رواية بين طيات الماضي الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم منة الله مجدي
لايك قبل القراءة وكومنت بعدها مانجاتي ❤😍
الفصل الثاني والعشرون
وضعت الأخونة بجوار بعضهن البعض
طاولة كبيرة للسيدات بجوارها طاولة آخري للرجال
نهضت خيرية تدعوا الجميع للغداء بعدما وُضع الطعام علي الموائد
جلس الجميع يتبادلن المزاح والحديث
تعرف ياسر علي عاصم وحسام وإندمجوا كثيراً سوياً بينما لاحظ هو مدي إبداع وحنكة عاصم فيما يتعلق بالعمل وتناقشا سوياً في مشروع ما
ياسر: الفكرة زينة جوي وهفاتح فيها سَليم ونتفج نتجابلوا في الشركة في القاهرة إيه رأيك
أومأ عاصم بحماس
عاصم: الفكرة عجبتني جداً وأكيد موافق عليها خلاص حددوا ميعاد وقولي
أومأ ياسر باسماً وهو يشير ناحية الطاولة
جلست نورسين أمامها قمر وبجوارها فاطمة
إنغمس الجميع في تناول الطعام بينما تسلل لسمع نورسين أصوات همهمات خافته تأتي من طاولة الرجال رفعت بصرها تلقائياً لتلاحظ قمر التي تبتسم بخجل وهي ترمق زوجها بنظرات هائمة
تحول بصرها تلقائياً في هدوء دون أن يلاحظها أحد ناحية طاولة الرجال فلاحظت ياسر وهو يغمز لقمر ويبتسم لها في هيام ومن حركات شفتيه أنه يخبرها بكلمات غزل ما
إبتسمت بداخلها في شجن وهي تطالع زوجها الذي إنغمس في مزاحه مع حسام والجميع ولم يلتفت ناحيتها ولو لثانية
طالعته وهي تتنهد بعمق تكاد تبكي شجناً علي حالتها..........هي تتذكر كيف كانا قبل إرتباطهما
وكيف كان يطالعها بنظرات تجعل قلبها يرفرف بين أضلعها..... بنظرات لا طالما سلبت أنفاسها
تنهدت بعمق وهي تطالعه بألم وكأن قلبها يحدثه
ألا تعلم عزيزي أن ما أحمله لك من حب قد عذبني كثيراً وأنهك روحي
هزت رأسها بلطف تطرد تلك الأفكار وهي تعاود رأسها ناحية طعامها بينما أخذ لسانها يلهج بالدعاء لأؤلئك الاثنين
بعد إنتهاء الطعام
جلست السيدات في مكانهن بينما لاحظ الجميع نظرات نورهان المتألمة تجاه فاطمة
ربتت خيرية علي فخذها بلطف وهي تبتسم لها بحنو
خيرية : منورانا يا مرت الغالي
إبتسمت نورهان في إمتنان وهي تومئ برأسها في خجل
نورهان : دا نورك يا ماما
مرت فاطمة من أمامهما ناحية قمر تخبرها بأمر ما
فأشارت لها نورهان بالجلوس بجوارها
وقفت فاطمة لا تدري ما الذي يجب عليها فعله فهي تري نظرات أمها التي أستحالت لنظرات عجيبة لم تعهدها من قبل بينما إرتسم علي وجهها ملامح عجيبة .......لكن قطع عليها كل ذلك صوت خالتها وداد الدافئ
وداد : روحي يا بتي
تقدمت بخطوات مرتابة متمهلة حتي وجدت نورهان تبتسم لها في حبور
نورهان : عمرك 24سنة مش كدة
إبتسمت فاطمة بخجل
فاطمة: إيوة
أردفت نورهان باسمة بأسي
نورهان : بنتي كانت هيبقي عندها زيك كدة
أردفت فاطمة باسمة بحماس
