رواية عشق الفيروز "لا تظلمني" الفصل الرابع والعشرون 24 - بقلم ولاء رفعت
صقر كان ع مقربه من السيارة وبسبب الظلام الدامس خاصه بعد ان انطفئت انوار السيارات بعد اختراقها بالرصاص لكن كان القمر منيرا الي حد ما فهناك بصيص من الضوء ... تسحب بحذر شديد وهو يتلفت من حوله وكاد يلمس مقبض السياره ويفتح الباب ليجد فيروز انتفضت من مكانها فصرخت : عاااااااااااااااااااااااا...........وكاد ان يطمئنها ليجد الذي يسبقه من الخلف بضربة ع رأسه
_ وفي الجهة الاخري ف مركز القيادة
كارم: نداء الي كل القوات وقف الضرب حالا .... أمير اخر التطورات اي؟ حاول
أمير: الجماعه الاجانب هربو بطيارتهم يافندم ومقدرناش نمسكهم عشان كان عدد رجالتهم كتير جدا بس عدد الاصابه عندهم كتير
كارم : طيب بيبرس ورجالته ؟
أمير : رجالته معظمهم مصابين ماعدا تلاته واحد هرب وكان معاه شنطه كبيرة والتاني مستخبي والتالت شكله مع بيبرس
كارم : تمام .. الي جميع الفرق اتجهو عند الهدف
_ في سيارة بيبرس
فيروز شهقت :يخربيتك ليه ضربتيه؟
ساشا : مش انت عايز تهرب ..يلا بسرعه
فيروز : ماهو كان هياخدني
ساشا : بتتكلم عن مين ؟
فيروز: الي ضربتيه ده يبقي خطيبي
ساشا نظرت لها بتعجب ثم انحنت بجذعها لتنزع عنه وجهه القناع وكادت تلمسه بأطراف اناملها لتجد قبضته محكمه ع معصمها .. ونهض بسرعة البرق وهو مازال ممسك بها ليثني زراعها خلف ظهرها فتأوهت بشدة
صقر بصوت أجش : لو عملتي اي حركة هكسرلك ايدك وبعدها رقبتك سامعه؟
فيروز وانفرجت اساريرها وهي تنزل من السياره : حبيبي انا كنت متأكده انك انت من عيونك
ساشا: اااااه سيب يدي يا انت ... انا مش ضدك
فيروز : سيبها ياصقر ده كانت فكراك هتموتني وكانت هتهربني
صقر : اسكتي يافيروز انتي مش عارفه حاجه .... ثم اردف قائلا ف الميكروفون المتصل بسماعه ف أذنه : أمير ادعمني ف منطقه الهدف حاول؟
ولم تمر برهه لياتي أمير : مين دي يافندم؟
صقر : مفيش وقت خد البت دي وخد معاك فيروز وديها مركز القيادة دلوقت
أمير : اي ده دي بتنزف دم من كتفها
فيروز : عشان خاطري ياصقر انقذوها دي طيبه اوي وكانت هتساعدني
زفر صقر ثم اردف : روحي مع أمير دلوقت عشان تكوني ف أمان
فيروز : لاء انا مش هبعد عنك رجلي ع رجلك فين ماتروح
صقر بغضب وصاح بوجهها : مش وقت ام عنادك ده دلوقت اسمعي الكلام
ذعرت من صياحه ونظرت له بحزن
امير : انسه فيروز يلا بسرعه عشان فعلا مفيش وقت وممكن يحصل اي هجوم تاني
ذهب أمير وهو يمسك بساشا وفيروز تسير بجواره ...وصقر تقابل مع فرقه من القوات ليبحثو جميعا عن بيبرس ومساعديه وابتعدو مسافه قليله
و ف أثناء ذهاب أمير مع الفتاتين فاجاءه شخصان احداهما رفع سلاح ع رأسه وهو يحذره بصوت أجش :سيب البت الي ف ايدك دي لفرغ الرصاص ف دماغك فأخذ منه جهاز الاشاره المرسل والمستقبل وحطمه ... لتصرخ فيروز عندما وجدت الشخص الأخريجذبها من زراعها ليجعل ظهرها ملاصق لصدره وبصوته الذي كان كالفحيح : انتي فاكره انك تقدري تهربي مني
فيروز جمعت قواها وصاحت فيه : انت جبان وحقير ومش هتقدر تعملي حاجه ...وكادت تصرخ مناديه : ياصق........ ليضع يده ع فمها ليسكتها ثم أردف : حاولي صرخي تاني وانا هقتل الواد ده ويشير ع أمير الذي نزع بيبرس من ع وجهه القناع
ساشا التي خارت قواها من الرصاصه التي ف كتفها : سيبها بيبرس وتعالي نهرب
بيبرس بصوت غاضب : اخرسي انتي بالذات وحسابك معايا بعدين ....ثم وضع شفتيه امام أذن فيروز وأردف : انما انتي بقي لسه ع اتفاقي معاكي هنسافر انا وانتي بس قبلها هخلص ع حبيبك الي حذرته يخليه ف حاله وبرضو صمم يقع ف الخية برجليه اهو هيستلقي وعدو مني
تشنجت فيروز المكمم فمها بيده واخذت تركله بقدمها ليتركها لكن هو كان مسيطر عليها جيدا
