلمك..أمين يارب..كملت باستغراب
بس انتِ بتعملي ايـــــــه هنا؟
-ميدو قالي استناك واخدك بالي منك
تالين بدهشه
-هو في ايـــــــه..كملت بقلق..قوليلي هو مريض صح!طب الدكتور هزقه امس علشان عايز ينتقم مني بطريقه البتخوف دي؟ده انا خلاص هتجنن من اخوك ده وربنا
فدوه ضحكت بقوه وسحبتها لجوه
-لا هو مش مريض..هو من ناحيه هزقه يب اوي بس هو مش استسلم ومن ناحيه ينتقم منك ميدو مبنتقمش من حد..الود ده محدش بقدر يفهمه غيري و غير غصون
-طب اهتمامه الغريب ده هتفسيريه بايه؟
-لا دي عند غصون انا بحب اكتم على اخويا حبيبي
فارس جا
-ناديتني يحبيبتي
تالين ضحكت و فدوه بصت عليه
-لا بحكي عن ميدو
مؤيد باستغراب
-بتحكي عني ليـه؟
تالين مسكت ايدها
-يلا المحاضره هنتاخر..راحو بسرعه مؤيد بص على اثرهم باستغراب
-اتجننو
غصون زعلت لانو رغد مش اتكلمت او ردت عليها حتى بعد المحاضره قامت وخرجت من القاعه وهي زعلانه ورغد بضيق
-غصون الكافتيريا بالجهه دي يهبله رايحه فين؟غصون بصتلها باستغراب رغد قربت ومسكت دراعها..يعني سماح المرادي بس لو عملتي كده او مكلمتنيش اسبوع تاني هقتلك فاهمه
غصون دموعها نزلو ودخلت في حضن رغد وعيطت رغد بصدمه
-بتعيطي ليـه!
غصون مكنتش بتجاوب وبتعيط لحد ما هديت وقالت بصوت مرتعش 
-ا..انا بجد اسفه يرغد مش هعمل كده تاني
رغد مسحت دموعها وقالت بحب
-خلاص يغصون انا مبحبش دموعك دي..اصلا لو عملتيها مره تانيه هتكوني في المقابر
غصون ضحكت
-واثقه اصلا..فونها رن وكانت تالين ردت
لحقت وحشتك مش قولتلتك بتموتي فيني يتولي
تالين بقلق
-غصون انتِ معيطه؟
غصون بلعت ريقها بتوتر وقالت بمرح
-لا ابدا
تالين بحده
-بتكدبي كمان
غصون بخوف
-خلاص عيطت بس والله العظيم دموع فرح
تالين باستغراب
-دموع الفرح؟
غصون ضحكت
-اه محصلش طلعو من عيونك العسل دول دموع فرح؟
تالين بغيظ
-لا لاني مش هبله
غصون بغيظ
-انتِ قصدك انا هبله
تالين ضحكت
-تصدقي اه..طب سبب الدموع دي ايـــــــه؟
غصون بمرح
-تتذكري البيست بتاعتي القولتلك قصتها اهي اتصالحنا زي ما قولتي يعني سمعت كلامك يعني شوكولاته
تالين ضحكت
-والله يغصون انتِ مش بنتي الضايعه يعني
غصون بضيق
-ماشي يتالين سيبني ارجع البيت واكسر الدراع التاني
تالين ضحكت
-ماشي نشوف..انا مبسوطه انك مبسوطه ربنا يديم المحبه بينكم يحبيبتي
غصون بابتسامه
-امين..دراعك احسن مؤيد و فدوه بهتمو فيكي صح؟
-اه متقلقيش يلا اشوفك بعدين سلام
-سلام..قفلت وبصت على رغد ومسكت دراعها..ده انتو هتحبو بعض اوي لما تشوفيها
رغد بمرح
-حبيبتها من قالتلك انك هبله
غصون بغيظ
-رجعنا..رغد ضحكت وراحو الكافتيريا ويزيد كان متابع كلامهم من الاول بابتسامه راح مكتبه المساء غصون بترجع البيت بعد ما قالت لرغد عن خطوبتها من يزيد وطبعا رغد اتفاجئت لانه مقالهاش بس قالت اكيد عايز يفاجئها غصون راحت المستشفى وقابلت يزيد نرفزها شويتين كالعاده ورجعت البيت مؤيد بص على فدوه وفارس
-هتروحو مكان ولا ايـــــــه؟
فارس ضحك
-اه والله يابو النسب اصلنا معزومين عشا و فدوه عايزه تستاذنك
بص على فدوه المرتبكه وقال بهدؤ
-انا مليش حق عليك تاني يفدوه هو جوزك وهو المسؤل عنك ومكان ما عايز يخدك يخدك مش للازم ترجعيلي في خروجاتك تاني كده كده انا مليش حق فيك من البدايه

 •تابع الفصل التالي "رواية غصون الورد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent