رواية حبه لا يموت الفصل السادس 6 - بقلم شفق احمد
رواية حبه لا يموت
الفصل السادس
وراحت عند فلكس الي حرفياً وشو كلو كان دم متعرفيش الدم خارج منين سعتها فلكس بعد عنها وراح عند صحبوا ميل عليه وقال : كده استريحت يارب نكون صفينا لو لسه شايل مني تعالي كمل يا صحبي المهم تصفي من نحيتي حتي لو موتي هيخليك تصفي يا صحبي قال كده ووقع علي الارض
لا لا لا مستحيل مستحيل ان شاء الله ممتش
سعتها اول ما وقع على الأرض إياد قام سندو و دخلوا الاوضة
فلكس قصد يديقوا علشان يقوم ياخد حقه لعلوا يستريح ويسامح
إياد اخد بالو من انو كان هيموتو لما وقع قداموا
إياد كان باصص علي صحبوا الي علي السرير وحاسس بتأنيب الضمير
كانوا الشباب بيمسحوا وشوا من الدم الي غرقة وكانوا مخلعينوا التيشيرت
الي اول ما خلعوه ليه شافوا علمات في جسموا علمات بينه انها تجريح بموس ده غير العلمات الزرقاء الي ظهرت علي جسموا بسبب ضرب إياد ليه
خشوع كانت اعده بره لوحدها وحسه ان كل الي حصل النهارده بسببها هي ليه جت اصلا ،هي سبب المشكله بين إياد وصاحبوا، تقريبا زي ما كانو أهلها بيقولها هي اس المصايب هي كانت بتفكر في كده .... حتي لو بطلوا يقولوها ليها من زمان هي لسه فكرها جرح الاهل عمرو ما هيشفي ابداً
كل كلمة جارحة قالوها ليها بتتحفر في دمغها عمرها ما هتنسها طول عمرها
هي واعده دموعها نزلت لما افتكرت طريقة أهلها وانها جت لهنا علشان امها الي كانت بتجرح فيها هو صحيح بطلوا من زمان بس هي فكرة ومش هتنسي لأنها مش هتعرف تنسي
كانوا الشباب في الاوضة ومعاهم فلكس اتنين من الشباب طلعوا وفتحتوا باب الشقه وراحوا يجيبوا دكتور لفلكس
إياد كان قاعد بعيد عن صحبوا كان حاطط راسو بين اديه بيفكر انو هو السبب في رقدت صحبوا قام راح عند صحبوا وكان بيسأل نفسوا اه سبب الجروح الي مليا جسموا
اه الي خلاه يعمل كده في نفسوا
راح عندوا وقال بانكسار: انا اسف يا صحبي....مكنش قصدي اعمل فيك كده ....انت اللي دايقتني
بعدين زعق : اه الي خلاك تعمل كده ؟ اه ؟ انت غبي يا فلكس؟ غبي والله غبي
إياد كان حاسس بالديقة من نفسوا مش طيقها مش طايق انو الي عمل في صحبوا كده
كان بيحاول يلوم فلكس علشان يقلل من كرهو في نفسوا بسبب اللي عملوا
الاتنين اللي كانوا اعدين كانوا سكتين لأنهم عرفين ان الاتنين غليين علي بعض وأنهم اغلي صحاب لبعض
صدقتهم كان يتحلف بيها بقلهم اكتر من ١٦ سنة صحاب من اولي ابتدائي
هما اعدين رن فون واحد من الشابين كانوا الي راحوا يجيبوا الدكتور كان في مشكله في العربية الي معاهم فا رنوا علشان ينزلو ليهم مفتاح العربية التانية وفعلا نزلوا هما نزلوا واياد طلع البكونة يبص عليهم خشوع كانت اعده بره لوحدها في اللحظة دي فلكس كان فاق وقام من مكانوا وطلع الرسبشن واول ما طلع راح عند علبة السجاير الي علي الطربيزة ولع سجارة وبعدها اعد علي الكنبه ورجع رأسوا لورا وهو بيطلع نفس واتكلم موجهة كلامو لخشوع وقال :اسف علي الي كنت هعملوا .....انا عارف ان مفيش حاجه تبرر الي كنت عوزه ..بس انا مكنتش فايق ....والله ما كنت حاسس ان بعمل ايه!!!!
خشوع كانت مبلمة ومتنحة من منظر جسموا بسبب الجروح الي مليا جسموا
كانت عوزاه تغض بصرها بس الصدمة من النظر خلتها مش عرفه تفكر غير الوشم الي مرسوم علي سدرو
هما كانو مخليعينوا التيشيرت فا لما طلع شافت صدرو عاري وكان متجرح حرفيا في كل حته سعتها اياد كان سمع صوتوا من البلكونه بص جوه شافوا كان نفسوا يجري عليه يحضنوا ويعتزر بس إياد كان بيعاند نفسوا فلكس قال:امال فين الشباب إياد مردش فا خشوع ردت
- راحوا يجيبوا الدكتور
- ليه فيه حد تعبان؟ ؟
- تؤ تؤ راحوا يجيبوا الدكتور ليك
- ليه الف سلامه عليا انا كويس الحمد لله
فلكس بص علي إياد وسأل مشيوا
إياد هز راسو بالنفي
فلكس راح البلكونه بص ولما لقاهم ناده عليهم يطلعوا
سعتها اخويا دخل الاوضة وطلع بسرعه وقف قدامي وحط ايدو علي عنيا
ورمي علي فلكس تشرت جابوا من جوه وقال : البس اختي اعده متخدش راحتك كده
فلكس اخدو ولبسوا
الباب خبط وخشوع امت فتحت الباب الشباب دخلوا وحضنوا فلكس وهما بيقولو الف حمدالله على السلامه
الشباب اعدوا
واياد كان واقف فلكس بصلوا وفتح دراعيه كأنو بيسأل خلصين ولا لا
سعتها اخويا راح عند فلكس وبدل ما يخدوا بالحضن ضربو بالبكس في وشوا وقال بعصبيه: استريحت كده عجبك الي حصلك...لو كنت سبتني مشيت مكنش حصل كده
- ولو رجع الزمن كنت هعمل نفس الحاجه علشان مش عايز اخسرك
وبعدين كفايه ضرب يسطا وشي بقا خريطة حرام عليك انت استحلتها ولا ايه
- اه استحلتها عندك مانع
- لا وشي ملكك عوز تشرحوا شرحوا
- منا بقول برضو
سعتها كلهم ضحكوا بس فلكس اخد إياد بالحضن وقال: صفيين يا صحبي
- مش عارف هعديلك ازاي!!!!