_ صقر الذي كان يتسلق مابين الصخور وخلفه الفرقة التي معه : الو عمليات هل تسمعني؟ حاول
كارم : ايوه سامعك ياصقر حاول
صقر :أمير جاي عندكو ومعاه الرهينة وواحده من افراد العصابه وصلو ؟ حاول
كارم : لا لسه مجاش حاول
*******************************
* كانت مستلقيه ع الأرض بدون قيود تتألم بشدة وبأنين مكتوم وعبراتها لاتتوقف عن الانسدال ... وهو كان يتمدد عاري الصدر ع فراشه الفوضوي يستيقظ بملل حتي أحست به لتغمض عينيها بخوف ورعب
باسل وهو ينهض ويلقي نظراته عليها بابتسامة ذئب ينظر لفريسته ثم أردف : انا عارف انك صاحيه يابيبي
مايا بصوت مبحوح من البكاء وكثرة الصراخ : حرام عليك يعني مش مكفيك تعذيبك ليا بالحزام عشان تكمل وتعتدي عليا
باسل جثي ع ركبتيه واقترب منها ليحدق ف عينيها : هو انا كده عملت فيكي حاجه؟.. انا ممكن اسامحك واسيبك بس ف حاله واحده
مايا : سيبني امشي واوعدك مش هتشوف وشي تاني خالص
باسل :انا الي اقرر مش انتي .. وبعدين هسمحلك بكده ف حاله واحده بس.. وهي تنفذي كل الي هطلبو منك بالحرف الواحد فاهمه؟
مايا : أومأت رأسها كدليل ع موافقتها
باسل وبابتسامه شيطانيه : طيب حلو اوي كده.... يلا اومي معايا
مايا : مش قادره ققوم
فجذبها من زراعيها ثم حملها ليدلف بها الي المرحاض ووضعها في حوض الاستحمام وفتح صنبور المياه لتنهمر ع جسدها الواهن
باسل : انا هاسيبك تمددي جسمك ف البانيو عشان تفوقي ليا كده وتفهمي كل الي هقولك عليه ..انا نازل دلوقت هاجيب شويه حاجات وطالع تاني تكوني خلصتي ... يلا سلام يا ميوي ... قالها ثم غادر
فنظرت خلفه مايا لتبصق ف اتجاهه ثم أردفت : حيوان وقذر الله يلعنك ويلعن اليوم الي شوفتك فيه
امتلأ الحوض بالمياه فأغلقت الصنبور ثم نزلت بجسدها باكمله تحت المياه لتغمرها بالكامل
****************************************
انقبض قلبه وشعر بشئ مايحدث فقرر العوده حيث ترك أمير وفيروز وساشا .... وصل للمكان بخطوات سريعه وهادئه ليجد ظل لثلاثة اشخاص يجلسون ف الارض ف وضع الجثو وشخص ما ع مايبدو يقف خلفهم ويصوب نحوهم سلاح آلي ... فالرؤيه كانت ضعيفه حيث الظلام الدامس ليلا ...فنظر خلفه لم يجد القوة التي كانت معه ع الاغلب تفرقو للبحث تسحب رويدا حتي وصل اليهم فرفع سلاحه صوب مساعد بيبرس نحو رأسه
صقر بصوت أجش : نزل الي ف ايدك بدل ما افجرلك دماغك دلوقت
وكاد ينزل الرجل سلاحه بجواره فجاء بيبرس من خلف صقر ليلقيه ضربه ع رأسه وبلحظه اقل من الثانيه تفادي صقر الضربه ليتشابكا الاثنان معا باللكمات والركلات لينجح صقر بألقاء بيبرس ع ظهره وجلس هو فوقه ليلقنه لكمات متعدده ع وجهه
بيبرس بصياح : سلماوي خد فيروز واقتل الاتنين التانيين
سلماوي : أمرك يا باشا ... قالها وأخذ سلاحه وامسك فيروز بقوة من زراعها ... ف تلك اللحظه التفت صقر ليري فيروز فأستغل بيبرس هذا ليدفع صقر بضربه جعلته يسقط من فوقه لينهض ويلتقط سلاحه ويجذب فيروز من قبضة سلماوي ليضع فوهة السلاح صوب رأسها
بيبرس يبتسم كالافعي : وريني هاتعمل اي وانا هقتلك حبيبتك ادام عنيك
صقر كأنه من تجمد ف مكانه ليصرخ فيه : وقسم بالله لو مسبتهاش لاكون دفنك مكانك ......أشار بيبرس لسلماوي بعينيه ليسرع الاخر نحو صقر ليقيده فسبقه أمير الذي تخلص من الحبل الذي كان يقيد يداه ليضرب سلماوي ع رأسه بقطعه حجره ليقع مغشيا فأطلق بيبرس طلقه لتأتي ف ظهر أمير
كانت ساشا متسمرة ف مكانها لتري تلك الاحداث فجاءت اليها فكرة فزحفت بدون ان يلاحظها احد لتصل الي السياره وتدخل لتشغل المحرك
صقر صاح : أميرررررررررر
أمير غير قادر ع الصمود ليقع جالسا ع ركبتيه ويقول بصوت واهن : انقذها بسرعه من ايديه ....
