رواية عاشقة النجوم الفصل السابع عشر 17 - بقلم نرمين هاني
روايه: عاشقه النجوم🌍✨
البارت:السابع عشر🌍✨
"الصداقه ليست في جلساتنا وضحكنا و اجتماعاتنا . الصداقه في غيابنا في فقداننا وفي السوال عناا...❤️🪷"
في البيت الكبير ❤️✨
وبعد مرور بعض الوقت تجلس البنات في الجنينه
ريتاج بغضب :وبعدااا يعني اي هاتفضلوا ضربنلي بوزكم شبرررين لقدام كده كتير
ساندي ببرود :اعملك اي يعني اقوم ارقصلك
سلمي باندفاع :يااااارات اهو نغير جو النكت انا هجيب الصب وصوفي معاها اغاني حلوة
ساندي بغضب مكتوم :ااه وبالمرة نجيب ادهم ومراد وستي وجدي يفرحوا معانا مااااهووو فرح
سلمي بتفكير وغباء :لاء مش هيردو عشان هما زعلانين لسه مش مستوعبين اللي حصل
مسك بجنون :ااااااانتي هتجنيني
وذهبت وتركتهم
سلمي:هيا زعلت لي ؟؟
روز :مافيش يا سلومه
ساندي :انا طالعه اشوف مسك
وطلعت ساندي لي مسك
ريتاج :وبعددا الوضع ده هايستمر لي أمته
صوفي :فعلا مسك وساندي وفريد الثلاثه لاذم يفوقوا لنفسهم عرفه أن الوضع صعب ومش اي حد يستحمله بس احنا لاذم نفضل جنبهم
روز :طب في حاجه في دماغكم
ريتاج بتفكير :يوم الخميس جمال وكريم جايين وهما ميعرفوش فا اي رايكم ........
الكل :موووفقين
ريتاج :خلاص اتفقنا
في الارض عند ادهم وفريد
ادهم :خلاص هانت كلها يومين ونسمع الخبر اللي مستنينه
فريد :هما اللي بدؤ يا ادهم مش احنا بس احنا اللي هننهي اللعبه دي
ادهم وهو يرحل يباشر العمال :هاحيصل يا فريد وقريب قوي
واتت رساله لفون فريد ووجد
البنت :عامل اي يا ذفت 😒
فريد :مين ؟؟
البنت :بتاع الملامين 😒
فريد عرف انها فرح
فريد :تعرفي أن دمك تقيل 😏
فرح ببرود :تعرف انك عيل رخم 😠انااااا دمي تقيل يا وج البررص
فريد ببرود :جبتي رقمي منين ؟
فرح :حبيبك كتير عموما انا كلمتك اطمن عليك بس شكلوا مش مرحب بيا باي 🙂
فريد بسرعه :استني يا بت
فرح بغضب :اناااااا مش بت يا ابو ودددددان
فريد بغضب :انا ابو ودان يلي الناس بتطفش من صوتك اللي شبههههه صوت الجاموسه 😤
فرح بغضب اكتر :لممممممم لسانك عشان مزعلكش 😡
فريد :انا اللي اللمه بردو 🤨
فرح:ايوي 🧐اعترض بقي عشان ازعلك
فريد :انتي تزعليني انا!!! دا انتي هبت منك على الاخر اقفلي بدل مكسر الفون على دماغك داااا لو كان في دمااغ
فرح بغضب :انا بكرهك عيييييل تنح 😤😤😤
فريد :محدش قلك حبيني
فرح :بااارد انا غلطانه عشان قلت اطمن عليك ...بااي
فريد بسرعه :اااستني
فرح :،ااااي تاني لسه في بهدله افتكرتها فا قلت تقولهالي قبل مقفل عشان متقغش في زورك ...
فريد بي مقاطعه وهيا لسه بتكمل كتابه :اااااااااخرصي بقي اي بلااااعه واتفتحت هتتعبي لو سكتي دقيقه
فرح :اووووف عااااايز اي؟؟
فريد :لما اكلمك متتنفخيش ساااامعه ؟
فرح :سااامعه
فريد :وتتكلمي بأدب وتلللللمي لسانك ياااااا فرح وبطلي لماااضه
فرح بشلل : حااااضر....استني لحظه انا بسمع كلامك لي أساسا
فريد بغضب :بببت انا قلت اي ؟؟
فرح :خلاص تمام
فريد :انا هسجل رقمك وبعدا انتي مش عندك كليه النهارده
فرح :ايوي منا رايحه
فريد :اقفلي فونك يا نصيبه وتروحي محضرتك وعلى طول علي البيت فااااهمه
فرح بابتسامة لا تعرف سببها :حاضر اي أوامر تانيه
فريد :شطورة اللي بتسمع الكلام يلا اقفلي وروحي محضرتك وخلي بالك من نفسك
فرح:حاضر يلا بأي
فريد :باي
فريد اغلق الفون وظهرة ضحكه خفيفه بسبب تلك المصيبه كما سماها((الفتره اللي اعدد فيها فرح كانت ديما مع فريد وبتحاول تساعده فا بقوا أصحاب جدا بس ديما بيتخانقوا عشان نعرف الاحداث ماشيه اذي ))
في المطعم ❤️✨
عند كريم في المكتب دخل وخبط الباب
كريم :اتفضل
ودخل شب
الشخص :استاذ كريم اذي حضرتك ...انا الشب اللي كلمك ذياد عنه
كريم : تمام الحمد لله يارب يكون المكان عجبك
الشخص :ايوي كويس جدا
كريم ؛اسم الكريم اي ؟؟
الشخص :رمضان كريم
كريم :ماشي يا سيدي ربنا اكرم ااااسمك اي بقي
الشخص :رمضان كريم يا استاذ
كريم بشلل :هو انت شايفني ماسك الكتاب وبدي حصه يبني اسمك اي عشان اعرف اندهلك
الشخص :منا قلتلك رمضان كريم يا استاذ
كريم :استاذ تااني وانا عيد سعيد تشرفنا
الشخص :الشرف ليا
كريم بغباء :هو انت صدقه
الشخص :مش ده اسمك
كريم :دا علي اساس استاذ كريم اللي كانت في الاول دي اي
الشخص :مخلاص يا استاذ بقي انت هتشغلني ولا لاء
كريم :يبني انااااا اعرف اسمك أساسا
الشخص :انا اسمي رمضان كريم
كريم :مش تقول طيب..انت كنت بتشتغل فين قبل كده
الشخص بتكبر :انا بسبس مااان كبيرررر قوي
كريم :بسبس مان !!منك الله يا رمضان وانت بقي بسبس مان في اي
رمضان :في إصلاح الثلاجات بجمممميع انووواعها
كريم :ومااالك بتقولها ومنشكح كده لي يا خويا انت عاارف يعني اي رجل اعمال
رمضان :ايوي يعني واحد ومشغل ناس تحت يده انااا بقي مشغل ثلللاثه تحت يدي مش بقولك بسبس مان كبير قوووووي
كريم مش عارف يضحك ولا يلطم :انت خريج اي رمضان
رمضان وهو يرفع إصبعه بكبرياء:متخرج من الاعداديه يا بييه
كريم بضحك :يبني انا حاسس اني انا اللي جاي اقدم علي شغل... طيب انت اخر مره دخلت المطبخ أمته
رمضان بغضب واندفاع :معندنااااش رجاله تدخل المطبخ
كريم بشلل :طب انت جاي هناااا علي أساسا تشتغل ااااااي ؟؟
رمضان : اشتغل باتيه
كريم بشلل :رمضان انت عايز تشتغل وجبه ؟!!
