رواية قيود العشق (2) الفصل الرابع 4 - بقلم سيليا البحيري
قيود_العشق2
فصل 4
**بعد عدة أيام ، في غرفة معيشة فاخرة في قصر ثريا في دبي، ثريا قاعدة على كنبة مخملية وحطّة الموبايل قدامها عشان تعمل مكالمة فيديو مع صاحبتها المقربة ليلى**
ثريا (بابتسامة دافئة): "ليلى، حبيبتي! وحشتيني أوي! بقالنا كتير ما اتكلمناش."
ليلى (تبتسم بحب من الشاشة): "ثريا، يا حبيبتي، إنتي اللي وحشتيني. إزايك؟ وإزاي جاد؟"
ثريا (تتنهد بخفة، ويبان عليها التردد شوية): "جاد... زي ما إنتي عارفة، دايمًا مشغول بشغله. بس... بصراحة يا ليلى، أنا مش قادرة أتجاهل اللي بيحصل ده. سايب سيليا والأولاد لوحدهم في بلد تانية، وعايش حياته هنا وكإنهم مش موجودين."
ليلى (بوجه متضايق وقلق): "عارفة يا ثريا. سيليا بقت تعيط كتير، وأنا مش قادرة أشوفها كده. دي زي بنتي، وجاد لازم يتحمل مسؤوليته."
ثريا (بحزن واضح): "حاولت أتكلم معاه، ليلى. بس جاد عنيد. فاكر إن حياته كلها شغل وتسالي. لكن أسرته... مالهمش مكان في قلبه."
ليلى (بحزم): "ثريا، سيليا صابرة بس للصبر حدود. تعبت كتير، وجاد لازم يفهم إنه لو كمل كده، ممكن يخسرها للأبد. وكمان الأولاد محتاجين أبوهم."
ثريا (بعيون مليانة ندم): "عارفة، ليلى. حاسة إني فشلت كأم. كنت فاكرة إني ديت له كل حاجة عشان يبقى راجل مسؤول. لكن دلوقتي شايفة إني معرفتش أزرع فيه الإحساس الحقيقي بالالتزام."
ليلى (بلطف): "ثريا، ما تلوميش نفسك. جاد هو اللي اختار الطريق ده، بس لسه الوقت قدامنا. لازم نشتغل مع بعض ونصلح اللي حصل قبل ما الأمور تسوء أكتر."
ثريا (بحزم): "بوعدك يا ليلى، هحاول تاني. سيليا تستاهل أحسن من كده، وأنا هفضل جنبها لحد ما جاد يعيد التفكير في اللي عمله."
ليلى (تتنهد): "أنا معاكي في كل خطوة، ثريا. سيليا محتاجة دعمنا دلوقتي أكتر من أي وقت فات."
**تستمر المكالمة و تتحدث السيدتان عن شتى المواضيع و تنتهي بعد ساعات، لتغلق ليلى المكالمة وتهتف بحسرة**
ليلى: يا حظك الوحش يا سيليا يا حبيبتي ، ربنا يقدملك الخير
*********************
**في حديقة الفيلا ،حديقة كبيرة مليئة بالأشجار والزهور في فيلا عمة سيليا. الجو دافئ والهواء منعش، بينما تلعب سيليا مع أولادها تحت ظلال الأشجار. زياد ومازن يركضون حولها بضحكات بريئة، ولينا تجلس في حضنها، تضحك بخفة وهي تحاول الإمساك بإصبع والدتها**
زياد (بحماس وهو يجري حول سيليا): "ماما! بصي بصي أنا سريع زي البرق!"
سيليا (تضحك برقة وهي تشجع زياد): "آه يا زياد، فعلاً سريع أوي! خلي بالك بس من أخوك."
مازن يحاول اللحاق بأخيه، وهو يتعثر قليلاً على العشب، ثم يضحك بدون توقف.
مازن (وهو ينادي سيليا): "ماما، أنا عاوز أبقى زي زياد!"