بيبرس : لو قربت مني لهخليهالك جثه
فيروز بصراخ : متصدقهوش ياصقر هو مش هيقدر يقتلني
نظر صقر متعجبا ليردف بيبرس ويبتسم بخبث :عايز تعرف ليه بتقولك كده؟......... وضع رأسه جمب أذنها وأردف :عشان مش هتكون لحد غيري ... فقبلها من عنقها واردف : صح يافيروزه
صقر كالعاصفه الهوجاء : متلمسهاش ياحيوان وربنا لأقتلك ... واقترب منه ليضغط ع الزناد ويقتله فأسرعت السياره نحو بيبرس الذي القي بنفسه بداخلها ومعه فيروز يحكم قبضته عليها فحاول صقر الامساك به فركله بيبرس ليبعده وانطلقت السياره ليلحق بها صقر وهو يركض خلفها ويتكلم بصوت متهدج ومتقطع : الو عمليات الهدف تحرك ع الطريق
قالها وذهب نحو أمير ليحمله فوجد بعض القوات ع مقربه منه لينادي عليهم ليحملو زميلهم وسلماوي الفاقد لوعيه
وأخذ سياره شاغره من سيارات العصابه وانطلق بها مسرع ف اتجاه السياره الاخري حتي خرج ع الطريق وبأقصي سرعه حتي أقترب منها وكانت خلفهم سيارات الشرطه المصفحه ..... أصبحت سياره صقر بجوار السياره الاخري ويطلق رصاصات نحو الاطار ليتوقفو فيرد عليه بيبرس الطلقات وهو يصيح بساشا لتزيد من السرعه
ساشا : اتركها له وهيا نهرب نحن
بيبرس : دوسي بنزين وخليكي ف حالك ... قالها بغضب
فيروز كانت تجلس بجواره وهو يحاوطها حتي لا تستطيع الهرب ويطلق الرصاص نحو سياره صقر
نجح صقر ليتقدم بسيارته ليقطع الطريق ع ساشا التي توقفت فجاءه لترتطم رؤوسهم جميعا الي الامام حيث ساشا فقدت وعيها ع الفور ... وبيبرس جبهته بها جرح بسيط وفيروز مازالت بحاله جيده لأنها ارتطمت ف زراع بيبرس
نزل صقر بسرعه من السياره والتف لباب السياره الاخري ليفتحه ويأخذ فيروز لكن بيبرس دفعها للداخل وتوجه له هو فسحبه صقر لخارج السياره وظل الاثنان يتعاركان بالضرب والركلات ليقع صقر ع ظهره ومن فوقه بيبرس الذي قبض ع يده التي بها السلاح وأخذ يضرب بيديه ع الاسفلت بقوة حتي يترك سلاحه لينجح ف ذلك ثم وضع السلاح ع جبهة صقر وهو يضحك بصوت مرعب .. صرخت فيروزالتي نزلت من السياره : عااااااااااااا بيبرس ابوس ايدك سيبو متقتلهوش
رمقها بيبرس بنظراته : اي بتحبيه اوي كده!!!
فيروز : بالله عليك اقتلني انا وبلاش هو
صقر كان ينظر لها : ابعدي انتي وملكيش دعوه
بيبرس وكاد اصبعه يضغط ع الزناد وهو يصيح بصقر:انت الي هتبعد للأبد
صرخت فيروز :لااااااااااااااااااااااااااااااااااا
وفجاءه انطلقت رصاصه لتغمض فيروز عينيها ولم تحملها قدميها لتسقط ع الارض
تقدم رجال القوات الخاصة نحوهم ليحملوه الي سيارة الاسعاف التي أتت منذ قليل وفيروز تجلس ع احد المقاعد بداخل سيارة مركز القياده
**********************************
فيروز اومي حبيبتي فوقي ... قالها وهو يضع لها مستنشق ذو رائحه نفاذه ليوقظها
فتحت عينيها ببطئ شديد لتتسع حدقتيها فعانقته بكل قوة : حبيبي انت كويس الحمد لله والشكر ليك يارب .. اخذت تتفحص وجهه بأناملها لتتأكد من سلامته ثم أردفت : ازاي؟
صقر الذي كان يبتسم من ردة فعلها وبصوت رجولي جذاب : انتي بتخافي عليا اوي كده ياروحي
فيروز بعبرات الفرح والعشق : اخاف دي اقل كلمه انا حساها انا كنت هموت لو جرالك حاجه يا حبيبي
جذبها بين أحضانه ليعانقها بقوة: ده انا الي كانت روحي بتروح لما بعدتي عني ومكنتش قادر اعيش من غيرك
فيروز وهي تبتعد لتمسك وجهه بين كفيها : انا يا نور عيوني الي مكنتش عايشه خالص وانت بعيد عني