فاطمة : طب وهي مچاتش وياكوا ليه
أظلمت عينا خيرية في أسي فأردفت نورهان باسمة
نورهان : بنتي مشيت من زمان.......راحت للي خلقها
إضطربت ملامح فاطمة في أسي وأردفت تعتذر منها في آلم شديد علي حماقتها
فاطمة: أني أسفة واصل والله مكنتش أعرف
ربتت نورهان علي يدها في حنو وأردفت في حبور
نورهان: ولا يهمك يا حبيبتي ما إنت زيها بالظبط
مش كدة ولا أيه
أومأت فاطمة برأسها في سرعة وأردفت باسمة
فاطمة: وأني أطول برضوا
إبتسمت نورهان وإحتضنتها في حبور بينما جلست عبير وفي قلبها آتون مستعر من الغل والحقد يكاد يحرقها ويحرق الجميع من حولها
************************
في قصر الراوي
وضعت نورسين أطفالها في فراشهم بعدما دثرتهم جيداً ثم عادت لغرفتها في هدوء لتجد عاصم يجلس علي حاسوبه كالعادة ينجز بعض الأعمال
تنهدت بيأس بعدما أغلق الباب خلفها
وفكت حجابها الذي إنحسر عن أمواج من شعرها البندقي الذي إنسدل لينشر عبيره الأخاذ في الغرفة.....توجهت في هدوء لتبدل ثيابها ومن ثم عادت لتجلس أمام طاولة زينتها
ثم هتفت فجاءة وبدون إدراك بنبرات تحمل في ثناياها الحسرة والشجن
نورسين: شوفت يا عاصم ياسر وقمر ماشاء الله عليهم مبسوطين إزاي سوا
أغلق حاسوبه بعدما إتسعت حدقتاه لنبرتها وهتف بدهشة
عاصم: ليه يا نور هو إنت مش سعيدة
ضحكت بسخرية وفرت منها دمعة هاربة توضح مدي آلم قلبها العاشق المعذب
نورسين بسخرية : سعيدة........أنا ابعد ما يكون عن السعادة دي يا عاصم
حدق بها بدهشة ورفع حاجبه الناقم بحنق
عاصم: وليه بقي يا نور بيت وعندك بدل البيت تلاتة.....عربيتك أحدث موديل......بتلبسي أحسن من أي حد....الولاد في مدارس إنترناشيونال....سفر وبتسافري.... فلوس ومعاكي عاوزة إيه تاني
نهضت دافعة المقعد الصغير ليحدث صوت صرير يخترق الجو المشحون توتراً ومن ثم تمتمت بألم ويأس ......بصوت يغمره الشجن والقهر
نورسين : عاوزة حب.... إهتمام.....أنا وإنت فين من كل دا يا عاصم
نعم...هي عاشقته المعذبة... التي أماتها إهماله
وكانه لا يعرف أن الإهمال بعد الإهتمام هو قتل نفس بريئة بغير حق......يا ولدي إن المراءه بحاجه الى الإهتمام أكثر من حاجتها الي الحب وكل تلك التراهات التي تتفوه بها
هتف هو بهدوء
عاصم : ما إحنا زي الفل يا نور أهو مالنا بس
ضحكت بسخرية ممزوجة بالقهر
نورسين: زي الفل!!!! لا يا عاصم متكدبش علي نفسك إحنا مش زي الفل ولا حاجة.... إحنا أبعد ما يكون عن كدة
إستقام جزعها وضاقت عيناها بعدما ضاق ذراعاها حنقاً منه هاتفة به في حنق
إنت أخر مرة إتصلت بيا بس لمجرد إني وحشاك وعاوز تطمن عليا كان إمتي يا عاصم..... أخر مرة قولتلي بحبك الي كنت مغرقني بيها أول ما عرفنا بعض كان إمتي يا عاصم......أخر مرة إفتكرت عيد جوازنا كان إمتي.... بلاش كل دة أخر مرة إفتكرت عيد ميلادي من نفسك كان إمتي يا عاصم