سيليا (بحنان وهي تحاول حمل لينا بيد وتوجه كلامها لمازن): "أكيد يا حبيبي، هتبقى أسرع منه كمان لو فضلت تلعب كتير."
لينا تصدر أصوات طفولية، تحاول جذب انتباه سيليا وهي تلعب بشعرها.
سيليا (تضحك وهي تنظر إلى لينا): "آه يا لينا، شكلك عاوزة تشاركيهم اللعب!"
سيليا تشعر بالسعادة المؤقتة وهي ترى ضحكات أولادها، لكنها تنظر للحظة بعيداً عنهم، إلى المسافة، وتظهر على وجهها لمحة حزن.
سيليا (بصوت هادئ لنفسها): "يا رب جاد يفتكر إنه عنده عيلة تستناه... الأولاد محتاجينه، مش عارف إزاي هو مش شايف ده."
زياد يتوقف فجأة عن اللعب ويأتي ليجلس بجانب سيليا، ينظر إليها بعيون بريئة.
زياد: "ماما، بابا مش جاي يلعب معانا زي زمان؟"
سيليا تشعر بوخزة في قلبها عند سؤال زياد، وتحاول إخفاء ألمها بابتسامة.
سيليا (بهدوء): "بابا مشغول يا حبيبي. بس هو أكيد بيحبكوا جداً."
مازن (بنبرة تساؤل): "هو مش هييجي دلوقتي؟"
سيليا تحتضن مازن ولينا، وتلمس شعر زياد بلطف.
سيليا (بتنهيدة خفيفة): "إن شاء الله، قريب... قريب هييجي."
تظل سيليا جالسة تحت الشجرة، تحاول أن تبث القوة لأطفالها رغم الألم الذي يعتريها من غياب جاد المستمر، وهي تتمنى أن يتغير الوضع يوماً ما.
*********************
**في صالة رياضية حديثة مليئة بالمعدات والأضواء الخافتة. رائد يجلس على مقعد بعد انتهائه من تمرينه، يتنفس بعمق ويمسح عرقه بمنشفة، بجانبه تجلس كارما، زميلته الشابة التي تبدو أيضاً أنها انتهت للتو من التمرين. الإثنان يبدوان مرتاحين، لكن هناك توتر خفيف في الهواء بينهما، كأن هناك مشاعر غير مُعترف بها**
كارما (بنبرة مرحة وهي تبتسم): "انت شكلك مش هتقدر تكمّل التمرين لو زوّدنا 10 دقايق كمان."
رائد (يضحك بخفة، وهو يمسح عرقه): "يا شيخة! لو زوّدنا دقيقة كمان كان قلبي وقف. بس ده عشانك إنتي، أنا عارف إنتي بتحبّي تتحديني."
كارما (تبتسم وتتظاهر بالجدية): "أيوة طبعاً، مش هتسلم مني بسهولة."
يتبادلان نظرات قصيرة، قبل أن تبدأ كارما في اللعب بأطراف المنشفة حول رقبتها، ثم تلتفت إليه بنظرة خجولة.
كارما (بهدوء وهي تحاول جمع شجاعتها): "رائد... دايماً بنشوف بعض هنا في الجيم ونتكلم، بس... عمرك فكرت إن ممكن نكون أكتر من مجرد زملاء تدريب؟"
رائد ينظر إليها باندهاش للحظة، ثم يبتسم ابتسامة خفيفة، وكأنه كان ينتظر هذا السؤال.
رائد (بصوت دافئ): "بصراحة... فكرت في الموضوع ده أكتر من مرة."
كارما تحمر خجلاً وتنظر بعيداً للحظة، ثم تلتفت له بعينين لامعتين.
كارما (بنبرة مليئة بالتوتر): "بجد؟ يعني... أنا مش عارفة، يمكن كنت بتخيل."
رائد (يميل نحوها قليلاً، بنبرة هادئة وجادة): "لا، مش بتتخيلي. الحقيقة... أنا بحب قضاء الوقت معاكي، ومعرفش ليه، بس حاسس إنك مش مجرد زميلة تدريب. كارما، إنتي... أكتر من كده بالنسبة لي."