صقر أمسك ايضا وجهها بين كفيه : قلبي وروحي وعقلي وكل مافيا ليكي يافيروز
فيروز انهمرت من عينيها عبراتها بغزاره : انت كل حاجه ليا انت الهوا الي بتنفسه انت عشقي انت عشق الفيروز
صقر وهو يمسح عبراتها : طيب ليه الدموع دي انتي كده بتقتليني
فيروز : معلش ياحبيبي اصلك مش عارف انك واحشني اد اي ولما حسيت للحظه ان ممكن اخسرك للابد لما الحيوان ده كان هيقتلك كانت روحي بتروح مني
صقر عانقها مرة اخري وأخذ يمسد ع شعرها : متخافيش ياروحي انا معاكي ومش هاسيبك ابدا ومحدش يقدر يفرقني عنك ابدا غير الموت
فيروز بصوت حاني ورقيق : بعد الشر عنك ياقلبي.... قالتها ثم ابتعدت حضنه فأردفت : بس اي الي حصل انا اخر مرة افتكرتها كان الزفت ده بيضغط ع الزناد وبعد كده سمعت صوت طلقه واغمي عليا
صقر مبتسما :كل الحكايه ان زمايلي ضربو عليه رصاصه فملحقش يضرب عليا
فيروز : الحمد لله اهو غار ف داهيه تاخدو ان شاء الله ويموت ونرتاح منه
صقر باستجواب : هو القذر ده حاول يلمسك لما كان خطفك؟؟؟؟؟؟؟
تلون وجهها وتزكرت كل المشاهد التي حدثت بينها وبين بيبرس فخشيت ان تحكي لصقر فأردفت بصوت متردد : ل..ا لا محصلش حاجه هو كان حابسني ف اوضه بس
صقر بعدم تصديق ويرفع احدي حاجبيه : انتي متأكده؟
فيروز وهي تخفض بصرها للاسفل ثم تصنعت الابتسامه فنظرت له : ماهو خلاص ياقلبي اهو مات
صقر : هو مش مات لسه عايش الرصاصه جاتله جمب القلب واخدوه ع مستشفي قريبه
ظهر الخوف بعينيها : طيب خلاص ممكن تقفل ع السيره دي مش عايزة اي حاجه تنكد علينا لحظة رجوعنا لبعض
صقر ويفتح زراعيه لها : تعالي جوه حضني يافيروزة قلبي.... فألقت جسدها وروحها وقلبها بين زراعيه لتستقر ع صدره لتستمع لنبضات قلبه العاشق لها وهو يضم زراعيه ع ظهرها ليجعلها تدخل بين ضلوعه ويصبحان كيان واحد
استمرا ف ذلك الوضع لدقائق حتي جاء لهم صوت أجش : احم احم مش كفايه حب ورومانسيه لحد كده
ابتعدت فيروز فجاءه ليتلون وجهها من الخجل .. فابتسم صقر ونظر لصاحب الصوت : أسف يافندم
كارم :طب يلا اجهزو عشان قربنا من مطار سينا
فيروز : صقر احنا هنروح خلاص؟
كارم : متقلقيش يا انسه فيروز هتروحي بس الاول فيه شوية اجراءات هناخد شهادتك فيها ... وبعدين احنا بنشكرك انك انتي السبب ان احنا قدرنا نعرف مكان الشحنه عن طريق جوابك
فيروز : اي ده ازاي مش فاهمه
صقر : انتي ياحبيبتي الجواب الي رمتيه عند بيت اهلك ف الوادي الجديد لقاه ابن عمك واتصل بيا وقالي كل الي كتباه فيه
فيروز:الحمد والشكر لله انا اصلا خلاص كنت فاقده الامل ومكنتش اعرف مصيري هيبقي اي مع العصابه دي
كارم : اهو قبضنا ع اهم واحد من رجالة زعيمهم ومساعده والست الي معاهم الاجنبيه
فيروز: ساشا؟ هي كويسه
صقر : اه اتنقلت مع بيبرس المستشفي واول ما هيتحسنو هينقلوهم ع النيابه عشان هيتحقق معاهم
كارم : كفاية رغي بقي ويلا عشان وصلنا يلا انزلو
ابتسم صقر لفيروز ثم غمز لها بعينه : يلا ياروحي؟
فيروز وامسكت بيده الممتده لها : يلا ياقلبي
نزل الجميع من السيارات ودلفو ساحة المطار وصعدو للطائره التي تنتظرهم وجلس كلا من صقر وفيروز بجانبه وكان يحاوطها بزراعه وهي تميل برأسها ع صدره ليمسك بيده الاخري يدها وتشابكت اناملهم كما تشابكت قلوبهم بالعشق المتيم
**********************************************
* في منزل ليلي.....
ليلي بصوت مدوي : افهموني بقي ولو لمرة واحده انا مش عايزة اتجوز اغنيهالكو يعني!