أخر مرة قولتلي وحشتيني يا نور كانت أمتي يا عاصم .......أخر مرة حبيت تفاجئني بيها بأي حاجة كان إمتي يا عاصم
تابعت بقهر إخترق قلبه ليمزقة لأشلاء
أخر مرة بصلتي فيها زي زمان كانت إمتي يا عاصم
تابعت بدموع
يا عاصم إنت بتقعد معانا علي السفرة تقضية واجب مش أكتر.... بتقعد بجسمك بس.....إنما عقلك بيبقي مع الصفقة الغولانية ولا بتفكر في المناقصة العلانية ....وإحنا أخر حاجة
ثم تابعت بتوسل
ومتقوليش إنك بتعمل كل دا علشاننا.....إحنا والله مش عاوزين كل دا اصلا
إحنا عاوزينك إنت ....لا عاوزين بيت كبير فاضي علينا مش حاسين فيه بالأمان علشان عمود البيت ومصدر أمانه دايماً غايب ولا عاوزين فلوس كتير مش عارفين ننبسط بيها وإنت مش موجود جمبنا ولا حتي عاوزين عربيات ولا عاوزين أي حاجة والله
أنا و ولادك محتاجينلك يا عاصم......محتاجينلك أوي والله
كاد أن يتحدث فتابعت هي بألم يقطر من صوتها
جمراً يكوي قلبه
نورسين : عاصم أنا مش بلومك أبداً والله.......أنا عارفة إنك عاوز توفرلنا كل اللي تقدر عليه علشان نبقي في أحسن حتة وأحسن مكان.... بس كفاية كدة بقي إحنا عاوزينك جمبنا مش عاوزين حاجة تانية والله.........إنت بالدنيا وما فيها ياعاصم
صدم من كل ما تشعر به وتكتمه بداخلها كل تلك الفترة ......أ حقاً كان ذلك البعيد الغائب.....أ حقاً قرر أن يتخذ الدور الذي لاطالما إمتقته
تمتمت نورسين بألم
نورسين: قرب من ولادك يا عاصم.......إنت بقيتلهم ال ATM بتاعتهم مش أكتر
ولادك محتاجينلك أكتر من أي حد......نفسهم يلاقوا بابي بتاعهم دايماً موجود يحضنهم ويبقي جمبهم
يبقي بطلهم في كل حاجة......نفسهم يلاقوا بابي يسألهم بيحبوا إيه وبيكرهوا إيه...... يلعبوا معاه....يتمرنوا سوا
تمتمت بتوسل باكية
جرب يا عاصم تكسبهم وتقرب منهم علشان خاطر ربنا
ثم همست بألم لم يصل الي مسامعه
يارب يا عاصم تقرب منهم بمزاجك وأنا عايشة بدال ما يضيعوا منك بعد ما أموت
إحتوي عاصم وجهها بين يديه وتابع بحنو بالغ
بنبرة متالمة لألمها ودموعها
عاصم: إنتِ عارفة أنا بحبكوا قد إيه يا نوري
أنا معنديش أهم منكوا في الدنيا عارف إني مشغول بس غصب عني و أوعدك إني هحاول أفصل الشغل عن البيت ......بس أهم حاجة مشوفش دموعك أبداً سامعاني
عمد بأنامله الي وجهها يجفف دموعها برفق بالغ
تحدث بصوته الأجش الذي يسلبها عقلها دائماً
عاصم : إتفقنا
تنهدت باسمة وتابعت
نورسين : إتفقنا
غمزها عاصم بمكر ثم تابع بجدية
عاصم: بقولك إيه ما تيجي نجيب توئم حلوين كدة لأيهم وجوري
شهقت نورسين بخجل وهي تدفن وجهها بصدره
نورسين : عاصم!!!!!