رمضان:لاء يا بيه انت متعرفش انجليزي ولا اي دا اللي بيودي الاكل للناس
كريم :اااااه فهمت ..معلش بقي يا رمضان اصلي متخرج من الابتدائيه استحملني...طيب انت تقدر تروح وانا هبقي ابلغ ذياد
الشخص :تمام يا بيه ولو ملقتش شغل ممكن ابقي المدير عادي مش هنتختلف
كريم بشلل:ياااااه قد اي انت متواضع اتفضلللل
وخرج رمضان وكريم سوف يجن
في البيت الكبير ❤️✨
في المساء وبعد أن اجتمعوا الكل
الجده :كل يا ولدي
ادهم :حاضر
فريد :حاضر
ساندي بكح :طب واحنا اي جرادل قاعده
الجده :كل وحده تحط الاكل لي نفسها
مسك :بس ده مش عدل
ريتاج :واحنا كمان عايزين ذيهم
سهير بضحك:بس يا بنات عيب احطلك تاني يا ادهم وانت يا فريد احطلك
ساندي وهيا تضرب كف فوق الآخر :هووو في اي بقي طب والغلبان ده ...ولسه بتبص لي مراد لقت روز مليه الطبق بتاعه.....برحتتتك يا بااشااا انا كنت لسه هدافع عنك ما مواطن بس انت الوطن كله طلع عندك
مراد بضحك :حبيبي يا صااااحبي
ريتاج وهيا تشاور عليهم :انا عااايزة من ده يا ساااندي
في اكله خاصه بتعملها الجده لادهم وفريد فقط ومش بتاكل حد منها بس ابطالنا هيسكتوا اكيد لا دا ممكن يتشلوا 😹🫡
ساندي :يااااا جدتي عاااايزة حتتتتي
الجده :,لاااء
مسك وهيا تقرب لادهم:ادهم يا حبيبي
ادهم بسرحان :عيونه
مسك :عايزه حتي من طبخه ستي
ادهم :بس كده ده الطبق وصاحبه لو عايزه
ادهم بسرحان وهو يعطيها الطبق كله وهيا بتمد يديها حتي وجدد ستها تجري خلفها بشبشب
الجده بغضب :سحرتي الولااااااا طمعاااانه في طبقههه
مسك بضحك :يا جدتي دا هيا معلقه
الجده :ولو لااااذم تتئدبي يا مسك
صوفي بضحك :هيا مين امه بطبط
سهير :لاء عادي هيا متعلقه بي
صوفي بضحك :ووواضح
ساندي بخبث وخوف :يوم يا ادهم الحق البت
ادهم طلع يجري وساندي اخذة طبقه ولسه هتاخد طبق فريد
فريد بشر :بعينك تخدي
ساندي :اوووووف خلاص اهو علي الاقل لحقنا طبق طبعا انت عااايش اللحظه
مراد بضحك :يا بنتي انتي مالك بيا سبيني اكل برحتي
روز :متقول حاجه يا بوووي
صالح :حفيدتي تعمل اللي هيا عايزاه
وساندي اخده الطبق وطلعت تجري وماها ريتاج
في الخارج مسك تقف خلف ادهم
مسك :خلاص ولله مش هعمل كده تاني
الجده :ولو لاذم تتادبي
ادهم :خلاص يا ستي عندي المرادي
ساندي وهيا تجري :خلاص يا مسك المهمه نجحت وجبت الطبق
وطلعت تجري مسك تجاهها
الجده بضحك عليهم:مجااااانين
ادهم بغباء :دي طلعت بتضحك عاليه
مسك وقت سمعته :مقدرش يا حبيبي بس كنت عاااايزه حتي انا والغلبانه دي
ادهم بضحك وحب:برحتك يا قلبي....احم طب اروح انا اكمل اكلي بعد اذنك
وذهب بسرعه
وبعد مرور بعض الوقت والبنات تجلس سمعوا صوت تكسير في المطبخ ودخلوا وجدو روز عماله تستفرغ والطبق مكسور علي الأرض
مراد بخوف :انتي كويسه
روز بتعب :معرفش بس دخت مره وحده
واستفرغة مره اخري
ادهم :انا هجيب الدكتور
ساندي بخوف وهيا تلم الزجاج من علي الأرض :بسرعه يا ادهم
وبعد أن اتي الدكتور وكشف عاليها
مراد :ملها مراتي يا دكتور هيا كويسه
صالح :طمنا يا دكتور
الطبيب : الف مبرووك المدام حامل وده شهرها الثاني
وقع الخبر علي الكل بصدمه وفرحه في نفس الوقت
يتبع ❤️✨
بقلمي : نرمين هاني ❤️✨
•تابع الفصل التالي "رواية عاشقة النجوم" اضغط على اسم الرواية