رواية همسة الرعد الفصل الحادي والعشرون 21 - بقلم الكاتبة المجهوله
همسة الرعد
فصل 21
وصلت ماسة ل فيلة رعد
الحارس:اتفضلي ي مدام الاستاذ رعد بيستناكي بالمكتب
اومأت له ودخلت للمكتب
ماسة: اي ي رعد
رعد بحزن : تركتني ي ماسة
ذهبت مسرعة حضنته
متزعلش نفسك ي رعد دي والله ما تستاهلك
قالتها ماسة بخبث
رعد : وانتي ي ماسة تقبلي تكوني معايا وتنسيني إياها
ماسة بفرحة وبسرعة
اكيد ي رعد انا هكون ليك ل بقية عمري والله
انا بحبك من زمان ي رعد وكان نفسي اكون ليكك
رعد: الي بحب حد ي ماسة ميأذهوش يتمنالو الخير حتى لو كان مع شخص تاني
نزلت دمعة على وجنتيها واغمضت عينيها بقهر وحزن شديد
ماسة: دي لعبة ي رعد
رعد: ايوا ي ماسة وجبتك هنا لنفتح صفحة جديدة
ونصفي الغل والحقد يلي فينا
ماسة بدموع: انا عملت كل حاجة لأني بحبك ي رعد
رعد : طب تمنيلي الخير واني ابقى مبسوط مع البنت يلي بحبها
اومأت برأسها وهي تبكي
-------------------------‐-------‐------
همس بعصبية: دول طولوا جوا ليه
انا هدخل ويلي يحصل يحصل
فتحت الباب ورأت ماسة تبكي
ابتسمت همس ابتسامة ساخرهة
فهي لا تنكر أنها تكرهها
همس: انتو طولتو كدهة ليه
رعد: خلصنا ي حبيبتي احنا هنخرج اهو
ذهبت إليه ومسكت يديه لتسحبه
وقفت عندما سمعت
ماسة بدموع : انا اسفة
همس بتكبر : محصلش حاجة وسحبت رعد وخرجت
رعد: استني يا همس
همس: هو انت عجبتك الاعدة معاها
رعد: همس احنا منحل المشاكل
همس : حلوها وانا معاكو مش لوحدكو
كاد أن يتكلم ولاكن قاطعه صوت ماسة
ماسة: انا اسفة سامحوني ارجوكم انا رايحة ومش هبقى بالمدينة دي
وذهبت مسرعة
رعد: جهزي نفسك يلا احنا هنخرج
همس: على فين
رعد: هتعرفي بعدين يلا ي همس مفش وقت
بعد دقائق خرجوا همس ورعد من الفيلا
بالسيارة----
رعد: ايوا ي عمر كلو جاهز
عمر: ايوا
رعد: حكيت للباقي
عمر: ايوا وسبقونا
رعد: تمام احنا اشوي وهنوصل وانت كلم ماسة وقلها انو تيجي ع المكان دا بسرعة
همس بعصبية: رعد هو ماسة هتيجي ليه
رعد : احنا هنرجع زي الاول ي همس انا مستحيل انسى انو كنا مع بعض كل سنين دول
لفتت وجهها تنظر إلى النافذة
تأففف بغضب
وبعد وقت وصلو
رعد: وصلنا
نزلت من السيارة وهي غاضبة وهو نزل ورائها
كانو كلهم بشاليه ل عمر
رعد وهو داخل
السلام عليكم
الجميع وعليكم السلام
اسد : هو انت وصلت دلوقتي
رعد: لسا بطريق
محمد: اضحكلك ي شيخ
عمر بمقاطع
ماسة وصلت يلا بسرعة ادخلو
دخلت ماسة وجدت المكان مزين ويوجد طاولة طعام
تفاجأت من هاذا المنظر
واستغربت لماذا عمر مزين المكان
قاطع تفكيرها عندما وجدتهم كلهم خرجوا من البيت يزقفوا لها ويصرخوا
ماسة: هو في ايه؟
عمر: ولا حاجة بس حبينا نحتفل ونجتمع
اقترب منها رعد
انا قولتلك انو احنا هننسى كل يلي حصل
وحبيت نفتح صفحة جديدة ونبتدي من ليلة
ولا ايه ي جماعة
اسد: هو كدة يلا أمسحي دموعكك ي مزة
ماسة : اسفة
رعد: محصلش حاجة
يلا ناكل
كانت تنظر لهم بحزن وعينيها على وشكك البكاء
وبدأ الشك في قلبها
بعد ساعات
همس: رعد عاوزة انام
امسك يدها يلا تصبحوا على خير ياجماعة
اسد : هترجع
رعد: لا هنام
رعد: ايوا ي همس مش هنام الليلة
هنسهر
همس: هو انا ممكن افهم كل الي حصل
رعد: هفهمك بعدين
اقترب منها ووضع يديه على خدها يلمسه بحنان
وضع جبينهة على جبينها
همس بتوتر ابتعدت عنه
انا هنام
رعد بتأفف : نامي وانا طالع وبكرا بس نروح الفيلا هتفهميني تعملي كدة ليه وخرج من تلك الغرفة
---------------------------------
عند المسبح
اسد بداخل المسبح مش هتنزل معنا ي رعد
رعد: لا هبقا هنا
كاد أن يجلس ولا أن شعر بيد تدفشه داخل المسبح
كاد أن يلعن من الذي دفشه الا انه رائ ماسة تضحك بعد أن دفشته
رعد: هو انتي بتهزري معايا
خرجت لسانها من فمها
ماسة: ايوا عندك مشكلة يافندم
رفع نفسه قليلا ومسك يدها ورمها أيضا
ماسة بعصبية: اف هو انت كدة مبسوط
رعد : انتي يلي بديتي
عمر : طب يلا مش هتخرجوا
ماسة: ايوا انا عايز تفهومني كل حاجة
بعد وقت كان جميعهم جالسون ع الأرض
ماسة: انتو كنتو مخططين كل ده من امتا
عمر: من وقت ما شكيت انك بتحبي رعد
رحت وتضاهرت قدامك اني بحبها ل همس
مشان تحكيلي كلشي
رعد: وبعد ما قلتيلو اجا وقالي قلتلو يبقى ماشي بالخطة
محمد: وبعد بيوم كنت سهران عند عمر وشفت رسالة منك بخصوص همس
انا تعصبت جامد بس التهيت بولادة مراتي
اسد: وبعدها قلتلي وانا تعصبت
عمر بضحك: دول كانو مش طايقيني
رعد: ايوا
الصبح اجو عمر ومحمد واسد
وقلتلهم ع كل حاجة وقلتلهم انو احنا هنبدى صفحة جديدة من ليلة دي
ماسة وهي على وشك البكاء
ربنا يخليكو ليا وانا اسفة بجد ي جماعة
عمر: ي بت اهدي انتي هتنكدي علينا ليه؟
في الصباح
-------------‐--------------------‐-----
•تابع الفصل التالي "رواية همسة الرعد" اضغط على اسم الرواية