عاصم : عاصم إيه بس وبتاع إيه تعالي بس هقولك
*************************
عاد سليم من عمله مساءً متوجهاً لغرفة مليكة التي يعلم أنها نائمة في هذا الوقت..... فذلك الدواء اللعين يجعلها تنام كثيراً فلا يستطيع أن يشبع عينيه منها بعدما أغلق هاتفة بعد محادثة طويلة بينه وبين ياسر ابن عمه مخبراً إياه كل ماحدث في تلك الأمسية بالتفصيل ومعرباً عن رغبته هو وعاصم في مقابلته والحديث عن مشروع ما قد تحدثوا فيه قليلاً أثناء العشاء وموافقة سليم وتحديد موعد ليتقابلوا فيه سوياً في مقر الشركة بالقاهرة
دلف في هدوء الي غرفتها ليجدها راقدة في هدوء منسدحة علي الفراش في وداعة.....أخذ يتطلع إليها بإحساس لم يعده يوماً.....غريباً عن قلبه الوحيد فقد كان يفكر فيها دوماً لم تكن تبرح خواطره وحتي أفكاره لم تخلو منها مطلقاً طوال يومه.......ظل يكابر ويعاند نفسه كثيراً كي يصعد مباشرة لغرفته دون العروج علي غرفتها لكن أخيراً تحطمت مقاومته وإتجه ذاهباً يدفعه قلبه الذي أخد يعاند وبشدة لحجرتها كي يراها....فقط هي.......كيف له أن يقاوم ذلك الجمال الملائكي القابع هنا علي الفراش وعلي ذلك الضوء الخفيف الذي تسلل من القمر لشرفتها ليضفي عليها مظهراً عجيباً......كم كانت تشبه الحوريات بذلك الرداء المخملي الذي يجعلها كتلة مجسمة من
الفتنه...... نعم فتنته كما تفتن تلك الحوريات البحارة بسحرهن ودون أي عناء يذكر منها
وشعرها.....و ااه من خصلات شعرها الحريرية التي تضاهي النيران في فتنتها وإثارتها متناثراً حولها في غجرية تبعثر روحه وتنثر أشلاء قلبه وتهيم بعقله
ااااه لا يعرف حتي ماذا حدث معه وكيف......هو ليس بطفل أو حتي شاب مراهق كيلا يعرف ما هو الحب هو يعرف ذلك الشعور جيداً يعرف إنه الحب ولكن كيف ومتي ولماذا .........ألا تعلم يا ولدي أن الحب يأتيَك متخفيا فلا تسأله لما أتى.....ولا تسألهُ َعن السبب.........فَـهَو إن َضرب َضربتهُ لا سبيَل للنَجاة .......ولا طريقاً للهرب
************************
في صباح اليوم التالي
إنسل عاصم من فراشه بعدما طبع قبلة حانية علي رأس زوجته وإرتدي ثيابه متوجهاً للمطبخ
وقف يعد لهم طعام الإفطار في هدوء وسط دهشة الخدم الموجودين بالقصر وبعدما إنتهي طلب من الخدم وضعه علي طاولة الطعام وصعد هو لإيقاظ طفليه اللذان لم تسعهما فرحتهما حين شاهدا والدهما يوقظهما صباحاً لا بل إنه لا يحمل هاتفه أيضاً أو حتي يطالع جريدته بل يحملهما ويلعب معهما ......إحتضنه أيهم بقوة هاتفاً به يسأله ببراءة
أيهم: بابي إنت مش رايح الشغل ولا إيه
هز عاصم رأسه باسماً يمنة وميسرة
فإحتضنا أيهم وجوري والدهما وهما يهتفان بسعادة
آلمت والدهما فقد أدرك الآن كم كان أحمقاً ليبدي عمله علي هذين الملاكين
حمل طفليه وتوجها لإيقاظ نورسين التي لم تصدق عيناها ما تراه حتي أنها ظنته حلماً جميلا من بين تلك الأحلام التي تراودها يومياً
حتي سمعت أطفالها يخبرانها بسعادة بينما يتقافزان فرحاً أن والدهما سيقضي معهم اليوم بأكمله ولن يذهب للعمل
**********************
بعد مرور عدة ايام
في شركة سليم الغرباوي
إجتمع الشباب الثلاثة لمناقشة مشروع ما ليكون ذلك هو أول إتحاد يتم منذ زمن طويل بين عائلتي الغرباوي والراوي
هتف عاصم باسماً
عاصم: إنت بقي ابن عمو زين الله يرحمه
إبتسم سليم بفخر وتابع مؤكداً
سليم: أيوة بس إشمعني
إبتسم عاصم ًبحبور متابعاً
عاصم: أصل بابا مبيبطلش كلام علي عمو زين الله يرحمه
في نفس الوقت حضر ياسر ينفخ متأففاً