كارما تبتسم ابتسامة خفيفة وناعمة، وتنظر في عينيه وكأنها تستجمع شجاعتها للمرة الأخيرة.
كارما (بصوت خافت): "وأنا كمان يا رائد... بحس إنك مختلف، وكأننا فاهمين بعض من غير كلام."
رائد ينظر في عينيها بعمق للحظة، ثم يقترب قليلاً، يمسك بيدها بلطف، ويضغط عليها بخفة.
رائد (بابتسامة دافئة): "إحنا فعلاً فاهمين بعض... وأنا عاوز نكمل مع بعض، مش بس في الجيم."
كارما تضحك بهدوء، وتبادله الابتسامة، وهي تشعر بدفء اللحظة التي طال انتظارها.
كارما: "أنا كمان عاوزة نكمل مع بعض... في كل حاجة."
يتبادلان النظرات في لحظة رومانسية صامتة، حيث الكلمات لم تعد ضرورية، والمشاعر أصبحت واضحة بينهما.
رائد (بنبرة جادة وحنونة): "كارما، أنا مش عاوز العلاقة دي تكون مجرد لحظات بنقضيها سوا في الجيم أو كلمتين في كل مرة نشوف بعض. الحقيقة... أنا عاوز أكتر من كده."
كارما تنظر له بترقب، وتشعر أن قلبها ينبض بسرعة.
كارما (بخجل): "تقصد إيه يا رائد؟"
رائد يمسك بيدها بلطف أكبر وينظر في عينيها بجدية.
رائد: "أنا بقالي فترة بفكر فيك... وبحس إنك الشخص اللي نفسي أكمل حياتي معاه. كارما، أنا بحبك. وبإذن الله قريب هاروح أطلب إيدك من والدك."
كارما تتسع عيناها بالدهشة، ثم تبتسم بفرحة عارمة، وهي تضع يدها على فمها من شدة التأثر.
كارما (بصوت متأثر): "بجد يا رائد؟! أنت فعلاً هتعمل كده؟"
رائد (يبتسم بحب ويهز رأسه): "آه، أكيد. مش هضيع وقت أكتر. هاروح لوالدك وأطلب منك رسمي. إنتي مش مجرد زميلة أو صديقة، إنتي اللي نفسي أعيش معاها باقي حياتي."
كارما تشعر بالدموع تلمع في عينيها من السعادة، ثم تميل نحو رائد وتحتضنه بلطف.
كارما (بصوت مليء بالعاطفة): "أنا كمان بحبك يا رائد... ومن زمان كنت مستنية اللحظة دي. مش مصدقة إنك هتتقدم لي فعلاً."
رائد (وهو يحتضنها بحنان): "أكيد هعمل كده، ووعد... مش هتأخر."
**كارما تنظر له بابتسامة مليئة بالأمل والحب، بينما يشعر رائد بالسعادة لأنه وجد من يريد أن يقضي معها حياته، وقد اتخذ الخطوة الأولى نحو مستقبلهما معاً**
********************
**في مستودع قديم ومهجور على أطراف المدينة، الإضاءة خافتة والجو مليء بالتوتر. الضابط الشاب تميم وزميله زين في موقعهما، يراقبان تحركات تجار المخدرات عبر الكاميرات المثبتة على أسطح بعض المباني القريبة. يتبادلان الإشارات بهدوء وهما ينتظران اللحظة المناسبة للتحرك**
زين (بهمس وهو ينظر عبر المنظار): "تميم، التحركات بدأت. في واحد منهم بيستلم الحقائب... واضح إن العملية شغالة."
تميم (بهدوء وحذر): "تمام. خلي عينك عليهم، مستنيين الإشارة من الفرقة اللي على الجهة التانية. ما نتحركش قبل ما يكون الكل جاهز."
يسمعون عبر السماعات صوت القائد يعطي الأمر.
القائد (عبر اللاسلكي): "فرقة 1، تقدّموا. العملية بدأت."