والدتها : ومش تتجوزي ليه ان شاء الله ولتكونيش ناويه تقضيها صياعة وقله ادب زي صاحبتك
ليلي : لو سمحت ياماما متتكلميش كده عن فيروز دي صاحبة عمري ومتربين سوا مع بعض وانا عارفه اخلاقها كويس
والدتها :اخلاق مين يا بنت ال...... ده امها ديك النهار قبل مايسافرو بليله صوتها كان علو كده وهي بتهزءها هي والواد الظابط الي ماشيه معاه
ليلي : اوووف بقي انا معنديش طولت بال افهم فيكي وانتي مقفله دماغك
والدتها اتسعت حدقتيها ورمقتها بغضب وبرهة وخلعت الشحاط (الشبشب ) .. فركضت ليلي من امامها ووالدتها تركض خلفها : وربنا ما هيسيبك غير لما تاخدي شبشبين ع بوءك عشان تتكلمي مع امك باحترام
ليلي : عااااااااااااا ياماما خلاص والنبي حرمت ... قفزت فوق المنضدة الخشبيه وظلت تصرخ : يا بابا الحقيني مراتك عايزة تضربني بالشبشب
والدتها : صحيه من النوم عشان هخليه يكمل عليكي
ليلي : خلاص ياحاجه حرمت حقك عليا بلاش ضرب ده حتي عيب عليكي تضربي شحطه ادي كده برضو
والدتها ترمقها بسخط : والشحطه دي ينفع تقف قصاد امها وتقل ادبها زي ما عملتي
ليلي : لا انا اسفه .. بس بصراحه كلامك مستفز
والدتها : برضو بتقلي ادبك؟
ليلي : خلاص حقك عليا .. انا مش هفضل واقفه ع السفره كده زي طبق الفاكهه
والدتها وهي ترفع احدي حاجبيها : خلاص انزلي
ليلي : امان يعني؟
والدتها : مش هضربك خلاص
قفزت من فوق المنضده وتقدمت نحو والدتها : بلاش بصة عنيكي دي بتخلي ركبي بتخبط ع الجيران
والدتها : الصبر يارب ... عايزاني اسامحك وافقي ع الجدع الي اسمه علي
ليلي : يا ماما ياحبيبتي هقول من اول وجديد وامري لله بنتك حبيبتك فلذه كبدك دكتورة وفاضلها سنة غير الترم التاني وهتتخرج يرضيكي يعني دكتورة تتجوز امين شرطة معاه معهد؟
والدتها : يابت يا خايبه هو بقولك تتجوزي شحات دي امين شرطة يعني وظيفه حكومي الي زيك واعلي منك كمان مش لاقينها وبعدين ابوكي سأل عليه جماعة اصحابه يبقو عارفينه شكرو ف اخلاقه ده غير عنده بيت ملكه وحماتك ست كبيرة ف السن ولا بتهش ولا بتنش
ليلي : استغفر الله العظيم يارب .. ياماما انتي ليه بصه للجانب المادي وسايبه الفرق مابين المستوي الفكري والتعليمي؟
والدتها : فكري مين ده يابت؟ واي كلام الناس المثئفه ده بقولك اي اعدلي لسانك لقطعهولك
ليلي : بصي انا نازله هاروح ققعد مع خالتي احسن هي الوحيده الي ف العيله دي بتفهمني
والدتها : غوري ابقي خليها تنفعك اديها متلقئحه جمب ستك من غير جواز ولا خطوبه حتي عشان بتبص لسي فكري بتاعكو ده
ليلي : ههههههههههههههه والي اتجوزو يعني خدو اي اديكي اهو عايشه حياتك مابين قنوات الطبخ وحلل المحشي بتاعتك
القت والدتها عليها الشبشب لتتفادها ليلي وتركض خارج المنزل مسرعه ع الدرج
والدتها : ماشي ياليلي هفضل وراكي لغاية ماهتتجوزي ورجلك فوق رقبتك يابنت بطني
**************************************
* في منزل اياس ...
يتمدد ع تخته وهو شارد ف الصور التي تجمعه مع رنيم وصقر وخاصة هو ورنيم فقط وقلبه كان يتحطم كلما تذكر كلماتها له ف المشفي ... فها هي ذكرياته معها تمر منذ الصغر حتي الان ...انه يندم كثيرا ع ماقاله لها قبل ان تساافر وتغادر البلد ولم يكتفي بذلك حتي قضي عليها تماما بخطبته لجاسمين اكثر فتاه تكرهها هي ....
كيف لك ياقلبي لاتشعر بمن يعشقك و يهواك ...
فقلب غيرك متيم بك ولا يقابل منك سوي جفاك
.. فأصبحت في حرم عشقه مذنبا ..
هيا اذهب ياقلبي له ولا تعود لي خائبا ...