ضيق سليم عيناه وهتف مشاكساً
سليم: مالك يا زينة الرچال
ضحك عاصم علي سخرية سليم
ياسر: أدي اللي خدناه من الحمل والوحم
شوية مش طايجاني وشوية عاوزة أبصر إيه
مرار طافح
ضحكا سليم وعاصم علي ضيق ياسر
وهتف سليم مازحاً
سليم: الأبوة مش بالساهل يا حبيبي
تذكر عاصم مشهداً ما وقت حمل نورسين بجوري
فتمتم ضاحكاً
عاصم : إنت عارف مراتي كانت بتتوحم علي إيه لما كانت حامل في جوري
أردف سليم باسماً بمزاح
سليم: إشجينا
أردف عاصم زاماً شفتيه كتعبيراً عن مرارة أيام حمل زوجته
عاصم: كانت بتتوحم علي الطوب الأحمر
إنفجر سليم ضاحكاً أما ياسر فحدق به مدهوشاً
فإستطرد عاصم باسماً
عاصم : كانت تاخدني علي ملا وشي في إنصاص الليالي نروح مواقع لسة بتتبني وتقعد تاكل في الطوب اللي هناك زي الزومبي بالظبط
جلس ياسر وتابع بثقة
ياسر: واه واه دا أني علي كدة أحمد ربنا علي جمر وأروح أبوسها كمان
تمتم سليم بين ضحكاته
سليم : قولتلك إحمد ربنا
************************
في فيلا سليم الغرباوي
تعافت مليكة بعد مرور أشهر علي ذلك الحادث اللعين فقررت الذهاب لزيارة عائشة ورؤية طفلها عبد الرحمن
تناولوا طعام الافطار سوياً وودعت مراد للذهاب لمدرسته وإنتظرت هبوط سليم للأسفل كي تأخذ إذنه قبل ذهابه للعمل
سليم: السواق برة تحت أمرك ومتتأخريش ومتقفليش موبايلك علشان لما أحب أوصلك
كانت تلك الكلمات التي خرجت منه بحزم وجمود قبل أن يخرج ويترك علامات الفرح بادية علي وجهها المستدير.... جلس أمام مقود سيارته يزفر الهواء واضعاً يده علي قلبه ليطمئنه قبل أن يخرج من مكانه بسبب إرتفاع وجيفه.......مشاعره تزداد كل يوم من حب لعشق لهيام لوله وهوس
أصبح لا يستطع كبح جماح رغبته بالركض وإلصاق رأسها الصغير بصدره وإغداقها بكل عبارات الحب والغرام وكلمات الغزل التي لم يتخيل نفسه ينطقها يوماً ما......حب يخفيه عن العالم....... لا يعرف بشأنه مخلوق
يلعن نفسه مرارا وتكراراً لذلك الوعد الذي قطعه لنفسه أمام قبر شقيقه في الماضي ولا يزال يدفع ثمنه للآن
فحلوته تزداد جمالاً كل يوم..... تزداد أنوثة كل يوم
كيف يشرح حبه الكبير..... إنه لعنة تسيطر عليه
يغيب لديه المنطق بمجرد مرورها من جانبه
يفقد عقله بمجرد إستنشاقه لشذاها الآخاذ....يعشق كل تفصيل صغير فيها......يتوه بين نمنماتها وقسمات وجهها......يدرس حركاتها وخطواتها
نعم لقد وقع في عشق صهباؤه الجميلة
***********************
في صحن قصر الغرباوي
علت صيحات الفرحة وزغاريد السيدات
وإنهالت علي قمر عبارات التهنئة من السيدات
-عدا تلك الناقمة عبير -بعد معرفتهم بحمل قمر في توئم ولدين وكأنهما عوض الله عن قهر وآلم تلك المسكينة لإخراس أفواه عبير وغيرها
***********************
في شركة سليم الغرباوي
هاتف سليم ياسر متمتماً في فرح وفخر
سليم: عاوزك تجهز حفلة كبيرة بقي
هتف ياسر وسط دهشتة
ياسر: إنت عرفت
تابع ياسر بدهشة أكبر
سليم: عرفت إيه بالظبط
صاح ياسر فرحاً
ياسر: جمر...... جمر حامل في توم ولدين
حمد الله سليم ربه فرحاً وأخذ يعوذهما من أعين كل حاقد حسود وبارك له كثيراً
أردف سليم باسماً بفرح
سليم: بس أنا مكنش قصدي علي كدة إفتح الجرايد كدة وقولي شايف إيه
ضيق ياسر عيناه وتابع متسائلاً
ياسر: في إيه
هتف سليم به بسعادة
الصفقة كسبناها وأول نجاح لصلح العيليتن
وإتفقا سويا علي إقامة حفل كبير سيكون بجوار مقر الشركة في القاهرة
اتمني الفصل يعجبكوا يا فرولاتي ❤😍
•تابع الفصل التالي "رواية بين طيات الماضي" اضغط على اسم الرواية