تميم (بحزم): "يلا زين، الوقت جِه."
تميم و زين يقتربان ببطء من الموقع، يسحبان أسلحتهما ويتجهزان لاقتحام المكان. تزداد نبضات قلوبهما مع كل خطوة، يسمعون أصوات الحديث داخل المستودع.
تاجر المخدرات 1 (من داخل المستودع): "أنت متأكد إن المكان آمن؟"
تاجر المخدرات 2 (بثقة): "ما تخافش، الكل تحت السيطرة. الفلوس جاهزة والبضاعة جاهزة."
تميم يتبادل النظرات مع زين ويشير له بالتحرك. يقتربان أكثر ويأخذان مواقع إستراتيجية حول المدخل. فجأة، يسمع صوت إطلاق صفارة إنذار قصيرة عبر اللاسلكي.
تميم (بصوت خافت): "دي الإشارة. اقتحام دلوقتي!"
تميم و زين يقتحمان المستودع بقوة، مع دخول باقي أفراد القوة من الجهات الأخرى. يصرخ تميم بأعلى صوته.
تميم (بصوت قوي): "الشرطة! إرمي سلاحك على الأرض!"
الضباط يدخلون بسرعة، وتُسمع أصوات طلقات تحذيرية في الهواء. تجار المخدرات يبدؤون في الارتباك.
تاجر المخدرات 1 (بفزع): "إيه اللي بيحصل؟!"
تاجر المخدرات 2 (يحاول الهروب): "نهرب بسرعة!"
زين يلاحق أحد التجار ويمسك به قبل أن يتمكن من الفرار.
زين (وهو يمسك التاجر من ذراعه): "ولا خطوة كمان! إنت محاصر."
تميم يمسك التاجر الآخر الذي يحاول الهرب بالاتجاه المعاكس.
تميم (بحزم): "إنت تحت القبض. خلصت اللعبة!"
الضباط يسيطرون على المكان ويجمعون الأدلة، ويتم القبض على كل أفراد العصابة بنجاح. تميم وزين يتبادلان النظرات بعد انتهاء المهمة.
زين (وهو يتنفس بعمق): "عملية نظيفة، الحمد لله."
تميم (بابتسامة رضا): "أيوة، شغلنا كويس. المهم إننا قبضنا عليهم كلهم."
يتوجه الاثنان نحو القائد لتسليم التقرير الأولي، وهما يشعران بالرضا عن نجاح المهمة بعد أسابيع من التحري والمراقبة.
**بعد انتهاء المهمة ،تميم وزين يجلسان خارج المستودع المهجور بعد انتهاء العملية، الأجواء هادئة قليلاً، ولكن التوتر ما زال يملأ المكان**
تميم يجلس على سلم معدني، ينظر إلى السماء بتعب، بينما زين يقف بجانبه، يمسح عرقه ويفكر في نجاح العملية. تميم يبدو غارقًا في التفكير، وجهه يحمل آثار الحزن والندم.
زين (بنبرة هادئة، وهو يجلس بجانب تميم): "تميم... العملية نجحت. قبضنا عليهم كلهم. ده إنجاز كبير."
تميم يظل صامتًا للحظة، ثم يتنفس بعمق، ويبدأ في الحديث بصوت منخفض.
تميم (بصوت حزين): "أيوة، قبضنا عليهم... بس مفيش حاجة هترجع اللي راح."
زين ينظر إليه بقلق، فهو يعرف أن تميم ما زال يحمل حزنه بخصوص سيليا.
زين (بنبرة هادئة، محاولًا تهدئته): "أنا عارف إنك مش مرتاح يا تميم. لكن إنت عارف كويس إن الناس اللي قبضنا عليهم دول ملوش علاقة باللي حصل لسيليا. هم مش السبب."
تميم يرفع عينيه نحو زين، ويشعر بالندم يتحطم في قلبه.