. فالعشق في مملكة فؤاده جنة الفردوس للمشتاق
#خاطره_بقلمي_ولاء_رفعت
أخذ هاتفه من ع الكومود مترددا فهل سيتصل بها ويقطع اتفاقه معها ؟... لكن قلبه يقول له هيا اذهب لمن اهواه... وعقله يجيب القلب كيف يذهب ويتغاضي عن كبرياءه.... فقال القلب وهل في العشق كبرياء؟ تبا لك ايها العقل فانت سبب تعاسة عشاق كثيرون جعلو منك مسيطر ع قلوبهم..... ولن ينتهي الصراع بينهما ليستوقفهما اياس بصرخة مدويه وهو يلقي بكل شئ امامه وذهب امام المرآه ليلقي بها زجاجة عطره ليتناثر حطامها مثل حال مشاعره تمام
ها هو أخيرا أخذ القرار الذي بل رجعة فيه امسك ذهب لخزانته وخلع ثيابه وارتدي ثياب انيقه كعادته ومشط شعره بشكل جذاب ثم نظر لزجاجة العطر التي ما زالت سليمة فأمسكها لينشر منها عطرها الفواح ع ثيابه ثم القاها ع تخته واخذ المفتاح الالكتروني الخاص بسيارته وخرج من المنزل واغلق الباب خلفه ليدلف الي المصعد ثم الي الفناء ليخرج من البناء تماما ويفتح باب سيارته بعد ان ضغط بزر التحكم لديه ثم دخل لسياره وشغل المحرك وانطلق الي طريق قلبه .... وضغط زر المسجل الذي بالسياره ليجد اغنيه تعبر عن حالهما وكانت
متسبش ايدي من ايدك.............. .....
حبيبي تعالى بناديلك .. تطمني تريحني
*******************************************
* في شقه صقر الهواري ...
تدلف بوسي صديقة رنيم من باب المنزل بعد ان فتحته لها ثم ذهبت تتمدد ع الاريكة المخمليه وبيدها سيجاره مشتعله وع مايبدو تستمع لبعض الاغاني
بوسي : اووووف اي الدخان الي عايشة فيه ده يخربيت عقلك
رنيم بصوت مختنق : هششششش مش عايزة اسمع صوت
بوسي : كالعاده من ايام زمان تكتئبي تقومي قاعده لوحدك ومقفله ستاير الشقه كلها وتشغلي كل اغاني الحزن العربي والاجنبي اي ياشيخه ارحمي نفسك شويه وكمان بتختميها بسجاير
رنيم بأنفعال مفاجئ وكأنها تختزن الدموع بعينيها لتنهمر : قولتلك مش عايزه اسمع صوت ولا عايزه اشوف حد ابعدو عني بقي سبيوني ف حالي .....قالتها واخذت تبكي بشدة
اقتربت منها صديقتها لتواسيها لتضع رأسها ع صدرها وتمسد ع شعرها وبصوت حاني : معلش ياقلبي والله ما اقصد اضايقك
اهدي بقي وبطلي دموع
رنيم بصوت باكي : مش قادره يا بسنت مش قادره
بوسي (بسنت) : اد كده انتي بتحبيه؟ اومال طلبتي منه البعد ليه وانتي مش اده؟
رنيم وهي تأخذ منشفه ورقيه لتمسح دموعها المنهمره : عشان مرخصش نفسي ادامه اكتر من كده
بوسي : طيب مش قولتلي ان هو قالك فسخ مع الزفته الي اسمها جاسمين؟
رنيم : يفسخ ولا يخطب انشا الله حتي يتجوزها انا مالي ...هو لما قالي كده عشان صعبت عليه وعمري ما هنسي قبل ما اسافر روحت قولتله ان انا بحبه كل الي قاله لي انا بعتبرك اختي الصغيره ... ولما جاتلي فرصة ان اكمل تعليمي بره متردتش وسافرت عشان ابعد عنه واحاول انساه ع الرغم كان كل يوم بيمر عليا وانا لوحدي كنت بموت من الوحده
بوسي : متنسيش انك كنتي لسه صغيره وهتلاقيه اصلا نسي
رنيم : صغيره؟؟؟ طب تفسري بأي لما رجعت لاقيته خاطب جاسمين الي ف نفس سني وهو كان عارف ان انا بكرهها ومش بطيقها ... كسر حاجه جوايا مش قادره ارجعها تاني زي الاول
بوسي : معلشي ياحبيبتي متزعليش نفسك عيشي حياتك اخرجي اتفسحي متوقفيش حياتك عشان راجل
رنيم ترمقها لتعود للبكاء بشده وتبقي بنفسها ف حضن صديقتها وهي تصرخ : انا بحبه اوي اوي اوي عاااااااااااااااااااااا
بوسي : يارب يهديلك ويريحلك قلبك
رن جرس باب المنزل ... بوسي : اهدي بقي وانا هقوم اشوف الي بيرن الجرس شكله الدليفري اصل وانا جايه طلبتلنا بيتزا دومنيوز الي بتعشقيها وبالشاورما فراخ كمان ... نظرت لها رنيم ... بوسي : اضحكي بقي
ارتسمت ع شفتيها طيف ابتسامه
وذهبت بوسي لتفتح للطارق
بوسي بتوتر : اياس !!!!!.... قالتها ثم انسحبت بالمغادره لتتركهما