خشوع اتكلمت وقالت : الموضوع يخصني وانا سمحت استاذ فلكوس
ضحكوا علي كلمت فلكوس الي قلتها
هي مكنتش مضحية بحقها بس ربنا سترها ..فا ليه صحاب عمرو زي دول يتفرقوا بسببها
فلكس بص عليه وقال : صحبت الشأن وسمحت ان وضعك ممريب ليه ؟؟؟
- مريب اه انت وضعك غريب
- خلصانه يا زمالة
- هحاول اعدي عملتك بس متخدش علي كده
- وانا راضي بجملة هتحاول... وبعدين لو زعلان اهي اختك اروح ابوسها وارضيها
- متتعدل يا زفت
وبعدين بص علي اختوا وقال : يلا علي البيت
هي بصت ليه بصدمة هتسبني اروح لوحدي
- انتي جيتي مع مين
- لوحدي
- امال ليه مصدومه انك هتروحي لوحدك
- طب بص الي حصل غلوش علي الي جيه علشانوا وانا مش همشي غير بيك ... مش هتيجي انا هعيش معاك هنا
خشوع قامت وهي بتبص حوليها بتركز في تفصيل الشقة وكملت حلوة الشقه مش وحشه
- انت هتهزري
- لا ... فين اوضتي ؟؟؟؟
- خشوع قلها بغضب
سعتها حسيت بوجع بدأت بالبكاء وانا بقول :
انت عايز ايه انا مش فهماك...بسبب الهبل الي بتعمله امي جلها السكري وانت متعرفش ان امك دخلت مرتين في غيبوبه بسبب السكر عوزني استني لحد ما امي تموت
انت عارف اني كنت بلوم نفسي وحسه اني سبب في الي بيحصل بس لا انا غلطانة كل حاجة بتحصل واللي كان هيحصل فيا انت السبب فيه ...زمان كانو بيقولو اني سبب المصايب بس دوقتي اتأكد أن انت سبب المصايب، بسببك حصلت مابين ماما وبابا مشكله كبيرة وكانو هيطلقوا وبسبب ديق بابا من الموضوع كان بيطلع حارتوا فيا كأني سبب الي حصل وانا مليش زنب انا كنت محتجاك معايا بس ملقتكش
كنت بتقول عن عقوق الوالدين وأن بسبب عقوق الوالدين ممكن ندخل النار ... دوقتي انت في عيني ابن عاق شايف اموا بتموت بسبوا وساكت ...انا كنت بشوفك قدوتي بس دوقتي مش شيفاك غير انسان فاشل هجر اهلوا من غير سبب
اخويا كانت عنية بتلمع بالدموع وقال بصوت مهذوذ: انا عملت كده علشان !
- علشان مكنش ينفع افضل معاكم مكنش ينفع اقعد معاكي علشان....
كان هيكمل بس فلكس نغذوا قبل ما يقول اللي عندو
سعتها اياد اخد بالو من الي كان هيقولوا وسكت
خشوع بصت ليه وقالت: علشان ايه؟؟؟.... رد برر ليا اللي عملتوا ليه مشيت فجأة وسبتنا
بص لأرض وقال بوجع وهم شايلوا في قلبوا : معرفش
- امال مين يعرف ؟
مردش هي سعتها اخدت شنطتها ونزلت اول ما نزلت فلكس بص لصحبوا وقال: هتسبها تمشي روح هي جت لحد عندك وانت هترجعها مكسورة.... روح لاختك روح لأهلك يا صحبي محدش ضامن عمرو متزرعش جوها كره ليا
- بس....
- مبسش يله
فلكس قال كده بحسم
اياد كان واقف كأنوا بيفكر بس فلكس سحبوا من ايدوا وهو بيقول: يلا يسطا....شباب البيت بتكم خمسة وجيين
خشوع نزلت وكانت مشية تيها وحسه ان فيها ضيق الاوض كلوا كانت مخنوقة من نفسها انها راحت ليه وهو سبها ولا اهتم ليها هي راحت وكانت هتتعرض لابشع حاجه ممكن بنت تتعرض ليها بسبوا كان صحبوا هيعتدي عليها كانت مشيه وسرحانة وهي بتعدي الطريق في عربيه كانت بتجري وكانت جيه عليها كانت بتجري بسرعة جنونية
ضوء العربية جي عليها خلاص العربية جيه عليها غمضت عينها....
شفقِ الغروبِ
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حبه لا يموت ) اسم الرواية