تميم (بصوت مكسور): "عارف يا زين... بس طول الوقت كنت بفكر لو كانوا دول السبب. لو كنت في وقتها تقدر تنقذها، لو كان عندي الفرصة. كانت لسه هتكون معانا."
زين يهز رأسه، يفهم تمامًا ما يشعر به تميم. هو كان يعرف الحزن الذي يحمله تميم في قلبه.
زين (بحزن وصدق): "الناس اللي قتلوا سيليا دول مش هم اللي قبضنا عليهم دلوقتي. سيليا راحت بسبب عصابة تانية من تجار المخدرات... كانوا أشرار أكتر، وكانوا في وقت تاني تمامًا. أنت عملت اللي عليك، والحقيقة إنها كانت ضحية لناس تانيين."
تميم يغلق عينيه للحظة، ثم يفتحها ويعترف بحسرة.
تميم (بمرارة): "لكن لو كنت لوحدي في وقتها، لو كنت أعرف أتصرف بسرعة... يمكن كنت قدرت أوقفهم قبل ما يحصل. أنا عارف إن سيليا مش هترجع، بس الفكرة إننا لسه عايشين في عالم مليان ظلم من الناس دي."
زين يضع يده على كتف تميم، يحاول أن يمنحه بعض الراحة.
زين (بصدق): "مفيش حاجة كنت تقدر تغيرها يا تميم. لو كنت تقدر، كنت هتعمل كل حاجة علشانها. بس أنت دلوقتي بتقاتل علشان تمنع أي حد تاني يعاني زيها، ده أفضل حاجة تقدر تعملها ليها."
تميم يتنهد بعمق، يشعر بالراحة قليلاً من كلمات زين، لكنه ما زال غارقًا في أفكاره.
تميم (بتصميم): "هفضل أقاتل يا زين، مش هخلي حد تاني يمر بالحاجة اللي مرينا بيها. سيليا لو كانت هنا، كانت هتفتخر بإننا مش هنوقف لحد ما ناخد حقها."
زين يبتسم بتفهم، وهو يعرف أن تميم لن يتوقف الآن. سيظل يقاوم حتى النهاية.
زين: "وأنا معاك، كل خطوة هتاخدها هتكون ليها، ولنا إحنا كمان. ده وقتنا نغير فيه كل حاجة."
**تميم ينظر إلى زين بنظرة مليئة بالثقة، ويقف ليكمل ما بدأه، متحديًا العالم المظلم ليصنع فرقًا**
*******************
**بعد عدة ساعات، زين يدخل إلى منزله بعد يوم طويل من العمل، يشعر بالإرهاق لكنه لا يستطيع إخراج أفكار سيليا من رأسه. يخلع ملابسه ببطء، ويمضي إلى الحمام حيث ينزع عنه آثار اليوم الطويل**
في الحمام:
الماء الساخن ينساب على جسده، ولكن ذهنه مشغول بشكلٍ كامل. سيليا، ابنة عم تميم، صورتها لا تفارق خياله. رغم أنها غادرت الحياة منذ فترة طويلة، إلا أن قلبه لا يزال يشعر بها وكأنها حاضرة.
يخرج من الحمام، يلتف بمنشفة على خصره ويمشي إلى المطبخ لتناول العشاء. لكنه في كل لقمة يشعر بأن فكره مشغول بشيء آخر. يترك الملعقة في يده ويتكئ على الطاولة، يتنهد.
زين (بصوت منخفض، لنفسه): "حتى لو كانت مش معانا، ليه عمري كله ما يطلع منها؟... سيليا، كنتي دايمًا جميلة وطيبة، كنتي دايمًا مصدر فرح للجميع."
ينظر إلى الطاولة التي أمامه، لكن قلبه مشغول بأفكارها. كان يحبها من بعيد في صمت، ولا يستطيع أن يشرح لنفسه مشاعره تجاهها.