صمتت فجاءه عن بكاءها ليخفق قلبها بشدة عندما سمع كل حرف من اسمه فبدون شعور لديها نهضت ثم وقفت ثم نظرت الي من يبحث بعيناه عنها .. ها هو مشهد لااقدر عن وصفه مهما كتبت عنه في كتب ومجلدات ... فهنا تلاقت العيون واخفقت القلوب لتتبادل العشق والهوي بينهما وع الرغم من عجز الالسنة عن النطق فالكلمات تجري بينهما مثل اتصال مياه البحر بمياه المحيط ..وهنا انسدلت العبرات من الاعين لتقدم الاعتذار ..نظرات فعبرات فخفقات قلوب دفعت اقدامهما بالركوض ليعانق كل منهما الاخر ليصبحا جسد واحد وروح واحده تسبح ف بحور العشق الثائره امواجها بفيضانات من المشاعر والحب والاشتياق واللوم والعتاب
لترتفع تلك الاغنيه بكلماتها لتعبر عن ذلك اللقاء الاسطوري
متبعدش عني ولا ثانية .. احضني نسيني الدنيا
واوعدني طول م انت معايا .. متسبش ايدي من ايدك
يا نور عيني .. ضميني .. حسيييني
معاك هقدر امشي واكمل .. ولو مين جرحني هتحمل
علشان عيونك يا حبيبي .. دانا اموت بجد ولا اسيبك
يا نور عيني .. ضميني حسيييني
يا نور عيني .. آه ه ه حسيييني
***********************************************
* وصلت الطائرة اخيرا الي مطار القاهرة لينزلا معا وكل منهما يحمل للأخر عشقا ليس مثله ف الوجود ....
صقر مبتسما : حمدالله ع السلامه ياروحي
فيروز بابتسامه تظهر منها غمزتيها : الله يسلمك يا حياتي
صقر : بصي بقي قبل ما نروح ف حته طبعا لازم تفضلي ف القاهره هنا كام يوم لحد من التحقيقات ماتخلص
فيروز: طيب ماما لسه متعرفش انك انقذتني وبقيت معاك
صقر وهو يقبل كفها : معلش ياحبيبي استحملي شويه وانا اصلا مسافر معاكي هناك
فيروز: ليه؟
صقر : اومال بقالي ساعة بحكيلك ف الطياره اي
فيروز: حاضر تحت امرك ياحبيبي
أثارت تلك الجمله مشاعره فأمسك وجنتيها بأنامله : اموووت انا ف حبيبي المطيع ع طول ده
فيروز: بعد الشر عليك ياروحي
صقر : بس بقي لاتهور وققوم واخدك بوسه ادام الناس دي كلها ولا يهمني
فيروز احمرت وجنتيها في خجل شديد لتردف بصوت رقيق : بس بقي عيب ياصقورتي
صقر: صقورتك؟؟؟؟ هاااار اسود ع اخر الزمن يتقال لصقر الهواري ياصقورتي .. امشي ادامي يافيروز
فيروز : هههههههههه ما انا ماشيه اهو الله بقي
جعلها تسير امامه ليفاجئها مرة واحده ليحملها ع زراعيه ويركض بها تحت أعين كل المتواجدين ف ساحة المطار
فيروز بصياح : نزلني عيييب الناس عماله تبص علينا
صقر : عشان تحرمي تقوليلي الدلع ده تاني
فيروز بوجه كالطفله الغاضبه : طييييييييب .. فأردفت بصياح : يا صقورتييييييييييييييي
صقر بضحك وهو يستفزها : برضو مش هنزلك
وصل للخارج حيث تنتظرهما سيارة
فيروز : صقر حبيبي؟
صقر : نعم يا عيون وقلب وعقل صقر
فيروز : انا مش عايزة اركب عربيه
صقر بتعجب : اومال هنركب اي ان شاء الله؟؟
فيروز : عايزة اركب معاك ع الموتسيكل وارفع درعاتي ف الهوا زي مابيجي ف الافلام
ضحك صقر : حاضر بس كده ثواني .... انزلها لتقف ع الارض فأجري اتصالا هاتفيا بأحدي شركات تأجير السيارات والدرجات البخاريه .. ولم يمر نصف ساعه حتي اتي له شخص ويعطيه ايصال التأجير دفع له صقر مبلغ من المال وقام بامضاء اسمه ع الايصال
فيروز وهي تنظر للدراجة البخاريه بسعاده : الله الموتسيكل ده حلو اويييييي
صقر ضحك من ردة فعلها : ده اسمه ريسس ياروحي مش موتسيكل
فيروز : واي الفرق مابينهم يعني؟
صعد صقر ع الريسس وشغل المحرك ثم أردف : يلا اطلعي ورايا وانا هقولك ف السكه
فيروز: طيب ثواني
صقر زفر بضييق : اي تاني؟؟؟؟
فيروز تمط شفتيها للاسفل كالاطفال : خلاص مش هقول وزحلانه
صقر : مين ياختي؟ زحلانه!!! هههههههههههه وربنا انتي مشكله.. خلاص يامزتي متزعليش مني وانا كل ليكي اذان صاغيه
فيروز: احنا هنروح فين؟
صقر : ع شقتي
فيروز : نعم!!!!!!
صقر : وليه النيه السوده يعني ؟ متخافيش رنيم اختي هناك وعايشه معايا
فيروز : لو كان كده ماشي .... قالتها ثم صعدت لتركب خلفه
صقر ارتدي الخوذة الخاصه بركوب الدراجة البخاريه والقفازات ذات اللون الاسود : ها انطلق؟
فيروز وهي تحاوطه بزراعيه من وراءه لتلتصق بظهره : اها انطلق يا جريندايزر هههههههههههههههههههه
صقر : كده ماااااااااااشي؟ .... انطلق صقر والذي كان يميل نحو اليمين ثم نحو اليسار عن قصد فتصيح فيروز : عااااااااااااااااا هنقع حرام عليك
صقر : مش انا صقورتي وبقيت جريندايزر استحملي بقي يا افروديد .. قالها وظل يضحك عليها
وف اثناء القياده قام بتشغبل المسجل لتخرج منه اغنية ذات كلمات رائعه ومعبره وكانت كالاآتي
اخدني معك
(يارا) اخدني معك بالجو الحلو
خليني معك اسرح يا حلو
(فضل) جمالك جمال .. جمالك جمال مش عادي
وكلامك كلام .. وكلامك كلام مش عادي
شو بدي بدلال ع صوت الدلال غفيني
شو بدي بغرام ليل الغرام هنيني ..
(يارا) خيالك خيال خيالك خيال مش عادي
وجايني بزمان وجايني بزمان مش عادي
توعدني بامان توعدني بامان لقيني
لقيني بمكان لننسى الزمان ونغني ..
فضل) مشي معي ساحرني الحلا
هالقلب اسمعي عم ينده هلا ..
(يارا) خيالك خيال خيالك خيال مش عادي
وجايني بزمان وجايني بزمان مش عادي
توعدني بامان توعدني بامان لقيني
لقيني بمكان لننسى الزمان ونغني ..
(فضل) جمالك جمال .. جمالك جمال مش عادي
وكلامك كلام .. وكلامك كلام مش عادي
شو بدي بدلال ع صوت الدلال غفيني
شو بدي بغرام ليل الغرام هنيني
********************************************** ..
* في منزل صقر الهواري..
يتمدد اياس ع الاريكه وبجواره رنيم التي تأخذ من زراعه مسند لرأسها..ويشاهدان التلفاز الذي يعرض فيه فيلما اجنبي رومانسي... ويتناولو البيتزا معا
اياس : شوفتي ياروني اهو حتي البطله ف الفيلم كانت هتضحي بنفسها عشان متبعدش عن حبيبها
رنيم نظرت له رافعه احدي حاجبيها : ع اساس انك عملت زي البطل يعني الي رفض من صغره انه يرتبط بأي واحده غير البنت الي بيحبها
اياس ضحك ساخرا : ده انت قلبك اسود ومش بتنسي
رنيم : زيك يا بيبي
اياس : ماشي ياروح البوبي .. قالها وهو يقلد صوت اللمبي
رنيم : ايوه اهرب اهرب اول ما تتزنق ف اي كلام تفضل تهزر
اياس : ما انتي فعلا زنقاني ف الكنبه ومش عارف انام واتفرج ع الفيلم براحتي
رنيم : اصدك ان انا تخينه .... قالتها بغضب وهي تنهض من جواره
اياس :هههههههههه يا لهوي ع دماغكو يابنات حوا .. تعالي ياحبي ربنا يهديكي
رنيم : لأ مش جايه
اياس : احنا فينا من كده؟
رنيم : لو مش عاجبك شد ف حواجبك .. ثم اخرجت لسانها بطريقه طفوليه لتستفزه
اياس نهض فجاءه : لالالا ده انتي تعاليلي هنا وانا هشدك انتي .. قالها وقام بالركض خلفها وظلو يركضان وراء بعضهما ف الردهه حتي امسك بها
اياس بضحك : هاعاااا مسكتك ... ثم جذبها ليعانقها ويمسد ع شعرها ثم اردف : اوعي تبعديني عنك تاني فاهمه
نظرت له رنيم بعينان عاشقه : انا اصلا مبستحملش البعد عنك خالص انت الي اوعي تبعد عني يا اياس توعدني؟
اياس بنظرات حب وعشق وبصوت رجولي جذاب : اوعدك يا روح اياس ... قالها ثم اقترب من شفتيها ليقبلها
وكانا لايشعرا بصوت فتح باب المنزل ليدلف ليراهما بصدمه ويصيح بصوت اهتزت له جدران المنزل : رنييييييييييييييييييييييييييييم
•تابع الفصل التالي "رواية عشق الفيروز" لا تظلمني" اضغط على اسم الرواية