زين (بهمسات): "ما كنتش أقدر أقول ليها... ما كنتش أقدر أقول لها إني أحبها... وكل حاجة راحت بسرعة... الناس دي، المجرمين، هما السبب في كل ده. لو كان عندي فرصة... كنت هقول لها إيه؟"
يأخذ نفسًا عميقًا ويمسك بكوب الماء بيده، بينما صور سيليا تتكرر في ذهنه. يتذكر ابتسامتها وبراءتها في كل لحظة، ويتمنى لو كان هناك شيء يمكنه فعله.
زين (بصوت عميق، مستمرًا في أفكاره): "يمكن لو كنت إنتِ هنا، كان كل شيء هيتغير... كنتي هتكوني سعيدة، وكنت هتعيشي بسلام. ليه مش قادر أتوقف عن التفكير فيك؟ ليه قلبي لسه مش قادر يتقبل إنك خلاص مش موجودة؟"
في هذه اللحظة، يتذكر كيف كان يشعر بحزن تميم في تلك اللحظة، وكيف كان يختبئ وراء قوته، بينما هو نفسه يعاني في صمت أيضًا. يشعر بشيء غير محدد يضغط عليه، ويعترف لأول مرة، حتى لو كان لنفسه فقط.
زين (بصوت هادئ ومكسور): "بحبك يا سيليا... بس مش قادر أقولك دلوقتي. بحبك من غير ما تعرفي، وقلبي معاك حتى لو كنتي مش هنا."
**يزفر بعمق ثم يعود إلى طعامه بصمت، وكأن شيئًا في داخله قد تغير، فحتى في غياب سيليا، مشاعره تجاهها لا تزال حية، وفي قلبه، يتمنى لو كان الوقت قد أتى ليقول لها ما يشعر به**
**********************
**في مشهد من مطار القاهرة، كان جاد ماشي ببطء في صالات المطار، وعيونه بتتنقل بين الوجوه المختلفة، وكان باين عليه الضيق. آخر مرة زار فيها مصر كانت من سنة، وماكانش نفسه يرجع تاني، لكن والدته ثريا أصرت عليه ييجي السنة دي علشان تطمّن على مراته سيليا وعياله**
وأثناء ما جاد كان ماشي في الممرات، حس بملل شديد من الزحمة في المكان. ما قالش لحد إنه جاي، وكان مفضل إن كل حاجة تفضل سرية علشان ما يعملش دوشة.
في اللحظة دي، لمح بنت صغيرة ماشيّة جنبه، فابتسم ابتسامة عفوية، وهو بيحاول يخفي تذمره من الوضع.
جاد: (بابتسامة مصطنعة) "أعتقد إني شفتك قبل كده... يمكن في دبي؟"
البنت: (بتفكير) "معتقدش. دي أول مرة ليّا هنا."
جاد: (مكمّل بابتسامة خفيفة) "صح... لكن في حاجة فيكِ بتقول لي إنك جايّة من مكان بعيد. عادةً عايشة فين؟"
البنت: "في القاهرة."
جاد: (بابتسامة نص نص) "آه، يبدو إني غلطت. لكن على كل حال، من حسن حظي إني هنا دلوقتي. في الحقيقة، جاي على مضض علشان أزور عيلتي."
البنت: (بتتعجب) "يعني أنت جاي من برة؟"
جاد: "أيوه، للأسف. عايش في دبي، بس والدتي ، أصرّت إني أجي علشان أطمن على مراتي وعيالي... يمكن الوقت جه علشان أشوف الأمور ماشية إزاي. لكن صدقيني، مكنتش عاوز أرجع."
البنت: (بتفهم) "أفهم. شكلها موقف صعب."
جاد: (بتنهد) "إنتِ صح. لكن، يمكن في وقت تاني، لو إنتِ في مكاني، هنتقابل تاني."
البنت: (بتبتسم) "أتمنى لك زيارة حلوة."
جاد: (مبتسم وهو يلتفت) "شكرًا ليكِ. يمكن نلتقي في مكان تاني."
وبعدين كمل جاد طريقه في المطار، وهو حاسس بالضيق من الضغط اللي حطّته عليه والدته.....
•تابع الفصل التالي "رواية قيود العشق (2)" اضغط على اسم الرواية